SEMUA MENGELUH MINYAK NAIK

TERMASUK LE TEMAN...

Bila termaktub je NAIK harga minyak,Mulut termaki juga.
Teman bukan le baik sangat,spontan tercarut juga akhirnya.
Kenapa?
Teman rasa terbeban.Dengan keadaan ekonomi yang teruk,harga barang naik menjulang2,suami pun nyawa2 ikan....kerja mungkin tak sambung..
Macam mana hati nak tenang?

Teman kata kat sahabat....orang paling bahagia sekarang ada beberapa kerat sahaja.
Sahabat tanya siapa?
PM,Isteri,keluarganya,para menteri yang melambak tu.Suku sakat dan orang2 yang kaya raya sahaja.
Rakyat kebanyakan sedang menangis,merintih pilu.
Belanja hari2,kos anak2 belajar,kos perubatan...
Semua mencekik darah!

Teman rasa sedih dengan pentadbiran sekarang.
Sebenarnya PM GAGAL.PM kite yang kite kasihi,tak kasih kat kite.
PM kite mengambil kesempatan dengan kuasa yang dia ada.
Sebenarnya....PM kite langsung tak kisah kat kite dan negara.PM kite hanya fikirkan diri dan keluarganya sahaja.

Semalam...
kecuh gambar anaknya turun dari jet kite.
Anak tirinya,merangkap penerbit filem yang di katakan lucah,ada sama2 terbang ke negeri China.
Teman kata kat sahabat....PM kite telah mencemarkan kadaulatan undang2.Masih ramai yang tutup mata mengenainya.
Rakyat Malaysia terutama penyokongnya telah di butakan dengan wang.Dengan lambakan wang depan mata...
Semua masalah selesai.
Kite rakyat memandang dengan pandangan paling menjengkelkan.
Kadang2 teman berdoakan kat ALLAH....bantulah kami ya ALLAH,mereka sangat jahat!menzalimi kami sesuka hati.

Dalam group sekolah teman,kecuh dengan harga minyak.Teman gelak je...
Dulu masa teman pergi demo bantah GST,mereka ketawakan teman....
Gelaran melayu bodoh berkemundangan dalam group.Teman diam je...
Sekarang,hati teman sangat gembira...
Mereka sedang meluahkan perasaan tak suka dengan kenaikan ini.
Teman hanya mampu tulis...
Padan muka ko orang,dulu masa aku gi demo kau orang panggil aku melayu bodoh.Sekarang minyak naik,minyak kereta naik...redha je le...
Bayar je jangan banyak bunyi!
Mereka diam...
Teman sambung lagi...
Sekarang aku nak gelak kat ko orang...
Padan muka!dulu bukan  main setia bukan main sayang sangat kat parti kaler biru tu!Dah teruk pun masih setia.Walhal....kalau kapal tu dah nak tenggelam.Buat le sesuatu.Ini tidak....terus HORAY HORAY..
Gelihati juga tengok gelagat orang kite.
Tak tahu apa yang nak di perjuangkan.Menyokong bagai nak gila.Tapi....nak beli minyak tak ada duit!
Selalu teman kata kat kawan...menyokong jangan bawa rebah.Jika salah,katalah salah.Jangan lebih sangat mengampu tu.
Ini negara  yang kite cintai.Dah hampir 60thn,kite merdeka.
Kite tak mahu di jajah lagi.Tapi kite biarkan......PM kite buat sesuka hati.Kite layan dia bak raja dan permaisuri.Kite biarkan hutang negara mencanak naik.Kite biarkan aset negara tergadai.Kite biarkan semua...hanya kerana kite menjaga perut sendiri.
Kite lupa.,..
Sedang asyik kite jaga perut sendiri,kite lupa kesan akan datang...
Kite lupa nasib anak cucu cicit kite...
Kite lupa....
Anak2 cucu cicit kite juga ingin bahagia di bumi sendiri.Bukab jadi pendatang di bumi sendiri.

Teman selalu kata...
Saya dah tua,hidup saya beginilah...
Tiada perubahan kecuali saya menang loteri berjuta.
Tak mustahil,anak2 kite akan keluar jadi amah kat negara seberang.Masa tu...
Nasi dah jadi bubur..
PM,isteri dan keluarga tetap gembira dengan limpahan kemewahan tak terhingga.
KITE?
Tetap begini sampai bila2.
Tetap menjadi penonton pada sebuah drama TV yang menjengkelkan.Kami kena ingat....BRIM tu tak seberapa.Jumlah di bagi 12bulan,dan jawapan tu sepatutnya buat kite sedar.
Malangnya.....
Masih ramai rakyat yang tak peka.Dapat BRIM setahun sekali...Mata sudah jadi gelap.

Naik minyak,bermakna akan naik segala kos makanan dan sebagainya.
Pisang goreng makin kecil,ada tu sebesar jari telunjuk teman.
Kadang terfikir...ini anak pisang kah?

Kepada semua...
sabar lah...
Dalam sabar,berubahlah...
Jangan ikut kata hati,kelak binasa badan.
sekian...



Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

MINYAK TURUN NAIK

PERSIAPAN SEKOLAH