KEHILANGAN TAK BERGANTI

SEMUA PASTI MERASANYA..

Teman pernah hilang atok,nenek,mak mertua,pak mertua,abah,adik ipar,makcik dan pakcik serta yang terbaru...
Abang ipar.

Sebenarnya..
Untuk menerima satu kematian,bukan mudah,rasa terkejut lama nak hilang,Apatah lagi,arwah tu tak sakit,sihat walhafiat...
Tup,tup,tup....
MATI!

Benarlah....
ALLAH menentukan nasib hidup kite sejak 40hari kite didalam kandungan ibu.
Jodoh pertemuan ajal maut...Semuanya ALLAH yang maha mengetahui.
Abang ipar teman tak sakit,kalau sakit pun masih ada ubatnya.
Tetiba je teman dapat panggilan kata dia dah tak ada.
Rasa nak terkencing,rasa nak tercekik bila tahu dia dah tak ada.

Abah teman meninggal setelah sakit bertahun2.
Adik ipar teman pun sakit juga,buah pinggang rosak kedua duanya sekali.
Mak mertua teman pun demikian,lemah jantung,darah tinggi...3 serangkai melanda sekali.
Teman mengaku,kalau boleh mereka semua sakit je tapi tak perlu mati2.
Tapi...
ALLAH dah tentukan,yang hidup lawannya mati.
Yang mati tiada penganti.

Dalam whatsapp group keluarga,anak2,isterinya....
Nampak kelibat arwah di sana sini.Teman hanya kata..jangan layan perasaan tu.Yang mati tak akan hidup lagi.Kite bukan orang India,yang akan ada kelahiran baru.Itupun setelah selepas 40hari mati.
Kelahiran baru tak semestinya manusia,mungkin jadi pokok atau binatang.Hanya mereka sahaja yang faham.
Kakak teman terdengar hembusan nafasnya,bau wangi di sudut rumah.
Teman akui.....bukan mudah nak hilangkan semua memori.
Teman yang jauh pun turut terasa kehadirannya diruang mata.
Turut terasa gelak tawanya,senyumnya,jelingan mata nakalnya.
Semua tu ada tergambar di mata hitam ini.

Tapi....
Kite semua tahu...
Yang mati tak akan kembali.Mati untuk kite sekali sahaja.Tidak akan berulang ulang kali.
Hujung tahun lepas,teman sering berjalan bersama2nya.
Ke Batam,ke Beijing....
Arwah turut datang ziarah teman di kejauhan ini.
Teman hargai arwah sebab....dia baik,dia perihatin pada kami semua.Tak pernah sekali teman terasa hati walaupun emak teman yang tumpang rumah dia.Bila teman balik kampung,tak pernah teman sebut balik rumah dia,tapi teman akan sebut balik rumah emak.
Tak pernah dia berbunyi bila teman kata macam tu.
Paling tidak kakak teman sahaja yang akan kata...yalah...rumah emak ya?bukan rumah aku!walaupun aku yang bersusah payah bayo rumah ni!
Biasanya teman akan jawap dalam berseloroh...okaylah!rumah ko atas,rumah mak bawah.
Biasanya....dia senyum je.Tak pernah dia marah2.

Makan tak memilih.Kadang2 kite tak lalu...dia boleh sahaja.
Kadang2 teman pesan kat kakak...ko jangan le kasi dia makan,nanti sakit perut.
Biasanya....dia buat tak kisah..
Dia akan makan bersahaja.

Bila dia mati...
Berulang ulang kali,teman akan cakap sendiri...
Abang ude dah MATI?betul ke abang ude dah MATI?
Umpama mimpi dalam mimpi.
Bukan teman je terasa,anak sedara kecil turut terasa sama...
Bila orang nak keluarkan Pok De dari dalam tanah?
Ehmmm...

Adik teman kata...ini baru abang ipar,belum lagi adik beradik sendiri.Uhhh!orang tak sanggup....
sambil menahan sedih di hati.
Benar....
Tak semua orang boleh terima bulat2 satu kematian.
Tapi...kite tak boleh menyalahkan ALLAH.Kite tak boleh kata kesian....
Kenapa kite patut kata macam tu?
Kan arwah2 tu balik jumpa TUHAN?
Kenapa kite susah nak terima?
Kan arwah2 tu pulang kekampung halaman?
HUH!
Cakap memang senang,untuk terima tu yang susah!

Bayangkan kalau sipolan meninggal?
Dah tak ada lagi.....penyeri meja bulat.Sama macam abang ipar.Dia antara penghuni meja bulat bila kami berkumpul pulang berhari raya.
Emak akan senyum2 melihat kemesraan kami.Mengutuk,bergurau senda tanpa ada segan silu.Anak2 menempel dan menjadi tukang buat air.Kami hanya kata...Teh tarik!kopi O pekat2!
Anak2 akan buat dan saji pada kami.

Bayangkan kalau sipolan sorang demi sorang tiada...
Mungkin ruang dimana meja bulat diletakkan akan suram.
Mungkin selepas ini,teman,mungkin emak.....mungkin adik yang lain,atau ipar yang lain...
Entahlah...
Yang penting...
YA ALLAH MATIKAN KAMI DALAM IMAN,MATIKAN KAMI BERSAMA SAMA IMAN,MATIKAN KAMI DALAM HUSNUL KHOTIMAH.

Sesungguhnya..
Tiap2 yang hidup akan mati...
Tidak lambat dan cepat sedetik cuma.



Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK