KUIH RAYA

HARGA MAKIN GILA GILA

Dulu...kawan teman jual kuih telap kecil....RM12.00 je.
Tahun lepas...RM13.00,maknanya NAIK RM1.
Tahun ni....kawan teman jual kuih telap yang sama....hanya RM18.00 je...
NAMPAK?
Kerajaan prong prang prong prang....saman peniaga bagai!
Barangan tetap NAIK.Teman tak salahkan kawan tu,dia berniaga kuih dan berkurun zaman.
Bila dia dapat bahan mentah yang dah tinggi harganya,maka harga kuih dia terpaksa di NAIKkan.
Teman tak salahkan kerajaan sebab ....kerajaan sibuk,tak ada masa nak pantau semua perkara,
Yang teman salahkan ialah....KITE!
Kenapa kite beli juga barangan yang NAIK harga gila2 tu?
Sahabat jawap...rayakan?semua orang akan beli kuih.Bila raya mesti ada kuih,bila ada kuih maknanya hari rayalah tu.

Teman memang suka makan kuih,sebab tu potensi kencing termanis di dunia.
Teman cuba kawal nafsu,tapi...lagi di kawal lagi banyak balang contoh maiiii depan mata.
Ada kawan jual kuih semperit resepi arwah bondanya,ada kawan jual berbagai kerepek....
dari selatan dapat pesanan,dah 5 bulan tak keje kak...
OMG!sedihnya...
tak kan nak order sekilo?Akhirnya.....2 kilo kerepek pedas,kerepek pisang tanduk..kerepek itu ini...
Akhirnya......panjang berjela order.

Masalahnya....semua dah NAIK harga.Dah melambung lambung tingginya.
Ada kawan kata...tak beli satu pun.Mahal sangat!tak mampu dah....
Teman pun begitu,dah tak berani nak order banyak2,teman takut tersedak bila dapat bil.
Masa order suka hati,dapat bil susah hati...
Apa2 pun....sebagai meraikan hari raya....
Terpaksa order juga....


Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK