EMAK

MOHON ALLAH PANJANGKAN UMURNYA,SIHATKAN TUBUH BADANNYA,BERKATIKAN IA...

Emak dah tua...
Lahir tahun 41,mak kata...zaman Jepun.
Mak anak ketua Kampung.Bercita cita nak jadi nurse,tak kesampaian sebab abah minang awal.
Zaman mak,anak gadis kahwin awal.Emak kahwin masa umur 16thn,kalau teman tak silap.

Emak kata...emak dulu boleh kerja nurse.
Teman jawap...habis kenapa mak tak kerja?
Emak jawap sambil jeling abah...abah kau lah!minang awal sangat!
Abah sampuk,mak kau dulu tak suka abah,lepas mak ludah,abah ambil bawa jumpa bomoh.
Emak jeling je...tak menesabah!

Teman tahu,abah bergurau je..
Abah cucu Iman Muhammad Amin...
Sebut je nama Imam Muhammad Amin...semua orang berebut nak buat  menantu.Walaupun hanya cucu.
Ayah abah orang bangsawan.Hensem dan bergaya.
Cucu Pak Iman kahwin dengan anak ketua kampung.Barulah ngam!

Emak teman...
Baik,sabar...
Orang kata apa sekalipun,emak tetap diam,Tak kaki gaduh.tak suka macam2 dengan jiran.
Jika ada jiran yang sakit,emak akan hulur bantuan.
pendek kata...sebelum teman pindah ke utara,pesanan mak yang teman ingat ialah..
Jangan suka bertandang rumah orang,jangan suka bergaduh dengan orang,jangan suka meminjam2,jaga nama suami,jaga anak2...
Hari2 mak doakan supaya ALLAH jaga kau orang semua,hari2 mak minta ALLAH mudahkan urusan anak2,hari2 mak minta anak cucu jadi anak yang soleh dan solehah.Esok bila mak dah tak ada,tak ada lah lagi doa untuk anak2.
Itulah mak....
tak jemu2 minta bantuan dari ALLAH.

Emak tak kaya,emak teman tak ada harta.Handbag pun jenama kokak je,tak macam bini PM,beg hermes bagai!
Emak teman,abah teman...tak tinggalkan harta walau sebidang tanah.
Almaklum orang tak punya...
Dapat makan pun dah bersyukur.Inikan pula nak beli tanah.
Mujur zaman mak,tak macam sekarang.Menteri pun ada akal,menteri pun masih ada hati perut.Mujurlah zaman mak tak ada Ahmad Maslan.Kalau ada....
Matilah kami tak makan.

Itulah Mak teman...
Dalam lembut ada garang.
Pantang harga barang NAIK,dia akan telefon talian pengguna.
Jangan main2 dengan emak teman...
kalau call,operator akan kata...pegawai bertugas meeting Mak Cik..
Nak tahu apa jawapnya?
Meeting,meeting...kerja tak jalan juga!
NAMPAK?
Dalam lembut ada garangnya.

Hargailah emak kite selagi dia ada...
Kalau ada masa,pulanglah...pahala tengok muka mak kite.ALLAH beri keistimewaan,pandang Kaabah,pandang muka emak...Dapat pahala.
Usahalah untuk balik jenggok2 dia...
Kalau tak ada masa,call lah...paling tidak...
Dia akan rasa,di hargai,dia akan rasa kite tak lupakan dia..

Sebagai anak,belalah mak sendiri.Jika pasangan,batu api!jangan ikut semuanya.
Itu mak kite,bukan emak dia..
Kalau pasangan tak mahu balik tanpa alasan yang kukuh.Kite tegaslah,jangan sampai kite derhaka pada emak kite.
Jika pasangan tak mahu tido rumah emak kite sebab tak selesa...
Kata padanya...kepala otak awak!ini rumah mak saya..jangan nak mengada ngada.Tapi anda isteri katalah baik2...tak baik awak ni,ini kan rumah mak saya,dulu saya besar kat sini.
Jangan sebut kepala otak kat suami,berdosa,walaupun dalam hati......muahahaha!
Emak mungkin maafkan kite,tapi ALLAH?
Belum tentu maafkan kite atas kesalahan kite pada emak kite.
Hati2 tu...
Jangan kerana kasih hamba turutkan,nanti esok kat sana......bukan dia kena bakar!tapi kite.....



Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK