KAK LEHA BALIK UMRAH

TERASA BAHANGNYA

Sebaik letak punggung,nampak sebotol air menirel,semangkuk buah kurma,kacang2 dan kismis.
Terus teringat!
Kak leha...18hb lalu,dia berangkat mengerjakan Umrah bersalam keluarga.
Kak Leha bukan Rozita Che Wan....berangkat ke mana pun masuk media cetak.Kak Leha seorang nurse pencen yang tak glamour yang tak jelita.
Bila akak balik?tanya teman ramah.
Jawapnya ahad lepas.
Mari kak saya peluk akak....ambil berkat kata teman sambil mendepang tangan.
Kak Leha senyum simpul,terserlah ke ibuan dikala teman peluk dia.
Teman tanya seronok kak?
Dia jawap seronok!rasa tak nak balik.
Teman mengiyakan aje...kan?seronok!tak ingat Malaysia.

Kat sana...bukan kite tak ingat Malaysia,cuma kite tahu.....kite gi sana bukan nak suka2 tapi nak buat ibadat.
kat sana...dari celik mata sampai tutup mata,hidup kite berkisar pada ibadat sahaja.
Subuh seawal pukul 3 pagi,masa tu pergi dengan anak2,kena siapkan mereka seorang demi seorang.Dah kata budak....bukan kerja mudah nak kejut mereka di awal pagi macam tu.
lepas tu...kami jalan sama2,kebetulan duduk dekat,jadi taklah tergopoh gapah menuju ke Masjid.
Sampai di persimpangan,lelaki ketempat lelaki dan teman ke tempat perempuan.
suami akan pesan..tunggu sini atau kamu balik sendiri.
Kebetulan duduk hotel dekat,teman akan jawap saya balik sendiri lah!
Okay....jawap suami dan berlalu pergi.
Begitulah kehidupan di sana...
Celik mata sampai tutup mata....itu sahaja kerjanya.Solat,tawaf,solat,tawaf,solat ,tawaf.
Apa2 pun....kite bahagia.Kat sana kite tahu.....kite selamat.Kite bangga sebab kite dipanggil jadi tetamunya.Kite tahu semua orang islam ada kat keliling kite.

Kak Leha sejuk tak?tanya teman.
Kak Leha jawap taklah!dah paneih dah...
Teman nanya lagi,akak dok kat mana?jauh tak?
Akak dok 200m.Jauh jugak...
Teman kata lagi..maknanya akak tak balik maghrib ke isyak ke?
Dia angguk,dia kata Zohor ke Asar dia balik untuk makan dan rehat ,epas tu maghrib nak tunggu ke isyak dia duduk dalam masjid je.
Minum lah air zam2 tu...
Ingat lagi....masa kat sana,air zam2 melimpah ruah.
Masuk masjid...pekerja Indon beri teman sagelas untuk sapu kat muka anak.Bayangkan?sampai boleh sapu kat muka.Di Malaysia...orang kasi sebotol kecil minum sikit2.Jimat....
Kak Leha kata ada orang dok kat Hilton tak turun kat masjid pun...Diaorang solat dalam bilik je..
Teman tercopong mulut...datang susah2 solat dalam masjid je..ruginya.

Apa yang Kak Leha cerita,terbayang di mata...
Jalan didataran dengan anak2,suami dan emak.Seronok betul!
sambil jalan menuju kemasjid terbayang di kepala,mungkin Nabi pernah jalan2 disini.Mungkin tapak kaki kami bertemu,mungkinle...dengan izin ALLAH.
Tak mustahil semua tu.

Kak leha tanya...ada pergi tempat Nabi lahir?
Teman jawap ada...tapi bukan rumahkan kak?cuma kawasan sahaja,tapak rumah dijadikan muzium.
Kak Leha begitu teruja bercerita.Teman pula teruja mendengarnya.Di mata terbayang bayang....segenap ceruk rantau.Kat sini teman lalu untuk saie,kat sini nak buat tawaf...
Kat sini duduk tunggu suami....kat sana tunggu anak2...
Semua masih segar di mata...Walaupun dah hampir genap 3thn kami kesana.
Rindu bertandang lagi....
Tapi...
Entah bila sampai lagi.
Entah bilalah agaknya............
Teman dipanggil menjadi tetamunya.
Semuga semua perancangan kami dipermudahkan oleh nya......
Aminnn


Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

MINYAK TURUN NAIK

PERSIAPAN SEKOLAH