HOBI BARU

TERNAK AYAM

Perasaan ini mencuba membuak buak dalam hati.Bila lalu depan gerai ayam...
Hati berbelah bagi...
Boleh ke?mampu ke?

Tanya suami...Jom bela ayam?
Suami terkejut sampai tercopong mulut..kamu dah gila?nak bela ayam?
Teman gelak je...
Dalam hati...bukan awak yang bela,tapi saya.....
Jawapan......apa nak jadi,BELA TETAP BELA!

Teman singgah tinjau2 gerai ayam...
cari apa amoi?sapa nyonya separuh umur...
Teman jawap saya mahu bela ayam...
Dia tanya untuk makan kah?
Teman jawap tak..untuk suka2 je...
Dia buka satu kotak,penuh dengan ayam berjambul..Ini ayam banyak baik.U angkat ini looo!
Teman tanya ayam serama ada tak?teman terbayang bayang ayam serama kecil je...sesuai lah dengan keluasan lama rumah teman.
Nyonya jawap ayam serama tak adalah.Ini ayam pun baik...ini ayam nama dia ayam selasih.
Teman angguk tanda faham.Ooo...ini ayam selasih.
Nyonya kata lagi...baik u angkat kecil punya.Saya tengok u takut2 mahu pegang,amacam mahu kasi bela?
Hehehehe...dia perasan siak!

Nyonya kata minggu depan hari rabu u datang sini,ada anak2 ayam kecil2 punya.U mesti hari2 kasi pegang dia,kasi mandi sama dia...bukan mandi macam kite,tapi lap2 saja..
Teman angguk je...
U beri makan 2 kali sehari,u kasi main2 sama dia,kasi sayang2 sama dia..
Teman angguk lagi..
Manja,main2...OMG!tak tercapai akalku.

Sampai masanya...
Teman bawa balik 4 ekor anak ayam selasih.Ada 4 kaler...hitam,grey,kuning dan coklat.
kecil2 dan riuh bunyinya.
Kucing2 teman mengendap balik langsir.Mengintai gerak geri ayam selasih comelku tu.
Aaliya tanya nama apa?
Teman jawap Black,Grey,Yellow and Brown
Dia ketawa,pada dia mungkin kelakar kot?macam tak ada nama lain gamaknya!

Untuk pengetahuan...
Ayam cepat jadi besar.Masa kecil ekor pun tak ada..
lama2 keluar ekor,bulu pun keluar dan jadi makin cantik.
Untuk pengetahuan..Ayam cerdik juga.Kegemaran makan sahaja.Tuang lah banyak mana....pasti licin licau tak tinggal sebiji pun.
Makanan dedak jagung..sebulan dua kite kena bagi jenis 1,halus dan tak kasar.
Lebih 2 bulan,kite kena tukar lagi...kepada ketegori jenis 2,agak kasar2 rupanya.
Lebih 4 bulan....kena tukar lagi dan lagi ikut umo...
PANTANG!
Kena hujan...
Ayam cukup sensitif.Tak boleh panas sangat,sejuk sangat...suhu paling baik...suam2 kuku hendaknya.
Ayam tak akan makan dari bekas makanan yang dah kena berak dek dia sendiri.
Ayam pun tau kebersihan..
Dalam hati...ye ye je le tokey ni...

Teman tinjau2 gerai ayam tu...
Teman nampak banya bungkusan kecil2,kaler orange,putih dan kuning.
Teman tanya..apa tu?
Tokey jawap itu vitamin.
Orange untuk jaga kesihatan,putih ubat cacing.
Teman tanya macam mana nak tahu ayam ada cacing?
Tokey jawap u tengok najis dia ada putih2,itu tanda perut dia ada cacing.
Teman jawap mana saya tahu ayam mana yang berak ada kaler putih?
Tokey senggeh je..tak tahu nak jawap apa.

Dalam hati teman...
Wah!bukan senang nak jaga ayam...
Kalau dulu2 nenek teman main campak je makanan kat atas tanah.Tak payah vitamin bagai...
Laaa ni...banyak nau ubatan untuk pastikan ayam sihat walhafiat.Kesian kite kan?Ayam makan kimin,kite pun turut sama...
Ayam makan najis,kite pun dapat kesannya.
Nampak sangat,dunia kite makin teruk.Untuk dapat duit...Apa pun tokey2 ayam lakukan.Yang pasti...
Untung besar.

Tujuan teman jaga ayam...sebenarnya untuk suka2 je...
Kalau tak bela ayam,anak2 teman tak tahu pun cara ayam minum air.
Kalau tak bela ayam....
Anak2 pun tak akan pernah pegang ate seorang ayam pun.
Dari sini....teman rasa,teman tak salah bela ayam.
Banyak ilmu yang kite tak tahu pasal ayam.Selalu makan je...Goreng,gulai...semuanya sedap2 belaka.
Ayam yang kite makan tu,tak susah menjaganya.
Mudah membiak,dalam tempoh beberapa bulan dah cukup matang untuk dijual dan di makan.
Ada banyak jenis.Benih anak ayam kampung murah je...sekor RM1.50.Ada yang RM2.50.Ikut beso keciknya ayam2 tu.
Ayam serama mahal,Ayam selasih pun mahal...sekor anak ayam RM7.00 sahaja.Anak ayam tau!
Besar penumbuk anak dara kecik.
Pendek kata...ada macam2 jenis ayam.
Yang kite mahir cuma ayam togel melambak kat pasar2.

Doakanlah semuga ayam2 tu membesar dengan sihat.Teman dah mula sayang...walaupun asalnya takut kena patuk.
Antara sebab teman beli yang paling kecil ialah...untuk menjadikan hubungan kami akrab.
Masa beli,tokey tu tahu...teman penakut.
Sebab tu...dia yang syorkan teman beli hanya anak2 ayam sahaja.
Sahabat kata...nak bela ayam tapi ......PENAKUT!


Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

MINYAK TURUN NAIK

PERSIAPAN SEKOLAH