KES DERA

DIBUAT OLEH PENGASUH



Cerita2 macam ni buat kite kecut perutkan?kite harapkan mereka membantu kite,tapi akhirnya kite yang menangis dek kehilangan anak2 yang tersayang.
Tak tahu apa puncanya.Yang pasti.....semua ni mengarut!

Kite ambil amanah orang,untuk jaga anak2 mereka.Jika kite tak mampu....elok le kite angkat bendera putih tinggi2.Jangan jadi hamba duit tapi amanah tolak tepi.
Dulu,masa anak2 kecil,inilah masalah yang teman hadap,nak kerja tapi tak ada siapa jaga anak.
Nak minta emak jaga...
Kesian...emak teman tak dapat pergi mengaji,tak dapat aktif dalam kegiatan wanitanya.Gara2 kite,semua aktivitinya terbarai.

Teman ambil keputusan berhenti kerja dan ambil keputusan tubuhkan Taska bersama adik kakak,hanya kerana anak2.
Di mana kami pergi anak2 disitulah ada anak2.
Dalam Taska mereka membesar bersama.Di situ juga kami menjaga anak2 yang lain juga.
Sebab tu persekitaran Taska kami tidak seperti premis perniagaan yang lain.Ia seakan akan rumah kerana matlamat kami...
Tak kire anak siapa,pembesarannya mesti dalam suasana rumah.

Banyak dah budak2 tewas kat tangan pengasuh,kebanyakkannya pengasuh di rumah.
Tak di nafikan ada pengasuh rumah yang baik,itu kire nasib baik untuk kite ibu bapa.Kalau dapat pengasuh bermasalah,itu juga kite nasib buruk buat kite.
Yang penting!sebagai ibubapa....
Berhati hatilah...Jangan terlalu cerewet,jangan terlalu lepas tangan ,jangan terlalu cuai.

Ada ibubapa yang hantar anak tak beri salam.letak depan pintu dengan bakul bagai!
Kite tercopong mulut tengok gelagat mereka.
Pelik kan?
Percaya betul!Tak isi form,tak bagitau apa2 pun!
Petang nanti baru cerita...
Orang gaji saya lari,nama anak saya sekian,nama saya sekian....
Macam ini punya orang pun ada kau!
kalau kite jual anak dia pun tak apa,sebab tak ada bukti dia maiii hantar.

Lagi satu...jangan pilih terlalu murah,jangan fikir kite untung,silap2 anak2 tu makan nasi dengan kicap je..
Yalah kan?
Harga barang murah,kite bayar upah murah....
Pengasuh tu nak beri makan apa?
Ikan merah?ooo tidak...banyak cantik nak makan sedap2.Nasi dan kicap itu kire patut bersyukur,daripada minum air sejuk je.

Bayar RM150.00..
Makan,mandi,masa....berbaloi tak?
Tepuk dada tanyalah selera.
Sebab tu.....jangan berkira dengan anak2,buat pilihan yang terbaik buat mereka.Jika tak mampu,elok le jaga sendiri.Itu lebih baik daripada kite dapat berita macam ni.Di dera mujur tak mati.Kalau mati?kite menangis air mata darah sekali pun!ianya tak berguna lagi...

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MISTIK