BILA TERLALU TERTEKAN

KITE BOLEH JADI GILA!

Bila kite tak mampu kawal perasaan.Kite akan jadi sakit.
Perasaan sakit,hati sakit dan jiwa raga pun sakit.
Sahabat teman di sahkan stress melampau,hingga terpaksa menelan ubat penenang.
Masa dia cerita mungkin teman memandang dengan pendangan berbeza.Hingga dia kata..
kenapa pandang saya macam tu?ingat saya gila?
Teman tersedar...tak lah....
Dalam hati...kalau bukan gila!apa lagi maksud ubat tu?
ISH!menakutkan je...

Semalam saya jumpa doktor,buat test macam2...
Doktor kata punca dari tekanan perasaan yang saya sedang hadap ni.
Teman tanya apa yang kamu ingat?
Dia jawap adalah kak....
Teman tanya lagi ceritalah sebabnya,mungkin akak boleh jadi ingatan.
Dia kata saya terlalu tertekan,bila perasaan tu datang saya tak boleh tido,cepat mengamuk!Rasa gemuruh dan dada sakit.
Teman hanya mampu kata ooooooooo..
Selebihnya tak faham....Pada teman ikut sangat perasaan kot?walhal bende boleh settle kot?

Selalu bila teman nasihat,dia selalu kata...
Akak tak rasa apa yang saya rasa,Tu sebab akak tak faham.
Selalunya teman kata dalam hati...cerita dengan orang tapi bila kite nasihat ada je jawapannya.Lantak kau lah!kau yang gila bukan aku!
Tanda lain...dia susah tido,katanya malam2 orang lain tido dia masih berjaga.

Kepada semua...
Ikhtibar tu,jangan fikir banyak sangat.Sepatah kata orang putih take easy.
Jangan ikut amarah,kelak binasa badan.
Tang ni teman pun sama...
Kalau dah marah 100%!badan jadi ringan.Melayan layan dia udara,perkataan keluar tak sedar,kadang2 butir percakapan pun dah tak tepat.Terabur!setakat mencarut jangan kata lah,Spontan je dia keluar!
Tapi tu dulu...Sekarang kurang sikit.walaupun kadang amarah menguasai kepala otak ni.Tapi teman tak le sampai jumpa doktor ambil ubat penenang.Teman still okay,masih mampu fikir.
Mungkin salah satu sebab teman dah semakin tua.Dah tenang sikit.Mungkin solat mempengaruhi.Mungkin rajin teman mengaji membantu teman jadi sedikit waras dan sedikit tenang,walaupun tak banyak,pada teman cukuplah selai setiap lepas solat sudah cukup buat kite tawakkalALLAH pada TUHAN.

Sahabat tanya u solat tak?
Dia jawap solat kak....ingat saya setan!
Sahabat tanya lagi ngaji?
Dia jawap ngaji kak.....
Sahabat sambung lagi...kalau macam tu,banyakkan lah istifar,u jangan fikir mudah,selain mentel u boleh dapat darah tinggi kalau tak pandai kawal diri.
Dia jawap sambil sengeh2 yalah kak....
sahabat jerkah lagi...u ni kalau orang cakap ada je jawap!tu le masalah kau sebenarnya.Tak muhasabah diri.Orang nasihat dengar,akak tak kisah,sebab bukan akak yang sakit!
Dia pandang teman....antara sedar dengan tidak...
Dia tetap selamber.....

Teman tanya berapa biji sehari awak makan ubat tu?
Dia jawap 2 biji anti stress 1 biji...
Teman dengan lagak Doktor pencen kata....wah!dah banyak tu,ingat setgh biji je...
Dia gelak...seminggu je ni,saya tak mahu makan lagi.
Teman kata lagi...masalahnya Doktor syorkan awak makan kan?
Dia jawap ya selagi saya tak boleh kawal emosi.
Teman pun tak tau nak kata apa....teman tak pandai macam doktor,kepandaian kite ikut pengalaman je.
Pada teman....ubat doktor,jika telah di mulakan,maknanya akan tetap di teruskan selagi kite tak dapat kawal sakit kite sendiri.
Diabetes teman pun sama....
Setelah di mulakan,teman tetap kena ambil setiap hari kerana.....kite sebagai manusia yang nafsu makan tinggi!tak pasti samada kite dah cukup sempurna mengambil menu harian.
Faham....itu tak boleh ini tak boleh...
tapi....
Nafsu makan telah beraja dalam diri.
Bila test darah tetap 8,tu belum lagi pernah pekse sebelum makan!
OMG!.....
Pengsanlah kalau macam ni....

Semuga kite semua selamat dari penyakit merbahaya.
Semuga ALLAH pelihara kite dari keburukan dan dekat kan kite pada kebaikan.
Amiin....

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MISTIK