JEREBU OH JEREBU

TIAP TAHUN SAMA SAHAJA

Punca?
Macam biasa....
Pembakaran terbuka kat Indonesia.
Tindakan?
Maaf dipinta harap kita tak marah...

Tiap2 tahun jerebu mai...
Nasihat berjela...
Pakai mask,jangan berada di kawasan terbuka,jangan itu jangan ini...banyakkan minum air bla,bla,bla..

Sampai bila?
Sampai pembakaran terbuka padam sendiri,sampai angin tak bawa asap ke mari.
HUH!
Tu je le...

Tanya ustazah As..
Tak tutup sekolah?
Dia jawap...kenapa?
Teman kata..jerebu.
Nak tahu dia jawap apa?
Alahai kak,jerebu je,tak mendatangkan apa mudarat pun...
Mungkin orang tua,kanak2,orang yang sakit atau ada penyakit kena berusaha jangan keluar,setakat kita yang sihat2 ni,tawakkallah  je le,dugaan ALLAH.
Bagai kena sepak je kat pipi,berpinau mata..
Teman senyum je,teman tak terkata...
Betul lah tu...
ALLAH duga kita.
Hanya dengan jerebu kita dah kecut perut.

Sahabat kata...
Jangan banyak cakap!tetap kena hati2...



kesimpulan...
Tak payah takut sangat dengan jerebu,tawakkallah pada ALLAH.
Doa je agar jerebu tu cepat berlalu.
Untuk anak2..
Elakkan main2 kat luar kelas,minum air yang ibu bekalkan tu...
Jangan nakal2,dengar kata cikgu.
Opss!jangan lupa pakai mask yang ibu bekalkan tu ya....
Okay bye!



Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK