CELOTEH ANAK2

WAKTU BALIK SEKOLAH

Awal tahun ni,teman sepatutnya tak perlu berserabut dengan waktu balik anak2 sebab...
dua2 dah sama sesi persekolahan.
Jika tahun lalu...
Aaliya :
Sekolah agama pukul 8 hingga 11pagi.
Sekolah kebangsaan pukul 1 hingga 6 petang.
Alif:
sekolah kebangsaan mula pagi dan balik tengahari.
Sekolah agama mula pukul 2.30 hingga 5.30 petang.

Tahun ni teman kire lagi senang sebab dua2 sama2 dalam sesi sekolah yang sama.
Malangnya....
waktu balik pula agak menyerabutkan!
Seorang balik pukul 1,seorang lagi pukul 2.
Seorang balik 1.30,seorang lagi pukul 2!kadang2 ada yang balik pukul 2.30 petang.
Teman dah macam orang bodoh dok tunggu anak2.
Apalah masalah anak2 zaman sekarang.
Terlalu padat dengan jadual pembelajaran yang pada teman sangat memenatkan.

Tadi,teman lewat ambik sikecik,dari jauh teman tengok muka dia masam mencuka.Sebelum si kakak keluar bekerja teman tanya...adik balik pukul berapa?dengan muka penuh yakin dia kata...ibu pergi je pukul 1.30.
Teman pun akur..
1.15  ketika suhu panas terik,teman menyusuri lahan menuju ke sekolah.
Sampai2..lenggang...dalam hati...sudah!mesti salah lagi.
Sebaik minah kecik masuk...
Pukul berapa adik balik?
Dia jawap pukul 1 lah!kenapa ibu lambat?
Teman lihat muncung bibir tajam,mata merenung tepat kat teman..
Biasanya...jika inilah keadaannya,teman tak boleh lembek2,teman kena ganas sikit dari dia..
Teman spontan marah!teman kata...teman dah penat tunggu,ibu dah dua kali pusing sekolah,cikgu ni memang nak kena!ibu nak amuk kat opis...
Bila teman dah naik hantu,baru dia kendur sikit..
Dia kata...saya tak marah lah....saya suka main2 dengan kawan2.
NAMPAK?
Bila kite lembut dia pijak kepala,bila kite naik angin...baru dia beralah dan lagak baik.

Abang balik pukul berapa?tanya teman lagi
Dia jawap...pukul 2,dia kata ada tasmik.
Aduhai....macam2 aktiviti yang anak2 kite kena tempuhi,pada teman hari2 persekolahan mereka jauh sungguh bezanya dengan kite.Kalau dulu...kite santai2 je,balik sekolah bermakna habis jadual sekolah.Malam buat kerja sekolah dan tidur.
Sekarang tak lagi...
Celik mata sampai tutup mata....belajar,belajar,belajar...
Kite pun naik letih!

Teman tanya Alif...
Nak tuition tak?
Dia jawap...entahlah...ibu tengok sendiri lah..
Benar...
Masa cukup suntuk.
Pagi seawal pukul 6 dia bangun.
7.30 pagi bertolak ke sekolah,mujur sekolah dengan rumah hanya 7km je.Waktu balik tak menentu...
Isnin pukul 1.30
Selasa pukul 2
Rabu pukul 2.30
Khamis pukul 1
dan jumaat pukul 12.
Si kecik pun sama....
Waktu balik pun celaru.
Selepas 2.30 ke sekolah agama pulak.
Sahabat tanya tak payah le sekolah agama.
Teman hanya mampu jawap..tak boleh,agama itu wajib.Saya tak pandai ajar,saya tak tahu sangat bab agama ni.Saya terpaksa hantar juga.
Sahabat kata...kesian budak2.
Teman hanya mampu jawap...tak boleh,saya tak boleh pandang pada penat,mereka kanak2,akal,tenaga masih banyak.lainlah kite yang dah tua ni...
Sahabat kata lagi...dia kan dah habis sekolah agama,UPKK dah lepas kan?
Teman jawap..ya,tapi...masih banyak yang perlu dia belajar sebelum dia besar.

Teman ibu merangkap pemandu van pun jadi sebal.Nak marah pun tak boleh...
yang pasti...selagi anak2 tak habis sekolah,selagi tulah....jadi penanti setia depan pagar sekolah.
Bila tanya cikgu..
Kenapa Cikgu banyak sangat aktiviti?
Cikgu sekuliah teman jawap...kami pun tak setuju.kesian anak2...tapi..apa nak buat kehendak guru besar..
Ehmm....


Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK