DIABETES..

MENGHANTUI HIDUP..

Teman berisiko kencing manis.Umur awal 30an,glokus dah sampai sempadan.Teman mulai pantau makan,cuma kadang2 terlajak jua...
Tahap glukos tetap sama....BORDER.....

Mengandung anak ke 4,masuk bulan ke 5,baru kencing manis timbul..
Doktor hanya nasihat jaga makan,buat regangan sederhana.
Yang pasti...kencing manis tetap...BORDER.
Makan macam biasa,cuma hati hati sahaja.

Mengandung anak ke 5,awal2 lagi doktor dah dapat kesan kencing manis.Masa tu bacaan glokus teman jejak 12!
OMG!..doktor kata...sama ada sebab mengandung atau awak sudah ada kencing manis dalam diam.
Ada tak simptom2 yang berikut?
Kerap kencing siang atau malam?
Jawapan TIADA
Rasa haus atau dahaga sangat?
Jawapan TIADA
Kuat makan tapi cepat lapar?
Jawapan TIADA
Terasa letih yang teruk atau kurang tenaga
Jawapan TIADA
Berat badan turun mendadak
Jawapannya TIADA

Doktor kata,kalau simptom kat atas tak ada,simptom2 ni ada kah?
Mata kabur.
Rasa kebas tangan atau kaki.
Luka payah nak sembuh.
Jangkitan kulat kat kulit.
Teman jawap..TIADA DOKTOR..Kalau ada pun,mungkin saya tak perasan.
Doktor senyum je...mungkin dalam hati..sendiri sakit sendiri tak tahu.Bodoh piang punya orang!

Jujur teman kata...teman tak ada simptom2 kat atas....yang teman tahu,resiko kencing manis sebab kelahiran lebih 4 kilogram,keluarga kencing manis..
Ish!budak ni,jangan makan banyak2,nanti kencing manis.
Teman selalu akan jawap...dah ada pun mak,sebab ikut keturunan !
Mak teman akan balas pulak...ish!budak ni..menjawap je.
Teman hanya mampu gelak gelak sahaja.Keturunan telah menjadikan teman salah seorang dari pesakit kronik kencing manis.
Cemburu tengok kawan2 semua sihat2 belaka.Nak kata teman gemuk,tak juga....
Masih berpinggang,baju pun paling beso size L sahaja,belum pernah teman beli baju XL atau XXL
Size tu pun sebab baju2 sekarang jimat kain.Makin lama makin kecik!

Orang kata penyakit datang macam kilat,pergi macam kura2...terhegeh hegeh nak tinggalkan kite.Bukan le teman ni kuat makan sangat,nasi dah makan sikit sejak awal2 teman di dapati BORDER DIABETES.
Bibik buat teh tarik,untuk teman sikit je...Tak sampai suku gelas.SIIIIKITTTT je...
Cuma satu tabiat yang teman susah nak buat..
Makan kuih muih an paling teruk bila jumpa tart nenas.Berbalang teman boleh makan.Apatah lagi kalau rasanya menepati selera.
Rasa masam,lemak,masin..dan manis sikit.Fuhhh!boleh lupa sakit yang ada.
Emak selalu pesan..
Jangan lupa makan ubat,jaga makan...anak kecik2 lagi,kalau dah sakit sape nak jaga budak2.
Biasa teman akan kata ye mak....kite makan sikit je...
Emak teman selalu beleter....Bukan selalu berleter tapi kuat beleter bab sakit2 bagai!
Selalu pesan..jangan buat keje teruk2,kalau sakit sape nak jaga budak2...Lagi pun rumah kau bukan masuk beradu!
Okay....rumah tak masuk apa2 peraduan...Jadi tak payah kemas2 teruk2 sangat.Itu pesan mak...
Setiap kali berbual kat telefon...
Itulah pesannya selain tanya teman pasal kelas agama.
Kau jangan lupa belajar,jangan leka buat keje je....
Mati nanti bukan bawa semua tu...
Okay....mati tak bawa semua ni,mati hanya bawa amalan dan diri sendiri.

Teman dah mula makan ubat bulan 8 tahun lepas.
Sahabat tanya...macam mana cara makan ubat?
Teman jawap..pagi 2 biji tengahari sebiji dan sebelum tido sebiji.
Sahabat pandang teman...dah tinggi tu!ingat suku biji je...
Teman panik...ya ke?kencing manis saya tinggi?
Sahabat kata...apa doktor kata?
Teman jawap doktor kata...kencing manis saya masih awal....
Sahabat hanya pandang teman...okay...ikutlah kata doktor...

Ada kawan cadang ambil stevia sebagai ganti gula putih.Tak lama kemudian keluar pula isu tentang stevia pembunuh senyap.
Tak tahu mana satu yang betul.
Sekejap kata okay,sekejap kata KO.Yang pasti.....kencing manis ada baik dan buruk nya.
Baik....buat kite sedar diri..
Buruk....tak pantau boleh bawa mati,sakit merana,kehilangan kaki tangan....
Pendek kata.....awasi diri sendiri.Tak siapa yang ambil tahu...
Sebab.....diri kite,hanya kite yang tahu....
Sesak nafas,sakit ulu hati....kite sahaja yang rasa,bukan doktor,bukan nurse.Yang kite boleh buat...
KERJASAMA salam segala hal.





Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK