SELAMAT BERPUASA BUAT SEMUA

SEMUGA PUASA KALI INI LEBIH BAIK DARI TAHUN2 YANG LALU..

Aaliya bertanya Ibu,malam ni kite kena bangun pagi ke?
Teman jawap ya....esok pagi.
Dia tanya lagi esok?
Teman jawap ya...esok pagi pukul 5 ibu kejut adik bangun tau.

Teman tanya lagi..adik nak makan apa?
Dia jawap bijirin.
Teman jawap okay....bijirin je?
Dia angguk lahan,yalah apa lagi?
Amboi....demand nampak?

Anak teman baru berusia 9thn.Semua anak2 teman mula puasa sejak umur 5 atau 6thn.Bukan paksa tapi....semulajadi mereka akan berpuasa.
3 anak teman membesar di Taska,tanpa paksaan mereka akan berpuasa kerana kebanyakan kawan2 berpuasa.
2 anak teman membesar di rumah,juga tak di paksa mereka akan berpuasa juga.
Banyak orang kata....solat dulu baru puasa.
Benar!solat dulu baru puasa.Solat wajib,puasa juga wajib.
Bagi teman...ilmu di ajar kena lahan2.Solat dan puasa seiringan.

Hari2 mereka bersolat walaupun kena paksa,kena ingatkan.Puasa setahun sekali.Apalah salahnya kite ajar mereka berpuasa untuk tahu betapa susahnya orang miskin yang tak punya.
Teman selalu fikir...tak payah puasa takut mereka lapar nanti.Tapi....bila ingat2 balik kanak2 mangsa perang,teman terus jadi yakin.Belum pernah teman dengar orang puasa mati lapar.Belum pernah teman dengar orang berpuasa pengsan kebuluran.
Yang teman tahu...puasa itu baik untuk kesihatan perut.
Berpuasa di bulan ramadhan atas arahan ALLAH.Apalah salahnya kite kerah mereka mulakan seawal mungkin?
Banyak pendapat buat kite binggung.Mendengar kata2 orang....buat kite makin keliru.

Anak2 teman akan berpuasa selagi dia larat,jika dah lemah longlai...teman sendiri suruh dia makan.
Teman selalu fikir....
Budak2 puasa sekadar pelajaran,tiada paksaan.Yang wajib yang tidak ada alasan tu KITE!

kepada ibubapa di luar sana...
Jangan fikir banyak sangat.Jika anak2 tu dah besar dan faham dan mampu tahan dahaga dan lapar,tak salah kite mencuba.Jangan jadi macam anak2 yang dah terlajak sana.
Puasa tidak solat pun tidak!
salah siapa?
Jawaplah!
Nak tahu?
Salah kitelah!tak berkeras terlalu mengikut teori pakar2 moden.
Budak jangan paksa puasa,ikut suka dia le....
Bila dah besar....
Kite juga yang susah.
kite juga yang menangis fikirkan...............nasib anak2 kelak.
NERAKA ATAU SYURGA.

Selamat berpuasa untuk semua.

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK