GEJALA AWAL DIABETES

YANG KITE TAK SEDAR...

Teman antara manusia yang berpotensi terrrrkena kencing manis.
Masa mengandung anak ke 2,baby melebihi 4kg.
Kelahiran berikutnya...3.7kg
Kelahiran ke 4,bulan ke 5 diabetes menyerang(Diabetes mellitus)...Teman kena kawal makan.Jadi kurus walaupun tak kering.
Kelahiran ke 5,teman di kawal penuh ketat,insulin cucuk sendiri kat pusat.Mula2 sedih,takut bercampur baur.Tapi lama2......alah bisa tegal biasa.
Cucuk sendiri dengan selambanya.Pagi sekali,malam sekali...
Keliling pusat jadi kematu dek cucukan jarum setiap hari.

Kelahiran selamat,teman kena belah perut untuk keluarkan baby.OMG!tak terfikir perut kena belah 2.Lepas tu...teman control makan sendiri.Semuanya terkawal,hinggalah 2thn sejak kebelakangan ni,teman masih kawal makan tapi.....tetap makan tak ada pantang larang dan berani minum teh tarik setiap hari.Walaupun tak manis sangat tapi.......teh tarik minuman wajib.

Bermulanya episod duka..
Benjulan kecil kat belakang sakit.Benjulan tu kecil je....Lama2 jadi besar sikit.
Teman biarkan sebab tak sakit..
Dua tiga hari lalu...terasa sakit walaupun tak terlalu peri sakitnya.
Dalam kepala fikir macam2,kencing manis boleh jadikan benjulan tu melarat tak?Teman teringat kawan mati sebab sebiji bisul kecil di peha.Teman teringat mak cik teman meninggal pun sebab nanah dah penuh dalam badan dek benjulan lebihkurang bisul juga.
Jadi...dengan kemalasan,teman pergi juga ke klinik.Dalam hati,berdebar2...
Apa agaknya yang terjadi?
Kite tungguuuuu...

Nama teman di panggil..
Doktor lelaki berbangsa India menunggu...
Teman duduk dan say hello....
Teman tak sabar2 nak tunjuk benjulan tu...
Doktor kata...sabar,duduk dulu...
Macam biasa...ada alahan,ada sakit lain2,ada asma,ada itu ada ini..Pendek kata...macam2 di tanyanya.
Teman jawap tak ada tak ada tak ada...
Doktor tanya lagi..Puan ada kencing manis?
PANG!rasa macam nak tercabut jantung!walhal...baru ditanya je...
Teman penuh yakin,ada doktor cuma saya tak ambil tahu sangat.
Doktor tanya tak pekse ke?kenapa ambil tau?Mesti ambil tau!
Teman jawap tak,tapi saya tahu saya ada sakit tu.
Doktor senyum dengan muka keliru,Ada tapi tak tahu...ehmmm...biasalah doktor,semua orang sakit malas nak tahu tahap kesihatan masing2.Yang mereka tahu,,,hidup perlu di teruskan.Mati itu pasti!

Teman berdolak dalik...
Doktor kata tak mengapa,kite pekse dulu...Teman senyum malu2 kucing.
TAP!
Nombor meningkat 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14,15,16++..
AMBIK KO!
16.8!OMG!kenapalah tinggi sangat?
Anak dara teman senyum je...ibu minum teh tarik je Doktor.Doktor senyum sambil jeling teman...
Anak ke 5 dah berapa tahun?
Teman jawap 9thn..
Teman dolak dalih lagi...dulu saya pantau makanan,tapi saya letih doktor,saya selalu fikir,kenapa saya letih sangat,walhal...Anita Sarawak lebih tua dari saya tapi bertenaga bila menari dan menyanyi.
Doktor senyum...jawapan biasa dari pesakit kencing manis katanya.
Teman senyum je..ye ke Doktor?Kali ni senyuman teman dah makin kelat.

Langkah selamat..
Hari ini mula makan pil,makan antibiotik sampai habis,hari ini kemuncak hidup Puan,benjulan tu dah lama,dan hari ini dia PAP!meletup kesan dari kencing manis tak terkawal.
Benjulan tu dah dijangkiti kuman,setakat ni belum ada nanah,sekadar jangkitan kuman je...Jika permukaannya berwarna kuning dan sakit,Puan datang balik ke klinik.
Ini kad susulan....
Sila datang lagi pada 26hb untuk rawatan susulan,jika semuanya okay,Doktor akan potong sikit bagi mengeluarkan isi benjulan tu.
Puan akan dibius separuh badan..epidural.
OMG!kesitu pulak!Teman ingat benjulan biasa,doktor potong sikit dan boleh balik.Rupa2nya....
Kencing manis buat semuanya terbarai!
Teman kena tunggu bacaan gula jadi stabil baru boleh potong.
Doktor kata...kalau buang pun,tak boleh jahit,kena tunggu sampai kering baru jahit.
Tapi Doktor..boleh tak saya control sendiri macam dulu.
Doktor kata..too late,gula dah ada dalam darah,untuk hilang Puan kena senam,jaga makanan..
Jika tidak....diabetes akan menyerang lagi.Kali ini lebih parah!
Aduh mak....itulah degil yang amat sangat!tak mahu pantau awal2,dah terantuk baru tergadah.Padanlah dengan muka teman....menangis tak berlagulah lepas ni...
Adik tanya...nak kena potong kaki ke?
Teman selalunya gelak je....potong kaki?buta?
Ohhh Tidak!mulai hari ini,semua menu bergula tiada lagi,kuih raya yang sebelum ni makan sakan,dah tak ada lagi...
Yang ada...hanyalah makan yang di makan dengan catuan.
ALLAH benar2 telah menarik nikmat makan teman.Syukur...teman masih ada harapan...Syukur...

Takut?
Mestlah!teman tak boleh lagi makan apa yang teman suka.Yang teman kena hadap hari2.....
Roti gandum,milo o dan menu2 lain dalam guantiti paling sedikit.
Ohhhh Tuhan....selamatkan aku dari semua ini walaupun hanya sementara...

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK