KENDURI KAHWIN

PASTI ADA CACAT CELANYA UMPAMA RUMAH SIAP PAHAT MASIH BERBUNYI

Teman di jemput untuk hadir ke majlis perkahwinan abang kawan anak2 teman.
Biasanya...anak2 berkawan,secara tak langsung teman juga kenal keluarga mereka.
Teman pergi lepas zohor,bagi orang Johor,lepas zohor memang waktu paling sesuai untuk kite hadir kemajlis2 macam ni.
Biasanya waktu bersanding bagi orang Johor lepas zohor.Belum pernah lagi orang bersanding pukul 12tengahari,jika ada pun...pasti ada sebab musababnya.

Teman pergi bawa anak kecil je,anak2 besar dah pandai2 sendiri.
Dari jauh nampak ada meja kosong,teman laju ke arah meja tu,tetiba bahu di langgar oleh seseorang.Kelibat perempuan cuba mendahului teman,merebut tempat kosong tu.Mulut teman memang agak kasar.Spontan je terluah...macam lapor nau!Sambil jeling suami.

Kami ke belakang sikit,selang 2 meja.
Tugas suami ambil makanan,tugas isteri jaga kerusi meja dari di kebas orang.
Sebab tu...teman tak berapa suka bufet,bagi teman hidang lebih sempurna dan teratur.
InsyaALLAH jika anak2 kahwin teman nak cuba berhidang,jika tak mampu,mungkin teman akan utamakan kebersihan,kekemasan,kesempurnaan..Tak mahulah....
Bibir bergincu merah
Tapi punggung tak cebuk.
Orang Johor sebut cebuk tu cuci kemaluan depan dan belakang lepas buang hajat.

Suami tahu apa kemahuan teman..
Nasi sikit tapi.....lauk pauk ..BANYAK!
Tapi sayangnya...lauk pauk tuan rumah dah licin licau!Tak bersisa.walhal jam baru pukul 2.30ptg.
Sian tuan rumah,masih sibuk sambut tetamu tapi makanan dah tak ada.
Biasanya kite akan kata..tak ada rezeki.
Okaylah...tuan rumah pun tak terfikir makanan awal licin licau.Mungkin bajet untuk sekian yang datang lebih dari target.
Mungkin lah...

Teman tengok ramai yang datang menuju ke meja bufet,tapi pusing balik dalam keadaan terpinga pinga.
Teman biasa jumpa majlis macam ni,Teman biasa jumpa tuan rumah hanya salam kaut tanpa melawa secawan kopi pun.
Kite sebagai tetamu boleh jadi merah muka.
Kite datang di undang,bila makanan habis...kite mungkin boleh kata tak ada rezeki.Tapi hati pasti terkilan.
Suami kata anak sulung ke?
Entah balas teman....

Anak teman datang bersama kawan2nya,turut termanggu2 dek meja hidangan yang kosong.
Salah seorang anak tuan rumah datang mohon maaf...
Teman kata...mak cik sempat makan,tapi ada tetamu yang balik terus.
Sepatutnya ada seseorang yang pastikan tetamu tunggu sementara pihak berwajib menyediankan juadah.
Tak kisahlah...beli ke masak ke...yang pasti mesti usaha bagi ada makanan dalam tray2 tu.
Teman pernah dengar orang letak nugget,letak cekodok asalkan ada makanan untuk di jamah tetamu.

Alasan tak pernah buat kenduri,amat tak sesuai..
Walaupun kite tak pernah buat kenduri,pasti kite pernah pergi rumah orang kenduri.Pasti ada suku sakat kite yang pernah buat kenduri dan kite antara AJK nye.
satu lagi yang teman nak pesan,sebelum buat kenduri,duduk le berbincang...bagi2 kerja,bagi2 peranan dalam majlis ni.
Kerjasama amat di perlukan.Tanpa kerjasama,apa pun tak jadi.

Lagi satu....sangat penting.Sebagai tuan rumah...
Sila2lah pastikan atas meja CLEAR!jangan lah tunggu dah bergunung baru nak angkat.Tang ni teman memang sakit jiwa.
Atas meja penuh sisa makanan,boleh jadi mual tekak,bila pandang sisa ada berbagai rupa.
Teman memang benggang gila bila jumpa suasana macam ni.
Pada teman...
Dah jemput tetamu,kenalah rai2kan..
Bukan salam kaut lepas tu...pergi jalan!

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK