TUKANG JAHIT PELUPA...

BUAT KITE TAK SELESA..

Teman ada tempah telekung kanak2 untuk di jual.
Teman biasa dengan tukang jahit ni...
Banyak bende2 yang nak di jahit akan teman syorkan ke dia.
Projrk uniform sekolah,baju2....semua teman hantar ke dia.

Seingat teman atau sejujur jujurnya....
Dia serahkan telekung 2kali.Pertama 24 pasang,kali ke2 hanya 7 pasang sahaja.
Totalnya 31 pasang.
Dalam kepala otak teman....31 pasang kali dengan dot dot...dot.jumlahnya sekian.
TITIK.
Teman dah sediakan duit sebanyak yang bertepatan untuk di serahkan padanya.

Pada hari yang di janjikan,teman datang rumahnya untuk bagi duit upah.
Sebelum teman bergerak balik,dia tanya...saya rasa saya ada beri awak 5 helai lagi size XL.
Teman jawap....dah masuklah tu.Semua 31 pasang sahaja.
Dia tak puashati...dia tetap kata dia bagi ke teman.Yang teman tak kan nak ngaku?teman memang dapat hanya 31pasang sahaja.
Aduhai...pening kepala...dia pulak kata....cuba2 le ingat ya....
PULAK?
Teman sorang kena ingat2!dia tak payah!

Dalam hati...aku boleh bayar tapi tak halal.Telekung tu tak ada!macam mana nak kata ada?
Dalam hati...parah bila tukang jahit pelupa.Haru biru jadinya.
Ginilah....saya bayar je,walaupun telekung tu tak ada dalam simpanan saya..
Dia diam je,teman hulur duit RM100.00..
Dia tak ambik,hanya kata...tak pe...kalau lupa.
Aduhai....sekali lagi dia kata macam tu...Seolah olah teman menipu.
Teman hulur lagi..ambiklah,tak sedap hati pula...
Dia tak sambut duit tu,tapi masih kata...awok tak sedap hati nak ngambiknya.Tak pe lah..tak pe lah...Cuba ingat2 mana tahu ada...
Dalam hati...nak ingat apanya,Memang tak ada!
Teman balas..yalah,nanti saya tengok2 kat rumah mana tau terselit.
Dia angguk je..

Dia masih berkeras mengatakan telekung tu ada..
Walhal..teman bukan berkira sangat,teman beri dia kain untuk buat telekung dia sendiri.
Teman tak kaya,tapi dalam hidup ni...tiada istilah menipu dalam kamus hidup teman.Teman sentiasa cuba jadi orang baik2.Cuba sukakan orang lain..
Pendek kata...macam2 perkara baik teman cuba lakukan.

Kali ini...teman tetap berkeras,teman tak mahu ngaku,teman tak mahu kata2 apa2...
Sebab teman tak salah.Teman tak dapat lebihan telekung yang dia kata..
Yang teman ada,hanyalah baki2 penjualan yang lalu.Jika di kire hujung ke pangkal,pangkal ke hujung!
Jumlahnya hanya 31 pasang sahaja.
Makanya....
Terima kasih tukang jahit...semuga urusan kite berpanjangan.
Amin..

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK