CELOTEH ANAK

SURAH AS SYARAH.

Teman tak demam tapi selsema....
Dah makan ubat,tapi tetap sama....
Dugaan dugaan..

Alif nampak teman sok sek sok sek...
Dia tanya...ibu selsema ke?
Teman jawap ya....
Sambil buka inhaler vicks.
Dia tanya apa tu ibu?
Teman jawap....hidung sumbat,dada sempit.
Dia kata..bacalah surah As Syarah.Surah lapangkan dada.ALLAH lapangkan dada Nabi pakai ayat tu le..
Teman jawap..ya ke?ibu tak tahu...surah apa tu?(tak payah nak gelakkan teman,pasti ramai yang tak tahu...)

Surah ni le!ibu tak tahu ke?tanyanya pelik.
Malu tak malu...teman kata...ibu tau surah ni tapi tak tahu nama surah tu,lupa!
Dia kata sambil senyum...Ibu baca surah ni untuk lapangkan dada.
Teman jawap...Alif baca le,mungkin doa anak lebih makbul,teman  pun baring dan tutup mata.Terasa sejuk tangan montoknya letak kat dada....Baca lahan2 antara kesungguhan dan malu.
Habis surah,teman teruss buka mata,cabut inhaler dan kata..
Wah!betullah!dah lapang sikit.
Dia senyum je...
Dalam hatinya pasti berbunga bangga.

Itulah anak teman,susah jaga sebab cerewat bab makan.Selebihnya...syukur,sihat dan tak lah nakal sangat.
Suka menyakat teman namun jauh di sudut hatinya....
Teman tetap di sayang.

Terima kasih Ya ALLAH...
Kau kurniakan saya anak2 yang sihat,sempurna,beriman dan berakal.


Comments

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK