SITAWAN PERAK

YANG SURAM ...

Mungkin kerana,teman bukan orang sini,maka suram lah hidup ini.
Untuk orang tempatan,ada macam kegiatan yang boleh mereka lakukan.
Ada keluarga,ada rakan taulan.
Untuk teman...
KOSONG!
Keluarga jauh,kawan2 ada,tapi...mustahil untuk kite bertandang rumah mereka hari2?
Makanya...teman dan keluarga terperap le kat rumah.

Keadaan Sitiawan dulu dan kini,bak langit dengan bumi.
Dulu...
MCD pun tak ada,kalau teringin makan burger MCD,kena pergi Taiping atau Ipoh.
Dululah..masa tu teman belum boikot MCD.Sekarang dah hampir 5thn,tak lagi jejak kaki ke MCD.
Dulu...Tesco,Aeon tak ada...
Yang ada hanya Fajar,Bilion...
Tapi kini semua tu dah ada...
Tapi...tetap tak memenuhi citarasa.
Teman tetap sunyi.

Demi suami...
Ikut le juga...
Kalau ikutkan hati...
JOHOR negeri ku berdaulat.Di sana kasih ku melimpah ruah.
Sahabat kata..tak malu!cari makan kat sini,tapi tetap puja negera yang jauh dari mata.
Teman diam je...
Dalam hati...Johor tetap di hati.Hingga sekarang alamat kat ic pun masih alamat rumah lama,walaupun dah jual kat orang lain.

Anak teman kata...nanti nak beli kereta Perak.AFD ****...
Teman jawap..jangan,bila nak jual nanti,diaorang susutkan RM1k.
Kenapa?
Sebab...orang negeri lain tak akan sanggup pakai plat bermula huruf A.
Sebab apa ibu?tanya Mira
Sebab Perak antara negeri kurang maju.
Opss!sorry...

Sahabat kata...u je yang tak suka,ramai lagi yang suka...Macam le Johor tu bagus sangat?
Teman sekadar ketawa...dah itu negeri teman,tak kan le nak sanjung negeri orang lain?

Bila hari minggu,selalu teman keluar kota,ziarah anak2,jalan2 cari makan.
Bila tak keman2,mati kutu!
tak tahu nak buat apa...
Suami selalu ajar berkelah kat tepi pantai.
OH...TIDAK!panas!tak sanggup lagi melihat jembatan panjang menghalang penglihatan di area Teluk Batik.Kilang besi telah menguasai laut.
Obor2 pun banyak,silapharibulan,timbul2 obor2 atas kepala.
Kalau dah terkena,gatalnya bukan main lagi!silap2 masuk hospital.

Jom kite pergi Teluk Senangin?
Bukan teman tak nak pergi,dah tak ada hutan asli,kiri kanan rumah2 kedai bina sendiri.Kalau ada pun...hidup segan mati tak mahu.
Apa2 pun...setakat nak beralih angin makan bawah pokok.Boleh lah...

Jika tak kemana mana....
Pagi teman ,suami dan 2 anak kecik ni,akan makan di gerai Pak Wan.
Tapi Alif tak berapa suka sebab banyak FLY!
Dia tak selesa walaupun dia boleh makan roti canai 2 keping.

Balik dari sarapan,biasanyalah...kalau rajin,singgah pasar lama.Teman sebenarnya tak berapa suka nak pergi pasar tu,busuk!tapi tak ada pilihan...
Pasar kat Sitiawan tak macam pasar awam kat Johor.Pasar Sitiawan pasar lama,buruk dan usang.Kalau petang2...tengok pasar tu pun tak selera.
Apa nak buat....
walaupun usang,bila pagi...ikan segar2.Belum pernah beli ikan busuk,atau layu matanya.Semua segar bugar macam mana tokey ikan yang sibuk kira untung.

Dalam sehari,Aeon pasti di kunjungi.Bukan suka sangat!
Tak ada pilihan...
Jika ke sini,kami makan2 sahaja.
Atau teman anak2 tengok wayang.
Lepas tu balik...
Malam dah terperap dalam rumah.
Ehmm.....bosan juga.

Sahabat kata pergilah Tesco!
Teman dah lama boikot Tesco....
Sahabat jawap...semua benda u boikot!apa lagi nak buat?
Teman jawap...walaupun kite tak pergi berjuang kat perbatasan,setidak2nya dengan boikot kite bantu juga.
Sahabat kata...tak memberi kesan pun.
Teman jawap...paling tidak,kite mencuba.Daripada kite terus menyokong mereka.

Hari kerja...YES!teman sibuk.Hari2 cuti....subhanallah!bosan gila!
Mak teman kata...jangan lupa gi masjid.
Baik mak....kat sini,kalau majlis ilmu memang banyak.Hendak dengan tak hendak je.Bermula dari subuh hingga isyak,majlis ilmu sana sini.
Pucuk pangkal hati je....
Mak teman selalu kata...daripada membuang masa,gi majlis ilmu...
Teman hanya mampu jawap...ya mak......

Minggu depan teman balik Johor,Awal2 dah pergi pekan Lumut belikan mak ikan bilis.
Kalau dulu...ikan bilis dah kopek sekilo boleh le teman dapat RM45@40,tapi sekarang tak lagi...
Sekilo ikan bilis berkopek gred terbaik RM65.00.
Makin mahal...
Ahmad Maslan kata...GST mula,barang akan turun.
Entahlah...nak kata kite bodoh,tak juga...
Nak kata Ahmad Maslan bodoh....mungkin le..atau bukan dia bodoh tapi dia manusia yang ALLAH hantar untuk menguji keimanan kite sebagai manusia.

Kadang2 adik teman mai ikut suami,duduk di area Marina Island.
Bila dia ada....barulah teman lalu arah situ.
Petang2 ada macam2 jualan makanan.Roti arab,apam balik,goreng pisang,ayam 1Ringgit dan macam 2 lagi.
Cuma satu nak ingatkan...
Mereka berniaga ikut suka.Bila dah kaya,mereka tak buka kedai.Bila tak ada duit.,baru mereka berniaga lagi.
Sahabat kata...pandai je u ni
Teman jawap..yalah kan?kadang2 satu minggu tak berniaga.
Sahabat jawap...balik kampung....
Teman hanya sengeh...okay..balik kampung,mungkin......

Di sitiawan,malamnya suram.Mungkin orang2 muda ada tempat2 yang menyeronokkan.Bagi teman orang2 tua...
Mana lagi nak pergi?
Tak kan nak gi club dangdut?atau nak gi karoake Mawar Merah?
Tempat maksiat2 macam tu...dari dulu pun tak teringin nak pergi,apatah lagi sejak rambut dah beruban.
Tobat lahom le...

Akhirnya....
Sejak duduk di Sitiawan,teman tido awal.Kalau tak tido pun...pintu kunci awal.
Habis makan malam...terus naik atas dan ZZZZZzz

Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK