HIDUP TIDAK SELALUNYA INDAH

APA YANG BERLAKU..BERSYUKURLAH..

Pagi tadi teman sendirian,balik dari mengaji perut krak kruk..
Teman lapar dan perlu makan.sat lagi hipo lah pulak!
Teman terus ke tempat biasa.Sedang teman menunggu hidangan,teman nampak seorang remaja perempuan bersama seekor anak kucing kaler kuning bergurau senda.
Jam tunjuk pukul 9.30 pagi,setahu teman klinik haiwan tu buka pukul 10 pagi nanti.
Budak tu perlu bersidai lagi 30minit di tepi parit tu.
Ringan je tangan melambai dia datang,teman ajak bersarapan sama.kebetulan teman sendirian tak berteman.
Dia datang....
Teman nampak dubur kucing tu terkeluar.Kaler merah menyala!OMG!ngilu perut nampak dubur/usus tu terjuntai keluar.Dubur atau usus,teman tak pasti,yang teman tahu ada bende pelik kat bontot kucing tu.
Kenapa tu?tanya teman..
Dia jawap tak tahu,saya jumpa kucing ni kat belakang kedai.
Teman rasa pelik,mungkin lihat muka teman macam orang pelik,dia sambung lagi..saya duduk sewa bilik je kat kedai tu.
Oooo.....awak sewa dengan emak dan adik2  ke?
Dia jawap ya....
Ayah dah tak ada,tinggalkan kami..
Teman tanya ayah pergi?
Dia jawap ayah kahwin lagi dan sekarang tinggal kat Seremban.Anak tiri ayah ada 12orang!
Lelaki memang bodoh,anak sendiri terabai,piii dok jaga anak orang.Inilah yang di panggil bodoh tahaf tertinggi!
Hanya nak kejar bende yang sama,terpaksa tinggalkan anak bini  bergelandangan.

Teman ajak di makan,dia balas...boleh ke Cik?
Teman jawap boleh,makan lah..
Masa dia makan,dia kata kat teman...saya dah 9 hari tak makan.
Teman terkejut beruk.9 hari tak makan?OMG!ada orang susah macam tu sekali?
Sepanjang 9 hari tu awak makan apa?tanya teman
Dia jawap kalau saya lapar,saya minum air je...sampai saya pening2.
Rasa belas mula timbul.Bohong atau benar...teman tak pasti.Yang pasti...teman benar2 terpaku dek cerita remaja 13thn ni.

Teman tanya...awak tak ada duit,macam mana boleh terfikir hantar kucing ke klinik tu?
Dia jawap kawan suruh...
Pandai betul kawan dia kan?tinggi keyakinan.Apa2 pun cerdik juga dia,ada rasa ihsan dalam diri dia walaupun dia sendiri tak makan.
Teman kata tak mengapa,lepas makan awak hantar kucing tu nanti mak cik bayar bilnya.

Sekejapan tu dia datang,Mak Cik diaorang nak duit deposit RM100..
Teman hulur helaian kaler ungu.
sekejapan dia datang lagi...Mak Cik,doktor tu akan buat dan petang boleh bawa balik.
Teman angguk...
Okay nanti Mak Cik uruskan,nak sekolah kan?pergi balik...arah teman pada dia.
Dengan basikal kaler hijau,dia mengayuh pelahan.Teman hanya pandang dari kejauhan.Kenapalah negara kite tak mampu bantu mereka.Sedangkan hari2 kite baca buat itu ini berbillion harganya.
Pak menteri songlap duit berjuta,berbillion...kenapa tak ada seorang pun yang sudi bantu golongan ni.
sahabat kata....ada,cuma tak cukup.
Teman kata....cukupkan lah!baru buat benda2 lain.Pembanggunan no 2,ihsan sesama manusia NOMBOR SATU!
Sahabat kata tu kata u bukan kata mereka.
HUH!

Lebih kurang pukul 2 petang,Doktor call...dia kata...kucing ni jenis kucing bermasalah.Dubur dia akan keluar lagi dan lagi dan lagi.Selalunya....tuan kucing pun tak larat nak tanggung.
Teman kata Doktor...kucing tu bukan kucing saya,dan bukan juga kucing budak tu.
Doktor jawap lepas tu?kucing siapa?
Teman jawap kucing jalanan Doktor...masalahnya....budak tu orang susah.9 hari dah tak makan.
Doktor tu mula panik.Teman kata tak pe doktor bil tu saya bayar cuma saya nak beritahu betapa bagusnya anak tu, diri pun tak terurus ada hati nak bantu kucing.
Doktor jawap saya biasa jumpa kes macam ni.Ada budak2 jumpa kucing anjing sakit terus hantar pada kami.
Teman kata tulah yang saya fikir,mungkin etika kerja doktor wajib bantu binatang2 ni walaupun tak bertuan.
Doktor jawap ya...saya akan bantu sedaya mungkin.
HUH!lega.....doktor tu berjiwa lembut tak berkira dan jujur pada kerjanya.
Teman ingat cerita tu dah tamat,rupa2nya tidak..ada lanjutan bila doktor kata...Kak...untuk jaga kucing ni,kos terlalu tinggi.makanan khas dan dia perlu dapat rawatan susulan.
Teman tercopong mulut...pulak,habis macam mana tu doktor?
Doktor cadangkan teman jaga sementara waktu.Teman cepat menepis,cepat2 cari helah.
Tak boleh doktor,saya dah ada 3 ekor kucing.Lagi satu sangkar kucing,ayam2 comel teman guna sementara reban siap.
Doktor tu kata lagi...hanya satu je cara..
Teman tanya apa doktor?
Sesuatu yang pasti semua orang tak sanggup buat....matikan dia.
OMG!tak sampai ke situ akal teman....tapi untuk kebaikan kucing tu je jalan terbaik.
Kena bincang dengan budak tu Doktor,nanti saya bawa emak dia jumpa doktor.

Petang tu teman cari ibu budak tu...
Sewa rumah kedai,buka satu lantai tapi hanya bilik kecil berkongsi 5 orang.Dia,mak,2 adik dan 2 abang.Salah seorang sakit jiwa bercakap sorang2.Di situ dapur di situ tempat tido....berlonggok menjadi satu.
Nak kongsi sikit...kalau kite jumpa orang2 susah,kite jangan beri baju.Sebab baju dah menimbun tak terlipat,mereka tak kisah pasal penampilan.Yang mereka perlu waktu ini hanyalah WANG.Ada WANG orang bodoh jadi pandai,tanpa WANG orang pandai pun  jadi bodoh.
Kite patut belikan beras,kicap dan telur.Kite patut pastikan sewa bilik berbayar,kite patut pastikan api air ada....
Baju2 anda simpanlah...mereka tak perlukan tu semua.Apa yang ada....sudah memadai.
Lagi satu.....jika kite nak tolong mereka...pastikan tahap kesihatan mereka baik2 belaka.Pelajaran anak2 mereka tak terganggu.
Lagi satu....kepada suami2 yang bernafsu nak menikah lagi...sebelum menikah kena cermin diri dulu.Mesti mampu dari banyak segi.Bukan sekadar  mampu nafsu,sepatutnya mampu semua!
Susun atur anak bini..jangan sepah2...Berilah mereka perlindungan dari hujan panas.Jangan main cabut lari macam tu je...
Teman jujur kata...kalau ibubapa teman buat macam tu...sebelah mata pun teman tak akan pandang,teman tak akan cari apatah lagi nak mengaku.Mujur keluarga teman tak macam tu....mujur abah teman tak tabur bini tabur anak.kalau tak....pasti dia menyesal seumur hidupnya.
Teman tak akan datang cari dia...
sahabat kata tak baik...dosa..
Teman jawap ALLAH maha mengetahui.Kalau dia ayah yang baik,dia tak akan buat macam tu.
Sahabat kata itulah kelemahan manusia,lupa diri lupa amanah.

Sedang menunggu...lalu perempuan bersama kucing tu..Teman tanya dia...dah ambik kucing?
Dia jawap dah,anak kata ambil sebelum pukul 6
Teman tanya dah bayar bil?
Dia jawap doktor kata ada orang bayarkan.
Teman tahu orang tu hanyalah teman seorang.Tak pelah kucing....kerana ALLAH aku bantu kau,semuga ALLAH murahkan rezekiku melimpah ruah lagi halal untuk bantu kamu2 semua.
Tak mengapa.....Demimu ALLAH aku buat semua ni.

Teman pergi balik ke klinik tu...jumpa doktor cina baik budi...
Saya tak sampai hati nak cerita dengan mak cik tu...biarlah...kucing tu berisiko mati.Pagi tadi nampak anak dia suka sangat kat kucing tu.Macam orang dapat sesuatu yang paling istimewa.
Teman angguk je...Doktor beri teman semple2 makanan sesuai untuk kucing tu.Sebelum keluar...teman tanya bil berapa doktor?
Dia jawap tak pe...cukup deposit tu.

Hari ini teman rasa macam kakitangan JKM je...
Beberapa jam bersama mereka,buat kite sedar...betapa beruntungnya kite.Makan pakai cukup atee terlebih lebih.
Masa teman ajak makan,dia anak2 bersyukur tak terhingga.Pada teman tempat makan tu biasa2 je...
Tapi bagi dia...Puan,tempat ni tak sesuai untuk kami,ini tempat orang kaya.Tak usah Puan...bawa kami pulang sahaja.
Teman gelak dalam hati,tempat makan orang kaya?OMG!bukan tempat orang kaya,tapi tempat makan orang biasa2 aje...
Lepas makan teman ajak dia beli apa yang patut,penanak nasi yang rosak teman beli sekali..Semua tu pilihannya,teman tak memberi idea sikit pun...
Belilah asalkan tak di minta intan belian...
Setakat beras dan barangan asas..insyaALLAH suami mampu sediakan.
Sahabat kata beri je suami kahwin dengan dia...habis cerita.
Teman kata...tak tergamak nak calonkan......kesian suami saya.....biarlah dia beri pertolongan dari jauh tanpa ikatan.
Bersyukur suami teman ada ingatan nak membantu.Walaupun sikit paling tidak....keluarga tu gembira.
Islam kan dah kata....mengembirakan orang pun dapat pahala.
Itu sahaja yang teman pegang....gembirakan orang pahala menunggu insyaALLAH.

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK