SHELL OUT MENJADI KEGILAAN ZAMAN LAAA NI..

APA TU SHELL OUT?

Berulang kali anak2 ajak berSHELL OUT,teman tak layan,bukan tak mampu tapi tak minat.
APA TU SHELL OUT?
Makan berjemaah atas meja dengan lambakan lauk penuh meja beralas plastik.
Ada ketam,ada udang,ada sotong ada siput dan sayuran.
Di gaul sekali penuh semeja.

Pertama kali teman lihat,teman tak terliur...
Mungkin sebab teman dah tua,dah tak pemakan lagi.
Bagi teman...lambakan tu tak sopan dan nampak pelahap.
Anak2 kata...orang muda ibu,orang muda nak mencuba.
Okay...fine,orang muda memang selalu nak mencuba.Up to u....

Hari ini,teman terfikir untuk puaskan hati anak2..
Teman beli udang,sotong,ketam dan brokoli.
Mula2....teman dadihkan sekajap makanan laut tu dan tos.
Air rebusan tu teman simpan.
Teman tumis guna planta,letak cili,bawang merah dan bawang putih yang dah di blanderkan.Lepas garing,teman masukkan air rebusan tadi,sos tiram,kicap lemak masin,gula dan gaul sebati.Sotong dan udang  teman goreng kering.
Lepas tumisan tu dah garing teman masukkan ketam dan masak sekejap.
Akhirnya teman gaul sekali sotong,udang dan sayuran.

Sebelum berbuka,teman letak dalam dulang.Kenapa dulang?
Teman tak ada plastik besar,adik kata.....guna plastik sampah lah!
Suami angkat kening....maknanya...tak memenuhi seleranya.
Maka dulang jadi penganti.
Mudah kan?
Tak susah pun....

Lepas makan,teman terfikir.....makan berjemaah memang di galakkan.Ianya dapat menambah kemesraan sesama kite.
Bila kite ajak makan bersama dalam dulang,semua tak sudi.
Bila ajak BERSHELL OUT!
Semua suka dan gembira....
Walhal...makan dalam dulang ikut sunnah NABI.Semua pandang sebelah mata.
Cuma bezanya.....SHELL OUT tu gaya hidup moden dan mewah.
Makan dalam dulang,macam orang kampung!
Mungkin lah kotttttt...



Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK