BAS LANGGAR 10 KERETA SELEPAS TEROWONG MENORA

MALANG TIDAK BERBAU



Teman antara pengguna lebuhraya tegar!
Perjalanan teman dari Perak ke Johor dari Johor ke Perak,buat teman sentiasa bertawakkal pada ALLAH.
Sebaik keluar rumah,Ayat kursi buat teman kuat.Teman selalu letakkan diri dan keluarga pada kasih sayang ALLAH.
Mohon di lindungi dari malapetaka,dari kemalangan jalanraya dari keburukkan dan perdekatkan kami pada kebaikan.

Bila baca berita2 kemalangan yang dahsyat,sebenarnya buat teman resah gelisah.Hati ni selalu fikir yang bukan2.Bila suami pecut sikit,teman akan kata...kenapa nak laju2,bukan kite nak cepat sangat pun!
Selalu teman pesan anak2,jangan bawa laju2,kau orang bukan nak masak nak basuh bagai!santailah..

Dari Perak,teman jarang tidur,melainkan tertidur dek keletihan...itupun dah pesan kat suami,saya ngantuk,kalau ada apa2 kamu kejut saya tau.
Teman tak tidur lena,sekadar tidur2 ayam je..
Bila hilang kelat mata,teman akan bangun dan menjadi pembantu pemandu.
Suami selalu nak past streng kat anak2,teman yang menghalang.Pada teman...kurang keyakinan memandangkan lesen mereka masih baru.

Jiran mak teman mati ,kerana kemalangan jalan raya.Biasakan....kemalangan dan mati.
Tapi....semasa kemalangan berlaku,anak yang baru lulus memandu yang pandu kereta.Masuk simpang tau2 ...PANG!hentakan tepat kat ibubapa,mati serta merta.
Bila tanya....kenapa?
Kereta berhenti masa nak masuk gear....
NAMPAK?
walaupun malang tak berbau....elok le...ajar anak2 tu pandu sempurna baru di serah streng padanya.Jika asal boleh......inilah akibatnya.

Fenomena sesak masa cuti2 panjang,teman dah biasa lalui...
Dah naik jelak!bosan dan jemu...
Punggung rasa kebas,otak tepu....dek kesesakkan melampau!
Guna laluan kecemasan?
Ishhhh...jangan buat report pulak!dulu2 sebelum berkuatkuasa saman RM300.00,teman antara yang seronok sungguh guna laluan tu...
Bila sesak,teman akan menyusur pelahan....mula2 rasa kat hati tu perasaan serba salah,tapi lama2 alah bisa tegal biasa.
Bila sesak,guna laluan kecemasan,bila guna laluan kecemasan?maknanya jalan sesak lah tu.
Itulah yang ada dalam pemikiran teman...
Tak bagus kan?akhlak tak elok kan?
Tu dulu...sekarang tak lagi....Teman dah tahu diri,dan dah tahu timbangrasa.

Teman kata kat suami,JOM balik kampung,malaslah nak berangkut macam ni lagi,anak2 pun dah besar....baju,seluar dah tak boleh bawa satu dua,kena bawa banyak!anak dara teman bawa kasut bertumit tinggi ikut kaler baju.SubhanaALLAH!satu kotak penuh!
Akhirnya...teman suruh dia bawa kereta sendiri,lantaklah nak masuk berapa kotak kasut.Yang penting tak menyemak kat kereta teman.
Teman kata lagi...malam raya masih boleh tido rumah sendiri,masih boleh berdongdang sayang......tak perlu angkut beg2 besar2 ni...
penatlah....
Suami angguk tanda setuju...
Tapi bila?
Entah lah.....janji 2thn je,lepas tu tunggu pencen....lepas tu?Ehmm.....boringnya.

Kemalangan2 macam ni,teman ada terfikir juga....kite cermat,kenderaan lain pula yang terbabas.Teman pernah kemalangan di lebuhraya,gara pak Cik Tua terleka,kereta berhenti sendiri..mujur tak laju...kalau tidak,dengan Pak Cik tu,dengan kami sekeluarga....bersusun di katil hospital.
Kenapa Pak Cik berhenti tiba2...
Isterinya menjawap...Pak Cik kau ghalet!Mak Cik dah kabo kat Pak Cik....jangan laju2,jangan ghalet2....Mujur tak laju.
Pak Cik senyum je....
Dalam hati....sabo je le....boleh sempat ghalet2!(Ghalet tu maknanya tertido sebentar)

Pendek kata...masuk je lebuhraya.....serahlah diri pada'nya'.Hanya 'dia' yang dapat lindungi kite dari semua keburukan.
Masuk je lebuhraya....bukan duit je yang patut kite sediakan,diri kite sendiri pun perlu ada persedian.
Nyawa kite di lebuhraya umpama telur di hujung tanduk.

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MISTIK