SELAMAT HARI RAYA MAK...

RUTIN SETIAP TAHUN IALAH...HANTAR KAD RAYA KHAS UNTUKNYA

Setiap tahun teman tak lupa hantar kad raya buat mak.Emak teman suka membaca.Lepas baca,kad tu ada di simpan dalam beg putih.
Selalu dia kata...dalam beg tu,semua ada!kalau emak mati...kau tengok lah...kad yang kau hantar dari dulu semua emak simpan.OMG!emak....so sweetttt...

Selalu teman tulis panjang berjela,sebab teman tahu emak suka membaca.Apatah lagi bila tulisan tu berkisar sejarah lama.
Tapi kali ini,teman suruh anak dara yang menulis.Hasilnya....ringkas je..
Teman kata..kenapa tulis macam ni?atok suka bacalah,jadi tulislah panjang2 sikit.Ish!
Anak teman diam,dia kata..tak tahu nak tulis apa...
Dalam hati...datang le tak pandai nak buat ayat.
Ceritalah...apa je!asalkan ada cerita.

Emak!dah dapat kad raya kite?
Emak jawap belum...bila kau kirim?
Teman jawap..semalam,kite guna post laju.Mahal gillla!sekeping gitu je dekat sepuluh inggit!
Teman kata lagi...kad tu kite buat sendiri tau emak.sampul surat tu pun kite buat sendiri.Lepas ni memang menangis lah tokey kad,sebab kite dah tak beli kad diaorang.
Teman dengar emak gelak.....
Terima kasih...kau ingat kat emak.
Teman jawap...tak kan lah kite lupa kat mak..kite tak mahu masuk neraka.
Emak gelak lagi....

Itulah emak teman.....umur dah 75thn,entah ada lagi ke tidak untuk raya tahun depan.Mungkin teman ,mungkin emak...tak tahu siapa pergi dulu.
Yang pasti mati tu pasti.Lambat dan cepat je ..

Mungkin ini kad last teman untuk emak...
Mungkin......inilah kad last untuk emak tahu teman sayang kat dia...
Emak teman banyak sejarah hidup,almaklum....orang biasa2...makanya...banyak sungguh ranjau berduri yang dia tempoh.
Tapi dia sabar.....
Jaga kami dengan baik...

Masa kecik2 dulu...sepanjang puasa emak tak buat apa2.Kadang2 tanya emak tak buat kuih?
Emak dia....rupa2nya emak tunggu gaji baru boleh buat kuih.
Satu malam,emak akan buat kuih macam2 jenis.Esok pagi....kuih dah bersusun dalam balang.Emak tak tido...emak berjaga buat kuih untuk sambut raya.
Selalunya......emak dapat gaji malam raya.
Dalam hati..apa punya busuk hati tokey emak...Berilah awal sikit.Esok raya malam ni baru gaji masuk.Apa punya teruk lah majikan emak.....
Tapi...emak sabar....emak tetap buatkan kuih buat kami.
Selalunya.....emak akan tidur sampai kesiangan selepas solat raya....
Emak akan tidur sebab semalaman emak ngadap oven.Bakar kuih beranika jenis.Kadang2 malam raya...baru emak dapat siapkan baju kami...

Kesian emak......
Selamat hari raya emak....
Semuga tahun depan,kite boleh post lagi kad buat emak.


Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

MINYAK TURUN NAIK

PERSIAPAN SEKOLAH