KERAJAAN PERLU HENTI AMBIL ORANG LUAR

KERANA ORANG DALAM DAH TAK MAKAN!

Buat julung2 kalinya,Wakil Pemuda UMNO bersuara.
Selama ni,mereka tak segarang dulu.Banyak diam dari berbunyi.
Baru sat ni,teman terbaca,satu artikel...
KERAJAAN PERLU HENTIKAN BAWA MASUK PEKERJA ASING
Naib ketuanya  Khairul Azwan berkata..
SEKTOR2 DI NEGARA INI,TERUTAMANYA PEMBINAAN PERLU DIDOMINASI PEKERJA TEMPATAN DAN BUKAN PEKERJA LUAR.
Beliau berkata lagi...terlalu ramai pekerja luar sehingga peluang anak tempatan semakin mengecil.
Jadi,kerajaan kena hentikan serta merta pengambilan warga asing.

Ramai orang kata...anak2 kite malas.Jika tak ada orang asing,susah nanti.
Teman akui,anak2 kite sendikit manja,malas dan tak berdaya saing.
Teman akui...anak2 kite cukup bermasalah.
Tapi..tak semua,ada yang masih boleh di harap.Masih boleh bekerja dengan baik.

Teman ada pengalaman,datang minta kerja,tanya lah apa pun!mereka akan jawap macam bagus je.
Tau2..lepas makan tengahari dah tak datang lagi.
Bila call....dah tak angkat.
Dapat tahu...dah tak minat nak kerja.

Sebenarnya teman pun suka mengajikan warga asing.Mereka akan kerja tanpa cuti tahunan.
Mereka cuti bila tak sihat sahaja.
Orang2 kite,kerja 2 hari dah minta gaji.
Selalu mc,selalu cuti...
Sampai kucing beranak pun diaorang cuti.

Hari isnin hari paling mencabar!
Bila dengar suara,sah!tak datang kerja.
Sebagai tokey,kite mesti marah!bukan tak faham sakit pening orang.Tapi kalau tiap2 minggu itu sahaja alasanya.Guano buek gitu?

Namun demikian,tak semua...
Ada yang bagus!ada yang rajin...
Semalam,anak sedara teman gi temuduga kat Bangsar,ada jawatan kosong.
Masa temuduga berjalan..pengurus tu kata..anak sedara teman kena duduk serumah dengan orang Nepal.
Bayangkan?
Anak sedara teman lagak artis nak dok dengan warga asing?
Sebagai ibu,adik teman tak benarkan.Adik teman takut orang Nepal tu akan apa2 kan anaknya.
Sebelum ni,dia ada minta kerja kat KFC,MCD dan lain2 lagi.
Alasannya..nanti pihak kami call ya..
Laa ni tak ada satu panggilan pun.Yang pasti kebanjiran warga asing buat anak2 kite terpinggir.
Anak2 kite tak berpeluang untuk mencuba nasib.
Dulu,masa teman tunggu SPM,teman kerja kat kilang buat album,masa tu orang asing ada,tapi tak seramai sekarang.
Sekarang orang asing dah boleh buat perkampungan sendiri.
Berniaga barang runcit,berniaga makan.
Silap2 anak2 kite digajikan oleh mereka.

Jujur teman nak tanya...
Tak ada rasa marah ke?
Tak ada rasa ralat ke?
Keliling kite dah ada ramai warga asing.
Mereka tak baik,walaupun tak semua..
Hakikatnya mereka tak baik,mengacau rumahtangga orang,mencuri,merompak..
Kadang2 sedih lihat warga asing lebih ramai dari kite.

Rumah teman pernah kena masuk dengan pencuri,walaupun teman tak nampak,tapi teman yakin orang asing yang berani buat kerja macam ni.
Sahabat tanya mana u tahu?tak baik tuduh2.
Teman jawap..saya yakin!perkeja Indon sebelah rumah yang panjat ikut bumbung.Polis pun hairan bagaimana bumbung teman terbuka,syiling terbuka....
Nak tahu kenapa?
Jiran sebelah rumah, tengah ubahsuai rumah,hanya dari rumah dia sahaja,pencuri2 ini boleh lalu untuk ke rumah teman.

Mereka2 tak peduli susah orang lain,mereka hanya fikir diri mereka sendiri.
Kebanjiran warga asing buat kite lemas di bumi sendiri.
Sedih bila dapat tahu,Menteri bawa masuk 1.5JUTA warga asing.
Untuk apa?
Anak2 kite sendiri tak bekerja.
Sahabat kata...anak2 kite malas.
Teman jawap..tak juga,majikan lebihkan warga asing.Sediakan rumah,sediakan transport.Anak2 kite semua sendiri.Lagi satu,kena fikir...
Anak2 kite orang tempatan,mereka ada kehidupan di sini.Jika kite letak anak2 kite kat luar sana!mereka juga akan rajin bekerja.
Entah lah...
Tak tahu nak kata apa lagi.
Hanya mampu kata dalam hati....semuga anak2 cucu kite selamat.


Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

MINYAK TURUN NAIK

PERSIAPAN SEKOLAH