BULI...

TAK SEPERTI YANG DI HARAPKAN....

Petang tadi teman gi lawat anak bujang kat asrama.Sampai kat pintu depan teman turun untuk tulis nama kat buku blog pelawat.
Jaga tu tanya teman...
Tu anak akak?
Teman pandang kearah yang di tunjuk tu...Teman nampak Alif sedang memerhatikan teman dari jauh,memberi isyarat tunggu sekejap.
Jaga tu kata lagi...oooo itu anak akak,kelmarin saya nampak ada seorang budak kat pondok lama tu.Saya ingat perempuan,tapi tak pelik kenapa tak berstokin.Saya pergi dekat,nampak anak akak sedang duduk sorang kat situ.Saya tanya kenapa duduk sini,dia diam je...
Saya asak lagi..kenapa awak duduk sini?
Dia kata...ada budak buli..
Saya tanya buli macam mana?
Dia kata buka2 seluar saya..
Saya kata...mari ikut abang jumpa ustaz.Jangan biarkan budak buli awak..
Dia ikut je...
Sampai kat pejabat saya serahkan pada ustaz untuk kendalikan dia..

Teman tanya dia ada sebut siapa yang buli dia?
Jaga tu jawap tak ada pula kak,mungkin dengan ustaz dia ada beritau,saya tak pasti tang tu...
Teman kata lagi...anak akak ni tak akan bercerita,dia ni perahsia orangnya.Selalu akak tanya dia jawap tak ada je...
Awak tengok2kan anak akak ya...kesian dia...
Akak bukan puji tapi dia tak pandai gaduh2,kalau orang pukul paling tidak dia akan diam je...

Jaga tu kata lagi..insyaALLAH kak,kalau kami nampak biasanya kami akan tegur pembuli tu...
Syukuralhamdulillah....masih ada yang perihatin.Inilah untungnya kalau kite ramah mesra dengan orang...
Ada je bantuan ALLAH beri kat kite.

BULI....
Satu perkataan yang teman selalu fikir..
Anak sulung teman larang masukkan adiknya ke asrama sebab takut kena BULI.Abangnya kakaknya yang ke 2 pun sama...
Ibu tak takut Alif kena BULI?
Tulah soalan yang selalu diaoarang tanya.
Teman tak terfikir BULI yang teruk,setakat suruh cuci baju bagai...
Apalah sangat kan?
Itu namanya BULI untuk lebih mesra.Tapi tak de le sampai setahun!Dan tidak le sebesen beso!setakat selai dua helai....teman tak rasa BULI tu keterlaluan.
Tapi kalau dah sibuk menyakat buka katup seluar orang...
Rasanya itu bukan BULI tapi nak meliwat!
kalau tak nak meliwat,buat apa buka seluar orang kan?
Teman cakap betul2...seandainya berlaku sesuatu yang buruk...
Teman akan kejar sampai ke lubang cacing!
Jangan fikir semua orang akan pasrah akan redha selalu...
Kesilapan anda,maka andalah yang patut di pertanggungjawapkan.

Kepada semua senior2 kat mana2 sekolah berasrama...
tak payahlah buli2...
Ajaklah adik2 tu hidup sepakat..
Bimbinglah mereka agar menjadi manusia berguna bukan menjadi kutu berahak!

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK