PERMOHONAN SABK..LULUS!

AKHIRNYA ANAK TEMAN MASUK ASRAMA.

Ura2 nak masukkan dia ke asrama lama dah teman usulkan.Masa tu dia okay je...
walaupun sesekali membantah,tapi tetap akur
Bila keputusan dapat..
Muka terus mencuka.
Mungkin hatinya berbelah bagi..
Antara tak suka atau hanya  turutkan kemahuan teman.

Isnin lepas,teman daftar dia masuk..
Semua berjalan lancar.Malam dia call...
Ibu..hantarkan baju melayu..
kendur suaranya.
Teman jawap okay okay..Lagi?
T shirt putih,kopiah putih dan beg.
Teman jawap okay okay...pukul berapa ibu boleh datang.
Dia jawap tengahari dan talian putus.

Esok teman datang hantar...masa tu dapat jumpa dia..
Dengan muka masam mencuka...tak mahulah ibu sekolah sini.
Teman jawap kenapa?kan seronok..duduk asrama.
Sambil jeling teman...dia kata....asrama!asrama!
Teman diam je....
Dia sambung lagi....belajar sampai pukul 11 malam!hari2!
Teman jawap kan bagus,boleh belajar agama.
Dia jeling lagi sambil kata...agama!agama!
Teman terus diam....
kelakuan tak pelik,sebab dia memang jenis suka membetah cakap,selalunya sambil gelak2.Tapi kali ini muka tak ada senyum langsung!
Ambil barang ,salam teman dan pergi...
Langkahnya longlai....tapi tetap ke depan dan tak toleh lagi...

Malam tu call lagi...ibu hantarkan sandel..
Teman jawap okay...lagi?
Dia jawap...tu je....ahh!duit syiling.
Belum sempat teman jawap talian terputus.

Malam tu juga teman hantar,teman tak mahu ganggu dia waktu sesi sekolah.
Mesti tanya....mudahnya sampai ke sekolah?
Sekolah anak teman tu dekat je,15km je... dari rumah 8 minit dah boleh sampai.
Orang akan kata patut le....dekat nau!

Semalam,lebihkurang pukul 3.15 ptg dia call kata demam...
Teman jawap okay,nanti ibu beritahu ustaz.

Settle semua...teman sampai 30 minit kemudian.
Betul Puan,dia demam...Puan hantar klinik dan tengok doktor kata apa.Kami nak bawa ke klinik tapi dia tak mahu.
Teman bawa dia balik..
Dalam perjalanan,dia menangis bersungguh2.
Dia kata tak sanggup duduk asrama,minta teman pindahkan dia ke sekolah lama.
Teman pujuk tak makan...dia kata...teman tak faham,teman pentingkan diri sendiri.
Teman pujuk lagi...dia tetap mengamuk sakan.

Bila keadaan tenang dia mula cerita...
Dia kata...
1) Dia tak ada kawan
Teman jawap awak yang tak nak berkawan
Dia jawap semua orang senyap.macam mana dia nak bercakap.Maknanya semua kawan2 1 dome sedang merana macam dia.
2)Kawan2 ejek dia Mat saleh..
Teman jawap..okaylah tu...Sebab awak hensem,macam Mat saleh,sebab tu kawan2 cekelat tu ejek awak.Bukan diaorang ejek yang bukan2.
3)Belajar lama sangat
Teman jawap okaylah...belajar tak semestinya belajar kan?Baru2 je belajar,bila dah lama2....semua orang akan banyak cakap dari belajar.
4)Dia kata....dia bosan.
Teman jawap baru2 lah...lama2 nanti awak tak mahu balik rumah!
Pendek kata...sepatah dia kata 10 patah teman membalas.Teman sayang nak keluarkan dia...
Sekolah Maahad tu susah nak masuk,walaupun tak sebaik sekolah lain tapi NO SATU antara sekolah agama2 yang ada di negeri teman.
Teman kata...tak boleh keluar,semua sekolah dah tak ada kekosongan.Semua dah penuh!
Dia diam...
Muka tetap mencuka.

Akhirnya....teman ambil keputusan..
Macam nilah...ibu ayah belikan PS4,awak main2 puas2,hari isnin nanti pergilah sekolah macam biasa.
Dia diam...
Bila ibu ayah dah beli PS4,tolonglah pergi sekolah....jangan macam2.
Dia diam lagi....
Tolonglah.....kesianlah kat ayah ibu.....
Dia diam je....

Apa2 pun...
Kite tunggu episod akan datang....
Samada umpan menjadi atau sebaliknya.
Alahai...anak2...sakit kepala d buatnya.


Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MISTIK