KULIAH PETANG

YANG LAMA KUTINGGALKAN

Bukan sengaja,halangan melanda.
Sepatah kata....perempuan susah nak cari ilmu..
Antara kuliah dan keluarga,perempuan kena pilih keluarga.Bila selesa,baru kuliah jadi pilihan.

Hampir setahun juga tak jenggah kuliah petang,mujur rakan taulan kenal lagi..
Kalau tidak...Malu sendiri.
Wah!lama tak nampak?kata Kak Norlia
Sengeh aje,nak beralasan rasa tak sesuai.
Mereka bukan kepoh,sekadar buang bahasa.

Lama tak nampak?kata Kak Mimah
Sengeh lagi....Tak tahu nak kata apa...
Bukan malu,tapi kurang selesa.
Apa2 pun,teman tak ambil hati,memang benar teman lama tinggalkan majlis ilmu ini.

Hari ini,Ustaz yang dulu besar dan jadi kecik sikit.
Dengar2 kena strok ringan dalam tahun lalu.Sejak terkena penyakit angin tu,ustaz dah jaga makan.
Okay...lepas sakit baru ustaz sedar.
Hari ini...
Ustaz cerita maksud tersirat dalam ayat 108 surah Al Imran.
Ustaz kata.....
Buat list,apa yang kite pernah buat dalam hidup ini,Ustaz kata....kalau tinggal solat,qada lah...
Jangan biarkan begitu sahaja.Jika tinggal puasa.....qada lah...jangan abaikan.Itu tugas kite kepada ALLAH.

Sebenarnya...
Dalam hidup ini,jika kite tak belajar agama,kite akan sentiasa dalam kerugian,kite akan berada dalam kegelapan.
Sebenarnya...
Sehebat mana pun kite,akhirnya kite akan datang kepadanya.
Kite akan di adili pada setiapa perbuatan.
Ustaz kata lagi....ALLAH beri kite umur yang panjang bersebab,untuk kite baiki diri,untuk kite banyakkan amal.
Ustaz kata lagi.....hanya orang yang tak pernah dengar atau tak pernah tahu tentang islam yang tak di masukkan ke neraka.Kite2 semua....comfirm MASUK NERAKA.

Bila solat,doalah agar ALLAH terima solat tu,pastikan bacaan,pastikan air wuduk sentiasa sempurna.
Ustaz kata...Mohon pada ALLAH agar ampunkan setiap kesalahan kite.
Sentiasa berharap agar ALLAH ada untuk kite.
Ustaz kata lagi...sedangkan Nabi turut menangis bila memikirkan apakah ALLAH terima solatnya,amalnya..walhal,Nabi di jamin masuk syurga.

Sebenarnya...
Menghadiri kuliah2 macam ni,akan bantu tingkatkan iman kite yang macam yoyo tu.Setiap hari di sogok dengan pengertian KITA DAN ALLAH akan buat kite sentiada akur padanya.
Jika kite tak belajar,kite tak tahu...
Bila di tanya,ada sahaja jawapan menurut akal kite sahaja.
Kenapa tak pakai tudung?
Belum seru...
Kenapa tak tutup aurat?
Tak tutup aurat tapi hati baik beb!
Kenapa tak solat?
Buat apa solat kalau hati busuk!

Sebenarnya sikap kite,cara kite tu salah...
Kite yang zalim pada diri kite.Kite tak cuba membentuk jati diri sendiri.
Kite leka....
Kite sentiasa ingat dunia.Sepatah kata ustaz lagi...anak2,harta,suami....sesuatu yang melekakan.
Gara2 mereka...
Kite sentiasa tiada masa untuk diri sendiri.

ALLAH akan balas pada setiap perbuatan kite,jangan lah kite suka sangat.Janganlah kite lupa...
ALLAH sentiasa ada melihat apa jua yang kite lakukan.
ALLAH tak tidur,ALLAH berjaga siang dan malam,hanya untuk memastikan umatnya sentiasa selamat.
Sepatah kata ustaz lagi...
KASIH SAYANG ALLAH MELEBIH SAYANG KITE PADA ANAK2.
Bayangkan?
Betapa sayangnya ALLAH pada kite,tapi....kite dengan selambanya...
Melupainya.

Permulaan untuk hari ini.
6hb Jan 2016
Semuga esok,teman tak layan syaitan yang di rejam.
Esok teman akan gagahi kaki untuk melangkah lagi.
Muga tiada halangan lagi.



Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

MINYAK TURUN NAIK

PERSIAPAN SEKOLAH