PENGORBANAN IBU DAN ANAK

DEMI MASA DEPAN BERSAMA

Anak teman yang ke 4 baru je mendaftar masuk ke sebuah sek Maahad.15km dari rumah.
Teman ada 3 anak yang dah terlepas pandang untuk ke sek aliran agama.
Bukan teman tak suka tapi....teman kurang ilmu.
Ustaz selalu kasi tahu...jika kite kejar akhirat,dunia akan kejar kite,jika kite kejar dunia,akhirat akan tinggalkan kite.
Teman tak faham...bukan sebab benak ke apa ke...tapi....kurang ilmu.
Dek kekurangan ilmu,teman tak berapa kisah bab2 agama.
Yang teman tahu....
Mengucap,Solat,puasa,zakat,naik haji pergi umrah....sedekah...
Gitu2 je...
Tak mendalami langsung!

Sejak dah mula jinak2 dengan kuliah masjid,teman mula faham....
Jika kite sayang anak2,pastikan mereka masuk syurga.
Jika kite tak sayang mereka,kite akan biarkan mereka tanpa teguran.
Nak berbaju ke,nak berseluar ke...semua tu kite buat tak tahu...
Jika berlanjutan...insyaALLAH..jika tak sempat taubat,NERAKAl ah tempatnya.

Balik pada anak teman yang berjaya ke sek aliran agama.
WAJIB!duduk asrama.
WAJIB!pakai kopiah,baju berlengan panjang.Semua tu anak teman tak suka.
Tambah2 lagi...cerewet makan!ikan tak pernah makan,asam pedas jauh sekali.Yang dia makan cuma ayam goreng,mee kantonis,tom yam,KFC,Domino,Pizza...dll.
kari bagai,singgang bagai!
Alamat...dia sanggup puasa!

Keputusan untuk hantar dia ke sekolah aliran ini dah lama...
Selalu beri bayangan kat dia,masa tu dia okay okay je...Dia selalu alan2kan teman...
Alaa nanti ibu rindu,nangis2...
Teman jawap tak lah...bukan tak jumpa kan?
Selalu dia biarkan persoalan tu macam tu je....tak kata tak mahu pergi atau TAK NAK MASUK ASRAMA!
Jadi teman ingat dia okay dah...

Hari daftar dia masih okay....masih tak menunjukkan kerisauan.Masih coollll...
Masa teman nak balik,dia nampak tak happy.Tapi dek ego...dia tetap bersahaja.
Malam....dia call....
Minta teman hantarkan barang2 yang tak di bawa.
Malam esok dia call...minta lagi barang lain...
Teman layan je....
Esok petang suara dia lagi....kali ini bukan malam tapi petang.Suara benar2 berbeza.
Ibu....Alif demam...
Alahai...anak ayahnya.Baru 3 hari dah demam?
Teman terus datang.Amboi....mentang2 rumah dengan sekolah dekat.Sesuka je nak datang.
Sepatah kata ustazah...Puan on call ya...sambil gelak2.
Teman jawap aah!akak memang sentiasa bersedia untuknya.
Hahahaha...
Emak yang OVER gilllla!

Jujur nak kata....teman bukan ibu yang cekal.Kalau boleh teman nak anak2 sekecil dia duduk depan mata.Teman tak sanggup mengenang nasib dia di luar sana.Kena buli,kena sepak terajang dengan abang2 senior.Teman benar2 tak sanggup.Teman dah pesan dengan dia...
Kalau ada orang buli,beritahu ibu,jangan diam2 je.Atau pun jangan layan...
Biar samseng2 tu bermaharajalela.Biar ALLAH balas untuk kite nanti kat sana.
Jujur nak kata...masa mula2 tinggalkan dia,rasa nak menangis,tapi ingatkan ego dia...teman tahan sebak di dada.Kalau ada pilihan,teman angkut dia bawa balik.
Sekolah depan rumah.Sekolah depan mata ibu wahai anak...

TAPI....
Teman dah ada pengalaman.Hantar anak di asrama itu baik,satu langkah yang cukup baik.
Cikgu Besar sekolah dia pernah kata...kalau Alif dapat mana2 asrama,Puan hantar,jangan duduk dengan Puan.
Teman jawap takut orang buli Cikgu,takut jadi kes macam kat Ipoh tu...Liwat.
Cikgu Besar ketawa kuat.Amboiii..emak punya imaginasi lagi hebat!Puan tak boleh fikir macam tu,Puan kena ajar anak untuk pertahankan diri.Mesti berani melawan jika benar.
Anak2 saya 4 orang semua masuk asrama.Bukan saya tak suka anak2 di rumah.Tapi....di asrama lagi baik.Anak2 berdikari,matang dan mempunyai daya fikir yang tinggi.
Anak2 saudara saya tak boleh buat keputusan sendiri walaupun umur dah layak kahwin.Tidak anak2 saya...mereka boleh memberi idea yang bernas jika ada sesuatu masalah.
Teman mula tertarik.Teman mula berfikir.....
Betul juga!anak2 teman yang besar...
manja teramat.Lelaki perempuan...sama je...Yang sulung...24thn,walaupun nampak berdikari,tapi tetap manja.Jika ada masalah,pasti teman jadi tempat rujuk.Anak ke dua,umur nak masuk 22thn..SubhanaALLAH!lagiiiiii manja.Dapat kerja,gaji lumayan.Menangis siang malam!sebab takut dengar suara boss jerit2.
OMG!salah teman ke?
Anak ke 3..lelaki,manja juga...walaupun nampak ganteng.Tetap manja.Tak pandai urus diri sendiri.
Semua keputusan emak ayah yang beri.
Salah teman juga ke?

Kali ini....
Anak teman ke 4,MESTI keluar!bukan tak sayang.Tapi teman tak mahu dia rosak.Teman tak mahu dia jadi macam kakak dan abangnya.
Dia kata...kenapa orang lain buat salah,dia yang kena?
Teman jawap....bukan macam tu,ibu nak pendidikan awal agama tu,awak tak ada jalan pintas,awak kena mula dari bawah.
Dia selalu kata..kat sekolah menengah pun ada agamalah ibu.
Teman jawap ada tapi sikit.Sayang ilmu agama awak baik.2 ujian besar,semua AAAA..
Itu bermakna...Alif cenderung pada ilmu agama.Ibu rasa sayang kalau berhenti setakat ni.

Masalahnya...anak teman masih kanak2.Dia tak banyak buat dosa lagi.Kesedaran tentang agama belum sampai ke umbi.
Beza dengan kite yang dah tua.Faham...hukuk hakam.faham dosa pahala.Sebab tu,dalam hati kite rasa menyesal tak mendalami agama sejak dulu lagi.Emak suruh solat,kite buat dek je...
Bila dah tua2,rasa menyesal sebab dulu2 tinggal solat.Nak ganti bukan keje mudah.kalau sekali dua..masih okay lagi.Kalau dah beribu kali!
Baru kite akan kata..kalaulah aku solat tak tinggal,mesti aku tak payah susah2 fikir nak ganti.kalau lah...aku tekun puasa,mesti aku tak perlu fikir2 nak ganti.kalau lah...kalau lah...
Itu je yang kite mampu fikir...
Sepatah kata bidalan...sesal dulu pendapatan sesal kemudian tak berguna lagi.
Teman tak mahu jadi silap lagi.Teman tak mahu anak2 rosak dek kurangnya ilmu kite.

Bila dah belajar2 sikit.Selalu tanam dalam hati...sayang anak2 pastikan mereka masuk syurga.Jangan layan dunia sahaja.Akhirat nanti merana.
Teman ralat tak terhingga.Konon sayang anak,biar depan mata.Biar hari2 pandang,biar hari2 tatap rupanya.
Bukan kite tak sayang jika jauh dari mata.Sayang tetap ada.Cuma kita tak jaga dia sepenuh masa.Kita masakkan dia hari2.Kite tak bersua muka hari2.Tapi....jujur kata...kamu tetap dalam hati ini.Walaupun dah umo dah layak kahwin.

Dalam keadaan baik2 sahaja.Dia kata...
Tak sukalah duduk asrama.Bosan,tak buat apa2.Belajar je...Hari2 kena belajar arab.Hari2 ada waktu belajar.Petang dan malam.
Penat!
NAMPAK?
Kat rumah boleh buat macam tu?
Dia kata lagi...kalau tak solat,ustaz rotan ikut rakaat.Kalau solat zohor tinggal,kena 4 kali rotan.
NAMPAK?
Kat rumah boleh buat macam tu?
Dia kata lagi.....bangun pukul 5,abang senior kejut semua orang.Kemas dome, mandi,solat,sarapan dan masuk kelas.
NAMPAK?
Kat rumah boleh buat macam tu?
Dia kata lagi.....petang pukul 5 sampai 6,waktu riadah.Boleh main2 kat padang.
NAMPAK?
Kat rumah ada masa untuk itu?
Jawaplah dengan jujur...tak ada kan?24jam ipad,TV,Games bagai.Solat pun nyawa2 ikan.Dah nak masuk waktu asar,baru terhegeh2 solat.Itu pun kalau kite ingatan.Kalau kite lupa....
Pakai nampak....tak solat lah.
Bangun pagi kite kejut,tapi...subhanaALLAH!punya le liat.Teman tak guna petua Fadzilah Kamsah.Tarik ibu jari bagai!
Pada teman....petua tu untuk ibu2 anak satu dua,ada pembantu siapkan kerja.
Setakat teman nak buat semua.Maka nampak tak jadi apa le...
Tarik ibu jari kanan,dia tarik masuk gebor.Tarik kiri dia tarik masuk gebor,akhirnya..dua2 ibu jari dalam gebor.
Reality hidup,kite tak ada masa untuk bergurau di pagi hari.Yang kite ada cuma jarum jam sangat dengki kat kite.
Tik Tok Tik Tok....tau2 dah pukul 7.30.
Kite mesti keluar untuk ke sekolah.Kite mesti start enjin dan pandu laju hantar anak2 ke sekolah.
Jalan sesak barat,lewat keluar rumah,maka lewatlah sampai sekolah.
Anak teman 5.bukan 1..
Dari anak 1 teman bukan jenis..
bangun sayang,bangun lah....hari dah lewat dah!!
TIDAK!teman bukan anak bangsawan.Kaya raya.Duduk atas kemewahan.
Makanya...petua2 lembek2 tu xde dalam jadual harian teman.
Yang teman tahu...bangun!bangun!hari dah lewat.Alamak!dah lambat ni!cepat!
Sebiji macam rekrut askar.Namun tetap dgn kasih sayang melimpah ruah.

Semasa hari pertama daftar sekolah,teman tahu anak tu sedih...
Teman kata kat dia...nanti ibu datang ya...
Dia jawap...tak payah,ibukan tak nak Alif...
Tersentak hati,rasa nak luruh jantung.Bukan macam tu wahai anak...ibu bukan tak sayang,ibu terlebih sayang lah ibu buat macam ni.Ibu nak beri ilmu terbaik buat kamu.
Dia kata kat sekolah lama tu kan ada juga.Alif ada ramai kawan,kat sini Alif sorang2..
Aduhai...sedihnya...
Tapi apa akan daya,kejayaan perlu ada pengorbanan.Ibu berkorban berpisah dengan Alif dan Alif juga macam tu.Jauh dari ibubapa.Apa2 pun,Alif kena belajar sesuaikan diri.Cubalah nak.....
Mana tahu lepas ini kamu akan bahagia di sini.



Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MISTIK