SEPI SEORANG BALU DAN ANAK2 YATIM.

SESUATU YANG TAK AKAN KITE FAHAM SEHINGGALAH TERKENA KAT BATANG HIDUNG SENDIRI

Abang ipar teman baru masuk 5bulan meninggalkan dunia yang fana ini.
Abang ipar teman tinggalkan seorang balu dan 4 orang anak2 yatim,
Abang ipar teman meninggal dalam keadaan sihat,tak sakit tengah segar bugar....tapi ALLAH jemput dia pulang.
Dia masih muda,tak tua sangat dan sihat.

Teman cuba dalami perasaan hati seorang balu,anak2 yatim...
Tapi...perasaan tu tak sampai di hati.Kita tak akan faham,walaupun mulut kite kata simpati...
Tapi ucapan dari mulut kite tak akan dapat mendalami hati mereka.

Berulang kali teman beri kata2 semangat,tapi....ucapan tu tak mendatangkan apa2 pada mereka.
Kita cakap pandai,tapi mereka yang merasainya.
Salah seorang anak yatim tu tanya anak teman...
Kau dah beli baju raya?
Anak teman jawap belum.....(kebetulan teman memang tak beli baju raya tahun ni,alasan kukuh....GAWAT)
Dia kata lagi..aku tanya emak aku,bila nak beli baju raya?emak aku post gambar kubur bapak aku.Apalagi!aku nangislah.

Teman cerita dengan emaknya,teman kata...belilah sepasang,bukan apa....untuk hiburkan hati budak2 tu.Kite tak payah sambut beriya iye...simple je...
Menu makanan pun simple je....
Jangan masak makanan yang dia suka,kite masak makanan yang tak akan buat kau orang sedih.
Kakak teman...angguk je....
Kakak teman menahan sendu...kau tak faham...sedih tau!sambil berlalu...

Teman faham,perasaan sedih tu tak akan hilang.Kematian bukan sesuatu yang mudah untuk kite terima.
Kematian bukan macam kite hilang beg,hilang harta benda,tapi kematian  bermakna kite tak akan jumpa dia lagi...
Semua yang dia ada,terbiar sepi macam tu....
Jika dulu baju2 bersusun segar dan hangat,tapi kini...baju2 tu dah jadi kusam terbiar sepi tak terusik.
Teman faham...kakak teman sunyi,kakak teman sepi.....
Tapi...apa nak teman katakan lagi.....ajal maut bukan ditangan kite.ALLAH punya kerja.
Mungkin jika kite mati.....inilah juga perasaan orang2 yang sayang kat kite.
Sepi,terkilan....ralat di hati dan 1001macam lagi perasaan di hati.

Teman cuba lupakan semua...
Teman ajak dia gi beli tudung,teman giat2kan jodoh baru....
Jawapannya....aku nak tunggu dia...aku nak jadi isteri dia di dunia dan di akhirat.
NAMPAK?
Cinta seorang balu...tak akan mudah terusik,walaupun sunyi....dia tetap mahu suaminya sendiri.Tak sudi dia memandang lelaki lain,walaupun peluang tu kini terbentang luas.

Mujur anak2nya dah besar,hanya tinggal seorang anak berusia 13thn tahun.Walaupun....anak ini terganggu emosi,sehingga terganggu sedikit pelajarannya,insyaALLAH dia akan bangkit semula,setelah memori pudar dimakan hari.

Cabaran sibalu cukup perit.Ada yang berani kata...lepas edah jangan pulak ngurat suami kami!
Si balu menangis sendiri.Rasa terhina di perlekehkan begini.Teman hanya mampu kata...
Pedulikan!jangan layan....orang macam tu,akal tak panjang,akal letak kat lutut,tak tahu jaga hati jiran,yang paling penting......jiran2 yang lain masih faham dan masih berkawan macam biasa.
Patutlah seorang sahabat kematian suami,mula menarik diri.......
mula2 teman rasa kecil hati,lama2...teman faham....dia mengelak diri daripada kami hanya untuk mengelak dari jadi mangsa cakap2 manusia keliling.
walaupun teman tak pernah terfikir kesitu..
Rupa2nya......mereka atau balu2 ini sebenarnya cukup sensitif dan mudah terasa hati.

kepada kawan2 diluar sana...
Jika berhadapan dengan mereka....
Jaga kata2,jangan cakap ikut suka hati..
Mereka akan pendam hati dan merajuk membawa diri.InsyaALLAH mereka tak akan ambil suami kite jika suami kite sendiri tak masuk jarum dan mengurat mereka.
Kecuali kes2 terperinci.
Setakat kes normal......kebanyakkan mereka akan terus hidup sendiri disamping anak2 yatim ini.
Semuga mereka2 ini akan selamat didunia dan diakhirat.

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK