MENANTU HANTU!

SELALU TENGOK DALAM TV,KALI INI DEPAN MATA.

Pada awalnya..
Hubungan mereka baik2 sahaja.Dari sebelum kahwin hingga beberapa tahun kahwin,hubungan emak mertua dengan menantu....baik2 sahaja.

Puncanya sedikit sahaja.
Mak mertua hanya minta....
Jika kau orang datang rumah emak,bawalah seorang satu menu makanan.Jadi tak le mak penat sangat.
WAH!kat sini mula kejadian...
Mak mertua tu dah hampir 55thn.Masa kejadian...
Emak mertua ini tetap dalam lingkungan usia 50-an.Dalam usia macam tu...
Apalah sangat yang dia mampu buat.
Serba malas,serba letih dan mudah lupa....

Emak mertua ada 3 menantu....
Yang pertama okay,yang kedua dan ketiga bersekongkol untuk mengenakan mak mertua yang lurus bendul tu.
Boleh ke?
Teman ada mak mertua,teman tak pernah terfikir nak buat dosa denganya.
Pesan selalu ingat pesanan emak....
Emak ampunkan kau,tapi mak mertua belum tentu ampunkan kau....
Jangan kecilkan hati mak mertua...
kalau dia kata apa pun!diam lebih baik dari berkata kata.

Lepas kejadian tu...hubungan mereka muda dingin.Lebih haru biru...
Anak lelaki emak mertua turur sama terikut rentak isteri masing2.
Dalam hati teman hanya mampu kata...habislah...kalau tak sedar2 lagi,mahu masuk neraka kau anak2.
Bila jumpa...kepura puraan sangat kelihatan.
Emak mertua terpinggir anak menantu di satu sudut,berbual sesama sendiri.
Selalu teman kata...biarlah...jangan layan.
Selalu teman kata...awak salah,pergi layan lebih2 kenapa?
Selalu dia jawap...kite tak tahu,kite buat baik sebab mereka menantu,tak kan nak ajak gaduh?
Selalunya...teman hanya mampu doa agar anak2 teman dapat pasangan yang elok2,yang soleh dan solehah.
Selalu teman doa agar ALLAH temukan jodoh anak2 dengan pasangan yang berakal dan beriman.

Bulan berganti bulan dah hampir setahun itu sedingin salju.
Hinggalah minggu lepas,emak mertua didatangi oleh anak menantu.
Dengan senaskah Al Qur an...si menantu telah menuduh emak mertua mengamal ilmu hitam dan mengenakan mereka suami isteri.Menantu kata lagi....sejak dia kahwin,hidup dia susah dan itu semua hasil dari ilmu hitam emak mertua.
Emak mertua hanya mampu menangis sampai bengkak2 mata.
Menantu dengan lagak mak mertuaku dalam filem P Ramlee ,terus menunding2 jari kemuka emak mertua dan terus terusan menyalahkan emak mertua.
Emak mertua pun di suruh menjunjung Al Qur an...
Dengan sedih si emak mertua menurut kata....emak bersumpah!emak tak buat tu semua.Emak tak pernah mengamal ilmu hitam untuk aniaya kau orang semua.
Bapa mertua turut di kerah berbuat demikian...
Sambil menahan marah,si bapa hanya mampu kata....
Abah dah duduk lama dengan mak kau,sampai hati kau tuduh emak kau dengan tuduhan macam ni.Jika benar emak kau buat,musibah akan datang pada kami,tapi ingat jika tuduhan ni tak benar!musibah akan datang pada keluarga kau.
Suami pun sama...di paksa menjunjung Al Quran..
Si anak merangkap suami hanya diam je.....tak kata apa2.
Sebaik tamat adegan tu,Pak Mertua menghalau keduanya dari rumah.

Sebenarnya....dalam kite gembira,ada insan lain sedang berduka.
Di anugerahkan dugaan dari yang esa.Samada mampu dengan tidak,emak mertua sekeluarga terpaksa harungi juga.
Semalam....teman berbual dengan emak mertua...
Suara macam orang lepas menangis....Teman tanya...menangis ke?
Dia jawap tak lah!demam.
Teman jawap...sudahlah!tak payah nangis2,buang masa je..
Dia jawap...aku malu,anak menantu tuduh aku pengamal ilmu hitam.
Teman hanya mampu kata...nak malu kenapa?tak buat kan?
Dia jawap demi ALLAH aku tak pernah sekali pun buat benda2 macam tu.
Teman tanya lagi...dari segi apa dia tuduh kau macam tu?
Dia jawap....Rumah dia ada benda kacau,dia pergi berubat.Bomoh tu kata aku yang hantar hantu gi kacau dia.
Teman jawap...apalah menantu kau ni,tak kanlah tergamak,emak mertua nak aniaya anak2.Bodoh betul!
Dia menangis lagi...
Teman hanya kata...dahlah,jangan nangis...aku percaya kau tak buat.Aku kenal kau...

Teman bukan nak bela emak mertua,teman kenal dia....
Teman kenal dia....sebab dia sama2 duduk serumah tidur sebantal dengan teman.
Dia banyak jasa dengan teman...
Dia baik,lembut dan berhati lurus.
Teman kasar!tapi...dia lembut je...
Kena penampor dengan suami,tak pernah lawan pun.Kena luku dengan suami...Dia tetap cool...
Pada teman...jika benar dia pengamal ilmu hitam,pasti suami dia dah jadi badut.Pasti suami dia dah jadi lembu cucuk hidung.

Pada teman menantu tu seorang yang kurang ajar.
Teman berani potong jari!emak mertua dia bukan macam tu.Bukan pengamal ilmu hitam.
Bodoh Piang betul!
Dia tak kaya...dia tak mampu nak adakan duit untuk benda2 macam tu.
Dia tak selayaknya di tuduh macam tu.
Teman kenal dia!teman tahu hati budi dia...
Teman faham dia dan teman sangat sangat tahu perlaku dia....
Nak tahu kenapa?
Sebab dia kakak teman!anak kedua dari 9 adik beradik.Kakak yang penyedih,yang mudah melelehkan air mata....

Teman hanya mampu kata....sabarlah....jangan nangis2.
Dia kata...dia tak akan ampunkan dosa menantu,dia benar2 kecil hati....
Teman tahu banyak jasanya...dia  merayu agar teman jual rumah teman untuk anaknya.
Emak mertua merayu agar teman tak minta harga mahal2,sebab anaknya tak berduit.
Teman ingat lagi....dia kata,kalau kau tak beri dia beli rumah,sampai bila pun dia tak akan mampu beli.Tolonglah dia.....

Bayangkan?
Macam gitu punya baik!tak kan lah ada hati nak aniaya anak menantu?
Gilakan menantu dia?
Bodoh tak boleh di ajar.
Cerdik tak boleh di ikut.

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

MINYAK TURUN NAIK

PERSIAPAN SEKOLAH