Posts

Showing posts from December, 2016

PERSIAPAN SEKOLAH

SEMAKIN MEMBEBANKAN.

Kalau dulu,teman berbelanja lebih untuk 5 anak2 yang bersekolah.Kini hanya tinggal 2 orang sahaja.
Dulu.....teman bajet seorang RM500.00
Kini teman terpaksa mengeluarkan ribu RM hanya kerana harga keperluan tu dah makin NAIK HARGANYA.
Sahabat kata banyaknya?
Teman jawap sehelai seluar jenama Canggih RM46.90.Kemeja putih lengan panjang RM36.90.Belum lagi kasut,stokin,bag dll.
Sahabat kata lagi...tak kan tukar baru semua?
Teman balas setahun sekali tukar.Baju putih dah tukar kaler,seluar kain dah senteng.Tudung pun dah tak putih lagi.Pendek kata semua kena tukar.
Akhirnya sahabat akur,yalah...tak kan nak pakai baju seluar yang dah tak rupa uniform sekolah kan?
Teman senyum je...
Dalam hati tau tak pe...

Setiap tahun teman belanja kat Aeon atau supermarket yang lain.Sebelum gawat,masih mampu walaupun sehelai baju sekolah hampir puluh2 ringgit.
Siang tadi,teman selak2 baju sekolah berbagai jenama.Semua RM30.00 ke atas.
Dalam hati....kenapa aku tak cuba beli kat kedai2…

BERITA SIANG TADI

SEORANG RAKAN FB PERGI TAK KEMBALI

Teman kenal dia gara2 kek cantiknya.
Kek dan hiasannya buat teman terliur,kaler ungu,kuning yang lembut telah berjaya mengoda hati ini.
Melalui msg di fb,teman buat tempahan.
Tapi...
Akak tak mahu hiasan tu...manis dan susah nak makan kek nanti.
Katanya...tak sedaplah kak,tak manis nanti.
Teman balas...akak pengidap kencing manis,jadi memang kena elakkan semua tu walaupun bunga2 hiasan tulah buat akak tergoda.

Teman dapat tempahan tu,suami dia yang hantar.Dalam gelak...tak sedaplah kak,gula ising tak ada..
Teman balas tak apa,kek tu yang akak nak makan.Mesti sedap...
Lepas makan....Benar,buatannya cantik,rasanya betul2 sedap.
Teman bagi 5 bintang!

Teman selalu lihat segala yang di post kat fb.Lasagna.muffin,cup cake semua nampak sempurna.
Lepas tempahan pertama,teman tak lagi buat tempahan,bukan sebab apa2,tapi....tak ada sebab nak order kek.Kecuali nak makan je.
Kelmarin dia post cup cake untuk majlis orang.
Betul2 cantik yang amat sangat.Teman gere…

MACAM2 HAL

BERLAKU DI MALAYSIA

Hujung2 tahun ni,teman sibuk betul!banyak orang order decoupage.SyukurAlhamdulillah....ada rezeki walaupun tak banyak.Cukup untuk cover duit kaler2 yang mahal tu...
Teman seronok tengok kaler2 bersusun rapi...
Teman rasa hati ni penuh bunga,sekian lama tinggalkan kaler2 bagai,tup tup dah tua baru kembali aktif.

Teman memang terror melukis,cuma pandai2 sendiri,tak ada kursus apa2 pun...
semulajadi ALLAH beri...bakat terpendam cuma tak diasah je...
Kalau keluarga teman orang ado ado,comfirm!teman dah jadi pelukis terkenal.
kalau lah......
hakikatnya....habuk pun tak ada...

Dalam2 sibuk tu,jeling2 juga blog2 yang melambak di internet.
Rata2 cerita PM Najib dan isteri,1MDB,duit billion  sana sini,rasuah bagai..
Tapi kite tetap begini.barangan keperluan terus NAIK tak terkawal.Semua orang dah jadi hamba RM.
RM tu maknanya Ringgit Malaysia bukan Rosmah mansor ya...
Jangan pula salah sangka,tau2 pii tangkap teman pulak!
Teman tak kata bini PM tu..lantak dia lah nak buat a…

BILA SUAMI KAHWIN LAGI...

USAH PANIK..ITU TAK BERMAKNA HIDUP KITE AKAN BERAKHIR

Cerita suami dia kahwin lagi dah lama teman dengar.Pada teman...
Okaylah tu...dah nak kahwin,nak buat macam mana kan?
Lelaki ni,kalau dia kata nak kahwin!tak payah cakap banyak2...
Buat je segala macam tuntutan...
Asalkan kite kaum isteri tak jadi gelandangan.Sudah cukup memadai.

Suami dia okay okay je..Mungkin cabaran orang berduit,suami banyak ke arah nak tambah cawangan.
Sebab tu ramai orang pesan....jangan beri suami tu senang hati sangat.Kalau boleh lagi banyak hutang,lagi baik.Dia tak sempat nak fikir hal lain.
Kata  orang lah kan....Teman tak pasti petua tu.

Dulu2 masa suami makan gaji,hidup mereka sederhana.Ada masa nak berdua kesana ke mari.Bila dah banyak duit dalam bank,suami makin sibuk.
Tup2 tup....kahwin satu lagi.
Ingat anak dara,rupa2nya janda anak 1 seusia sang suami.
Kire dah masuk lain 50-an.

Nak tahu apa yang isteri buat?
Lepas dapat kesan perubahan suami,isteri tanya dari hati ke hati.Suami mengaku dan menyesal…

TRAGEDI BUS

TAK MAHU KATA APA2,JOM LAH KITE MUHASABAH DIRI

Baru2 ni kite di kejutkan ,kemalangan maut di highway luas terbentang.
Sebuah bus yang sedang menuju ke destinasi terkandas di tepi jalan.Menyebabkan 14 nyawa terkorban termasuk pemandu dan anaknya sekali.

Kite baca.hati jadi kecut
Mati itu pasti,tapi pasti ada penyebabnya.
Dengar2 pemandu mengantuk,dengar2 pemandu bawa laju.
Itu hanya berita dari sumber tak sah.Penyiasat sedang mencari punca sebenar.
MENGAPA PERKARA INI BERLAKU?

Selalu orang kata,jika pemandu bawa laju,penumpang boleh tegur...
Nak tahu tak?
Penumpang hanya menumpang bas tu,kami tak ada kuasa nak tegur....
Selalunya pemandu2 bas kasar2 orangnya.Silap haribulan di halaunya kite!

Teman sendiri ada pengalaman,perjalanan dari Dungun ke Johor.Bas tu di pandu laju,terhoyong hayang semua penumpang.Habis di potong semua kenderaan.Jalan kiri kanan semua di bantai.
Penumpang tak tidur,hanya duduk diam berdoa dalam hati...Ya ALLAH selamatkanlah kami.

Teman tak tidur,tangan erat pega…

KEMALUAN KANAK2 TERPUTUS KETIKA BERSUNAT

Image
SESUATU YANG TAK DI SANGKA 2

Tak pernah dengar,rasanya ini kes pertama kot?Umo teman dah hampir ke angka 5,tak pernah terjadi kes macam ni.Kelakar pun ada...
Macam mana pulak boleh terpotong?Walhal....bukannya banyak sangat yang hendak di potongnya.
Bila baca berita tu tak tefikir apa2,mungkin hujung je ke...mungkin sikit je.....
TAPI.......
Apa yang terjadi,bukan sikit tapi..SEMUA!tinggal buah zakar je..


Teruk sungguh kecuaian ni,bukan sikit terkesan kat kanak2 tu.
Kecacatan kekal sampai ke tua.
Boleh gantung diri dek malu kekurangan diri.
GILA betul tok mudim yang buat onar ni...
Cuba dia punya kena potong sampai habis macam ni?

Teman ada 2 anak lelaki,Semua guna kaedah biasa.
Bius,potong....tak ada laser2 bagai!
Selamat dan tak cacat sampai ke tua.

Masalahnya?
Macam mana boleh hilang habis kemaluan tu?
laser bukan ke kat atas je?
Teman tengok masa anak teman berkhatan.Doktor bius setiap penjuru.Bila dah kebas,doktor tarik lebihan kulit kat permukaan dan gunting.Bila dah habis dokto…

AGONG BARU

SULTAN KELANTAN DI PILIH YDP AGONG KE 15
SULTAN MUHAMMAD V DI IRING SULTAN NAZRIN SHAH SEBAGAI TIMBALAN YANG DI PERTUAN AGONG.

Sebenarnya....inilah saat yang di tunggu oleh semua rakyat jelata.
Gandingan pemerintah muda yang diharap dapat mengembalikan kecerian hidup kite.
Dari cakap2..
Ramai sedang menunggu perlantikan itu.
Ramai mengharapkan agar agong kali ini lebih berani bersuara.Bukan sekadar tukang rasmi majlis.Tukang potong renda,rakyat mahukan lebih dari itu.

Teman ada mendengar pendapat kawan berbangsa cina....katanya....Agong tak ada fungsi,duduk diam2 sahaja.
Teman tak tahu nak kata apa...bukan tak mahu menyangkal kata2nya...hakikatnya...ada benarnya...
Sahabat kata...kenapa u tak bangkang?
Teman hanya sengeh je...bukan teman bodoh ,bukan teman tak boleh membantah.
Pencuma.....buang masa dan buang air liur teman je....
BETUL KAN?

Teman selalu bayangkan...Agong kesayangan teman membantah apa yang tak patut,Agong sebagai individu NOMBOR SATU TERPENTING kat Malaysia,walaupun …

MALANG BUAT SAHABAT..

BILA ANGIN AHMAR MENYERANGNYA

Jumaat lepas,kami janji nak merewang di rumah salah seorang sahabat kami yang bakal terima menantu.
Kami janji lepas zohor jumpa di sana.
Sampai hari yang di janji,hampir maghrib dia tak kunjung tiba.
Tuan rumah merangkap rakan paling rapat bisik kat teman...
Dia tak pernah buat macam ni,mesti ada halangan.Samada anak2,ibubapa dia atau dia sendiri.
Teman diam je...
Mungkin le...tapi tetap tak terfikir yang buruk2.

Malam tu...salah seorang sahabat beritahu mengenainya.
U tau dia kat mana?
Teman jawap manalah saya tahu!
Sahabat balas sambil gelak sakan!Dia kat hospital!
Teman pun terkejut,isnin lepas teman ada gi minum dengan dia..Kami bincang pasal decoupage sajinya.
Sekejap je...dek masing sibuk dengan urusan sendiri.
Kami beransur pulang.

Teman tanya kenapa dia masuk hospital?
Sahabat jawap darah tinggi!
Teman tak terkejut...umurnya dah masuk 50thn,dalam usia macam tu....kalau sihat itu bonus,kalau sakit tu tandanya....ALLAH sayang kite,nak tinggikan dar…

MENURUT KAJIAN MANUSIA MODEN..

WANITA KAT MALAYSIA PALING RAMAI YANG CURANG
YA KE?

Teman tak berani nak komen,sebab bukan teman yang mengkaji.Entah siapa hamba ALLAH tu pun teman tak peduli,yang menjadi persoalannya....
YA KE?Wanita Malaysia paling ramai yang curang?

Menurut kajian tu lagi....Hanya wanita Malaysia paling ramai,tak pula disebut lelaki
Walhal....dari pandangan mata kasar,lelaki pun sama naik kot?
Kalau tak ada lelaki curang,tak mungkin wanita boleh berbuat demikian.
Tangan tepuk sebelah tak mungkin bunyi pap,pa,pap....kan?

Kawan dari selatan buka cerita,bukan lah nak mengumpat,tapi sekadar buat renungan je..
Kawan persekolahan teman berendut.Dua2 dah ada anak2 besar panjang,tapi masih teringin nak berendut macam orang muda.
Teman tak caya sebab.....masing2 dah tua.
Manaa mungkin ada perasaan nak buat gila macam tu.Tambah2 lagi....kehidupan mereka harmoni,tak nampak cacat celanya.
Ya ke?kenapa macam tu?malunya kat anak2.Kite nak buat sesuatu kena fikir jauh,Keluarga paling mustahak untuk di ambil kira…

PERSIDANGAN UMNO

TAK IKUTI SEPENUHNYA TAPI...JELING2 LE JUGA..

Sepanjang berapa hari,dalam TV penuh dengan siaran langsung persidangan UMNO.
Rata2 wakil kite...mengampu tak sudah2.
Terasa di hati....teruknya mereka.
Yang jelas salah,masih di sokong gila2.
Langsung lupa amanah di beri,memuji melambung lambung ke dia...

Teman jujur kata....telinga ni dah tak boleh masuk dengan cerita karut marut ni.
Satu dunia dah tahu kot?
Satu dunia dah pukul canang kisah 1MDB,Kisah bagaimana PM kite memusing duit untuk kepentingan dia dan keluaraga dan kuncu2nya.
Akibat dari kerakusan mereka,kite jadi mangsa.

Sebelum ni...kalau makan...peniaga hanya kenakan kite 10%,bila ada GST peniaga akan tambah 6% lagi.
Total semuanya jadi 16%
Bila di tanya...menteri kata,dengan ada nya GST,harga barang tak akan naik,jika naik sekalipun,kite akan ambil tindakan dengan segera!
Subhanallah!pandai cakap!tapi habuk pun tarak!
Tadi teman makan kat kedai,tertera kat atas bil...10%+6%+16% teman kena bayar.
Apa sudah jadi?
Dari asalnya h…