AKHIRNYA SEORANG LAGI ANAK TEMAN KHATAM QUR AN

RASA BANGGA DI SUDUT HATI

Anak teman tak sebijak anak orang lain,tapi dia sihat dan pintar.Mungkin otak tak sama dengan kanak2 genius yang lain.
Akhirnya dia berjaya menamatkan 30 juzuk Al Qur'an dengan bacaan yang baik.

Teman tak mahu jadi ibu moden tak ada ilmu.Teman juga tak mahu anak2 teman masuk neraka,sesebuk mana sekali pun.mengaji,sekolah agama tetap teman utamakan.

Ada kawan2 tak menghantar anak2 mereka  ke sekolah agama.Alasannya....dia orang penat,banyak kerja sekolah.
Teman selalu memberi pendapat jujur.Tak boleh....kena sekolah juga.Sekolah agama ajar mereka banyak perkara.Tentang sirah Nabi,akhlak,tauhid,tajwid dan  berbagai bagai lagi.
Semua tu kite tak mampu ajar,kite boleh ajar matematik tapi kite tak mampu ajar mereka tentang banyak perkara berkaitan agama.

Kelmarin..anak bungsu teman tanya soalan sempoi..
Apa itu jimak?
Teman terpaku malu...Dalam hati...awat le tanya soalan macam tu.Ibu maluuuuuu...
Bayangkan?


Sebagai ibubapa,kite kena usaha agar anak2 kite kekal dalam agama islam yang suci.Kekal dalam ertikata....islam yang berkualiti.Bukan setakat nama di IC tapi...akidah dan ke tepi.
Ada kawan2 teman fikir,agama tu akan datang sendiri.
Teman jawap tak boleh kata macam tu,kite kena beri pendidikkan yang sempurna apatah lagi di zaman serba moden dan mencabar ni.

Emak Najwa kata...saya tak hantar anak ke sekolah agama sebab kesian....balik sekolah,kerja sekolah...saya tak sanggup lihat Najwa kepenatan.
Teman senyum je...teman tak sangkal sebab....dia dah ada keputusan sendiri.Teman tak mampu kata apa2...
Dia tahu jaga anak2nya.
Teringat kata mudah seorang sahabat....saya bukan tak mahu beri dia puasa kak,saya takut dia lapar,dia tak minum air banyak.Saya takut dia sakit.
Teman mengeluh dalam hati....HUH!senangnya kau berfikir.Masa dah suntuk,kite dah tak ada masa untuk bersuka ria lagi.

Teringat pesan ustaz kuliah teman....
Jika kite sayang kat anak2......pastikan mereka masuk syurga.
Jika kite tak sayang mereka.......biarkan sahaja,asalkan bahagia,

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MISTIK