Posts

Showing posts from February, 2015

SELAMAT PENGANTIN BARU..

RAKAN SEKOLAH KU..

Semuga kekal hingga ke akhir hayat.
Hari ini,dia menikah,hari ini dia bakal menerima surirumahtangga barunya.
Seorang balu 10thn yang lalu..
Nak komen mengenainya teman tak mampu,sebab...
Teman hanya kenal nama dan rupa,tapi tak kenal hati dan budinya.

Rakan teman pula duda setahun dua yang lalu...
Lepas kematian isteri,dia berangan nak cari penganti muda belia.Jenuh kami menasihatinya,tekadnya tetap si anak dara.
Amboiii...selera tak mahu kalah!
Nak yang meletop sahaja.

Setelah bertukar sekali dua dengan calon2nya,akhirnya....dia menikah dengan si balu.
Teman tanya....
WHY?
Dia jawap....anak dara hanya nak duit aku!
Muahahahaha!
Teman hanya kata...ko ingat anak dara nak kau je ke?kalau setakat tak ada duit,tak ada kereta beso!jangan mimpi le nak peluk anak dara....
Rakan teman hanya gelak je...
Teman tanya lagi,yang kaya tu mana?
Dia jawap...yang kaya tu melangit sombongnya.Aku pun ada maruah kot?
Hahahaha....
Itulah percaturan dalam hidup,tak semua yang kita impika…

ISU TERKINI

Image
CAJ RAMBUT DATIN SRI ROSMAH MANSUR BERHARGA RM1200 SAHAJA.


Untunglah....
Dandan rambut je RM1200.00
Tempah baju RM500 sepasang.
Untunglah jadi isteri PERDANA MENTERI.Boleh muda sampai ke tua!

Kat Malaysia,siapa yang di lantik menerajui Malaysia akan jadi kaya serta merta.
Ternyata...
Malaysia sebenarnya kaya raya..
Lihatlah isteri2 pemimpin2nya...
Lihatlah perubahan drastik mereka.
Yang hidung tak mancung,tup2.....dah macam seludang.
Yang coklat,tup2..dah putih melepak.
Yang pipi kempong,tup2...dah bak telur di kupas...
Pendek kata...
Rupa mereka semacam je.Bukan cemburu,tiada apa yang nak di cemburukan,cuma kasihan...
Islam larang ubah kejadian tuhan.Apa yang ALLAH dah beri itulah yang terbaik buat kita semua.Perlu ingat,jika kita mengubahnya,bermakna kita tak suka,kita tak setuju dengan ciptaan tu.Mudah faham kan?

Malaysia sebenarnya sebuah Negara yang kaya dengan hasil bumi.
Tapi...
Malangnya....
Kekayaan tu tak sama2 di rasa.
Ada yang kaya dengan usaha itu oklah..
Yang kata dengan…

KEPUTUSAN SPM AKAN KELUAR..

PADA 2HB MARCH 2015

Teman tak ambil pekse SPM,tapi debar di hati tetap ada...
HUH!
Suasana paling menakutkan.

Sahabat tanya...
Kenapa u yang takut?
Hahaha...
Sebab anak teruna teman lah!dia akan bawa pada teman keputusan itu.
Sahabat kata lagi...jangan risaulah!SPM tu keputusan pekse je,bukan bawa mati pun...
Teman hanya mampu kata....ok,betullah tu!keputusan untuk dunia je.
Mungkin sahabat teman nak tenteramkan hati teman.Mungkin dia sengaja tak mahu teman stress!
Mungkin lah...

Teman tanya anak bujang teman..
Apa cerita lepas ni?nak sambung belajar atau nak bekerja atau nak kahwin?
Anak teman hanya senyap je...
Tak berketik walaupun sepatah perkataan.

Teman tahu dia pun cemas,dia pun takut nak mengadap hari tu...
Apa nak buat,itulah hasil dari usahanya.
Kalau baik,syukur..Kalau sebaliknya?
Itulah takdir buatnya.

Hanya satu masalah teman,bila kawan2 tanya..
Anak kau dapat apa?
Aduhai....
Bagai sembilu menyusuk ke kalbu!
Dari dulu,teman cuba elakkan dari bertanya pada orang lain soala…

JIRAN TEMAN..

TAK SANGKA PERAMAH ORANGNYA.

Sebagaimana yang selalu teman katakan,teman tinggal di KG CINA.Ini bermakna...Kg tu Cina yang punya!
Kiri kanan depan belakang,semua berbangsa Cina.

Tepi kanan tokey ayam (teman tak pernah beli ayam dengan dia),tepi kiri tokey perabut(teman juga tak pernah beli perabut di kedainya).Depan tokey karok!kalau setakat nak karok percuma pasti bisha bisha aje.Memandangkan dia hormat teman sebagai orang islam yang baik,mana mungkin teman gi karok kat kedai dia.Malu lah kan?
Dia faham....islam larang itu ini,tup,tup...teman gi nyanyi Tenda Biru kat pusat karaoke dia.Mesti dia terkejut beruk maaa...Wah!kakak lepan lumah pandai nyanyi maaa....

Semalam,jiran belakang rumah tegur teman...
Hai!sulah makan?
Teman jawap gesa2...sudah sudah..
Tanpa di suruh dia kata...saya ta la suka ini anjing,susah mau jaga,mau lalan lalan manyak susah maa...tapi...saya terpaksa kasi bela sebab lumah saya pernah ala olang masuk maa...
Teman buat muka tekun mendengar..Ya kah?
Dia sambung …

NENEK KENA TANGKAP KHALWAT

TEMAN TERPAKU SEJENAK...

Teman tak mahu le komen banyak2,tapi....teman nak luah sikit je perasaan di hati.
Teman sebenarnya sedih..
Bukan sedih sikit tapi sedih banyak!

Seorang wanita berusia 58thn telah di tangkap oleh pencegah maksiat sedang berdua duaan dengan seorang Bangla kat dalam sebuah hotel di Taman Tun Aminah.Johor.
Teman bukan nak kutuk,tapi teman malu...
Dalam usia macam tu,rumah kata pergi,kubur kata mari.
Dah tak sesuai buat dosa.Malu kat anak2,malu kat masyarakat dan yang paling penting!malu kat TUHAN.
Sahabat kata...kita tak tahu apa masalah dia.
Mungkin....
Mungkin teman tak faham,mungkin teman tak tahu,apa sebenarnya yang berlaku.

Dari pengakuan..Mereka mendaftar masuk kelmarin.Maknanya dah lebih sehari.Mereka kata tak lakukan apa2,tapi kemudiannya mengaku telah melakukan hubungan seks.
Dalam usia 58thn,perempuan masih bernafsu ke?
Hahaha..
Teman belum menjangkau usia itu,jadi teman tak tahu nak ulas mengenainya.Yang pasti,mungkin nafsu dah merundum kot?
Almaklum...…

SEJAK ADA PENERBANGAN KE JOHOR..

TEMAN TAK SUSAH HATI LAGI...

Sekali ENTER!
Hanya satu jam,teman dah sampai Ipoh,satu setengah jam kemudian,teman dan boleh sampai ke Johor.Campur setengah jam lagi,teman dah boleh genggam tangan emak.
Subhanallah...
Sangat pantas masa berlalu.
Beza sungguh jika teman memandu,berjam jam!atau tambah lagi berjam jam!baru teman boleh genggam tangan emak.Belum lagi masalah lain,belum lagi di intai AES,belum lagi di teropong Polis.Sangat mencabar untuk ke sana.Belum lagi kesesakkan di tengah jalan dan belum lagi halangan yang lain.
Pendek kata..
Untuk balik kampung,teman dan keluarga perlukan kekuatan.Jika tak......
Harus asyik kirim salam je...

Teman kata dengan emak...
Mulai sekarang,kita dah tak susah nak jenggok mak,cuma kita harap mak doakan je kita selamat.Doakan kapalterbang kita tak hilang tiba tiba,tak di tembak jatuh tentera asing dan tak di timpa malapeka yang lain.InsyaALLAH kita selamat.
Mak teman jawap...Ish!kesitu lak?
Teman kata lagi...tiada yang mustahil mak,kapalterbang te…

ISU KASUT NEW BALANCE

Image
PUNCANYA HANYA KERANA IANYA D BUAT DARI KULIT BABI.

Kelmarin anak teman ada kata nak beli kasut jenama NEW BALANCE
Teman bawa dia serata KLCC,namun hatinya tetap kata nak jemana NEW BALANCE.
Teman ikut je..
Meninjau mana yang berkenan.
Malas nak halang sebab mungkin itu minatnya.

Tinjau punya tinjau..Teman nampak deretan kasut yang baru,berwarna cantik dan menawan hati.Teman ni rabun,kalau minat sesuatu tak pandang kiri dan kanan,meluru ke rak kasut2 keluaran terbaru dari jenama tu.
Teman lihat kasut2 tu di sampul dengan plastik jernih lut sinar.Teman pegang juga,tak nampak langsung ada tanda PIG SKIN kat situ.Sebab halus beno papan tandanya.
Teman tanya budak2 kat situ...
Kasut ni?(maksud teman sizelah...)
Mereka jawap..PIG SKIN Puan...
Tercampak kasut tu dari tangan.Subhanallah!terkejut den....
Anak teman yang terang mata pun tak nampak tanda PIG SKIN tu,apatah lagi teman yang rabun dekat dan jauh ni.Teman tahu,bukan kat NEW BALANCE je ada produk2 ni,kat jenama lain pun ada..
Cuma c…

SELAMAT TAHUN BARU...

Image
KHAS UNTUK RAKAN2 YANG MENYAMBUTNYA.

Jiran tetangga teman CINA semuanya.Kalau ada sama bangsa pun...di Taman sebelah!Kalau taman teman,rumah teman je le yang MELAYU.Kiri kanan depan belakang,semuanya...CINA.

Rakan taulan selalu tanya...
Ok ke?
Teman jawap...
OK!tak ada masalah langsung!

Sempena Tahun baru esok,teman nak tumpang suka,mereka beraya kita pula dapat cuti!
Selamat Tahun Baru Cina jiran tetangga ku.Semuga Raya tahun ini lebih ceria dari tahun lalu.
Rumah jiran2 dah di pasang lampu kelap kelip kaler merah,tangkelung pun kaler merah,ada tu...
lampu disko kau!
Berkaler kaler,berkelip kelip!
Meriah sungguh!

Tokey depan rumah hantar sekotak buah limau..
Ahmoiiii ahh!ini saya hantar limau sebab saya ingat sama u!
Teman hanya kata...ya ke?
Tokey jawap...ya lah!sebab u sangat baik sama saya maaa!...
Teman hanya tersenggeh je...
Ok!Tq aaah!Gong Xi Pat Chai..
Dia jawap...ok!ok!banyak terima kasih.
Itulah jiran teman...
Ramah2 belaka.
Siapa kata ada masalah?
Teman tak pernah di usik,t…

KES ANWAR MASIH TAK SUDAH LAGI....

Image
RUMAH SIAP PAHAT MASIH BERBUNYI LAGI...



Hukuman dan jatuh,Anwar dah pun merengkuk dalam penjara,tapi...
lelaki ni masih meroyan tak tentu pasal.
Nak suruh orang percaya Anwar bersalah sanggup nak pergi ke Mekah semata2 nak bersumpah.Hahahaha..
Geli hati teman tak terkata.
Apa masalah dia kan?
Teman ni beranggan nak gi Mekah lagi,nak buat umrah,nak cari keberkatan dan pengampunan dari Tuhan.Tapi lelaki ni nak gi sana semata2 nak bersumpah demi isu dunia yang entah ya entah tidak.

Hukuman pun dah jatuh,apa lagi yang nak di pertikaikan.
Kenapa dia mesti kata macam2 lagi pasal Anwar lelaki malang tu.
Dah bertahun2 kes sama kena kat dia..
Liwat,liwat,liwat...

Teman dah naik sebu perut!bila dengar kes ni...
Awal dulu dengan driver Azizah,kemudian dengan adik angkat dan kemudian dengan anak muda terbaru.
Satu je yang teman tak pernah dengar...
Anwar liwat lembu,babi,kerbau atau beruk!

Ikut usia,ikut cara hidup Anwar,teman berani kata...teman tak percaya.
Ikut latar belakangnya,ikut muka anak…

TERBANG LAGI..

Image
KALI INI DENGAN FIREFLY!



Keluarga teman buat kenduri jumaat  ni,sempena akikah anak sedara baru 2 bulan kenal dunia.
Pada awalnya,teman tahu teman tak balik sebab suami teman sibuk!
Mak pun tahu...
Mak kata..tak pe kalau sibuk.
Suami tanya nak balik ke?
Teman jawap...tengok lah!

Lepas Alif pujuk teman...
Ibu tak balik ke?Hafiz,Raid,Raqib semua balik,selalu kita balik,orang tak ada...Kali ini semua orang ada,Jom le kita balik...
Itulah baris kata2nya..
Betul!selalu kami melawan arus,mereka balik,kami tak balik..
Bila kami balik,mereka pula tak balik.Jarang dapat bersama kecuali hari raya je.

Bincang dengan suami,katanya...
Balik lah kalau kamu mau..
Sebenarnya,teman suka balik kampung,boleh jumpa mak,jumpa adik beradik yang lain.Buat teman tak suka,suami tak ikut dan teman kena pandu kereta sendiri.
Tang tu buat teman LOMAH DEN!
Teman pernah pandu sendiri,meredah jalan dari Perak ke Johor.
Penat sebenarnya,bukan penat sikit tapi penat BANYAK!
Fikir tang tu,buat teman kata...malas lah!t…

INDONESIA AKAN HENTIKAN PENGANTARAN 'AMAH'KE MALAYSIA.

Image
KENYATAAN BARU KELUAR DARI JOKOWI.


Sebut nama dia,semua orang tahu,dialah Perdana Menteri Indonesia yang baru sahaja di lantik.Belum sepenggal,belum setahun.Tapi mula tunjuk taring yang tajam.
Latar belakang dari orang kebanyakkan telah menjadikan dia begitu berwawasan dalam menjalankan tugas baru membela rakyat Indonesia yang kita faham keadaannya.
Miskin terlalu miskin dan kaya terlalu kaya..
Apa2 pun...kemiskinan mengatasi si kaya,dan si miskin terus menghantui si kaya.

Baru2 ni,Jokowi arahkan supaya menenggelamkan kapal2 nelayan dari Malaysia,Thailand atau dari mana sahaja.
Semua itu dilakukan untuk menjaga hak nelayannya.Dan sekaligus membela nasib para nelayan Indonesia.
Teman ingat hanya gertak sahaja,rupa2nya...sah!dia betul2 buat kau!
Tercopong mulut teman melihat kapal nelayan Malaysia di tenggelamkan.Bagusnya,para nelayan harus di selamatkan dulu,enggak boleh tenggelam dengan kapal2 tu ya...Harus ingat itu!

Tak lama kemudian,
Dia keluarkan satu kenyataan lagi yang berbunyi.…

TEMAN DAN KUCING2

Image
HARAP KUCING2  NI AKAN BERI PAHALA KELAK.

Sebelum jaga 2 ekor kucing,teman tak bersedia sebenarnya.
Teman terbuka hati hanya untuk menguji kesabaran diri.
Sebelum tu,teman takut kucing2 ni akan rosakkan perabut.
Sebelum tu,teman selalu fikir...eeee gelilah!siapa nak uruskan najis bagai tu?

Demi minat anak kecil teman...
Oklah!teman cuba,walaupun teman tahu...dari A sampai Z,temanlah yang kena!
Hari pertama,hari kedua dan seterusnya....
Teman tanamkan keikhlasan pada kucing2 tu..
Teman selalu kata..
Semuga kucing2 ni akan beri kebaikan pada teman,kerana ALLAH,teman relakan semuanya.
Kerusi dan perabut2  yang lain,habis!di kerjakan oleh 2 ekor kucing2 ni..
Semuanya dah hancur lebur..
Set makan,dan koyak dek asahan kukunya.
Semua barangan yang boleh di cakar,telah di cakar sampai tak ada rupa!
Teman sabar....
Teman selalu urut dada,tarik nafas panjang2.
Dalam hati...apa lah nak teman buat untuk cantikan kerusi2 tu.Raya dah nak menjelang tiba,kerusi dah mengerutu macam parut kelapa.

Mula2…

BILA TIBA AJAL...

Image
TIADA SIAPA YANG BOLEH MENGHALANG..



Tuk Guru pergi...
Kita tahu sebabnya..
Tuk Guru sakit kanser Prostat dan sakit2 lazimnya.

Tuk guru pergi tinggalkan kita...
Penyebabnya sakit...
Semua orang tahu...
Oooo Tuk Guru Sakit.
Kita terima dengan hati terbuka...

Kadang2 kita selalu di tanya...
Orang tu baik,orang tu solat...
Mengapa ALLAH beri kesusahan pada dia?
ALLAH beri kesusahan sebab ALLAH sayangkannya.
Untuk naikan martabat,kita kena susah sebelum kita mati.
Tak kiralah bagaimana susah yang di maksudkan,yang pasti....kita susah,kita derita baru kita akan bahagia.

Teringat kata2 ustaz..
Kematian tu biasa,yang luarbiasanya.Jika kita tak mati2.
Ustaz kata lagi...
Kita tak perlu takut...
Sebenarnya,hidup kita di dunia hanya tunggu untuk mati,sebab kehidupan sebenar kita di akhirat nanti.
Selepas kita mati..ALLAH akan hidupkan kita semula untuk di hisab dan kemudiannya tak akan mati2.
Jika banyak amal dan kebaikan yang kita buat...akhiran kita ke syurga,jika kurang amalan dan NAKAL pula!a…

SITI NURHALIZA-LELAKI

Image
ISTIMEWA UNTUKNYA......



Walaupun ada yang benci,masih ada yang sayang....
Terima kasih Siti..
Suara ikhlas anda berjaya buat teman bertambah sayu atas pemergiaannya.

Walaupun ada komen2 yang begitu menyentap jantung hati...


Tapi masih ada yang sayang...



Ada yang masih menmuji walau ada juga yang mengeji. Itu semua lumrah kehidupan,kita tak boleh nak puaskan hati semua orang. Bagaimana baik sekali pun!masih ada yang membenci. Itu semua lumrah hidup yang semua orang merasai.
Seharian melihat acara pengkebumian Tuk Guru,rasa sangat diri ini kerdil,rasa sangat kekurangan diri.Bila lihat ratusan manusia yang hadir.. Dalam hati...untungnya Tuk Guru,meninggal malam jumaat,lautan manusia datang menziarahinya,lautan surah Al fatihah pastinya di hadiahkan kepadanya. Biasanya 40orang solatkan jenazah kita,itu sudah lebih dari baik.Bayangkan?berapa ramai orang yang ada?yang akan solatkan Tuk Guru? Bayangkan? Mereka datang beramai2,bersusah payah,menapak jauh! Hanya untuk memberi penghormatan tera…

BEREHATLAH TUK GURU...

Image
KAMI AKAN MENYUSUL KEMUDIAN...

Masa suami kata..
Eh!Tuk Guru Nik Aziz meninggal!
Teman tercopong mulut...
Ah!kelmarin kan Tuk Guru dah sihat?
Kita merancang ALLAH yang menentukan...
Innalillahiwainnalillahirojiun..
(Sesungguhnya kita semua milik ALLAH,dan kita semua akan pulang kepadanya).

Terpaku juga...
Walaupun teman tahu ini semua kerja ALLAH.
Tapi teman rasa ralat juga sebab Tuk Guru di khabarkan semakin pulih.
Oleh kerana kita milik'nya'...Teman akur akhirnya.

Teman tahu,usia Tuk Guru bukan muda.Kematian itu PASTI!kita je yang tak tahu bila,di mana..
Teman kasihan dengan dia,macam2 kutukan orang tuju pada dia...
Edit gambar dia dengan berbagai rupa.





Sebahagian je teman kongsi,sebenarnya banyak lagi kat luar sana...
Gambar2 lebih teruk di buat untuk nya.
Siapa nak jawap tu?
Dia dah tak ada....
Dia dah jumpa ALLAH...
Kita tak mungkin dapat jumpa dia lagi...
Kita tak mungkin dapat hulur tangan mohon maaf.
Siapa nak jawap tu?
Kita juga......
Kita akan di tanya....
Tuk Guru s…

KURSUS KAHWIN.

Image
JAWI NAIKKAN HARGA...

Teman pernah gi kursus kahwin.Sekitar tahun 1992.Masa tu,kursus kahwin baru2 di mulakan.Siapa nak menikah WAJIB kena kursus dulu.Kalau tak...
Jangan harap le dapat menikah,kecuali kena tangkap basah!

Kursus biasa diadakan pada hari sabtu dan ahad.SEHARIAN PENUH!
Dari pagi sampai kepetang.
Bayarannya teman dah lupa dahh..
tapi..
Tak sampai seratus kot?
Masa tu,suami teman yang piii daftar,sebab tu teman tak ingat kos keseluruhannya.
Kami tak pergi sekali,dia dan teman berkursus di hari yang berbeza.

Sahabat tanya...apa pendapat u pasal kursus ni?
Teman jawap...oklah,walaupun tak terperinci tapi boleh lah...
Sahabat kata lagi...boleh u tu...macam tak ok je?
hahaha...itulah sahabat kan?dari nada suara kita .dia dah tahu kita tak jawap sejujurnya.
Pada teman..
Kursus jangkapendek tu hanya melayakkan kita untuk di satukan menjadi suami isteri.Dengan sijil penyertaan yang kita ada,hanya meluluskan kita untuk bernikah je.Kursus 2 hari tu tak le sampai kita dapat ijazah!…

ANWAR DI DAPATI BERSALAH DAN DI PENJARA 5THN.

Image
NASIB NASIB....

Sebenarnya dah tak ikuti sangat kes liwat Anwar.
Sebenarnya hati dah tawar nak ikut semua ni...
Dunia politik tak sama dengan dunia kita.
Untuk kekal lama,seseorang kena berjuang!
Sama ada memijak kepala orang atau kepala kita di pijak.

Hari2 yang lalu,teman rasa Malaysia negara yang telah di murkai.
Berbagai bencana,berbagai ragam manusia yang kita nampak tak bahagia.
Sebagai rakyat biasa,kita tak mampu nak buat apa2.
Sekadar baca,sekadar dengar dan sekadar mampu berdoa agar kita semua selamat dan bahagia.

LIWAT...
Sebuat LIWAT,terus ingat Anwar.
Orang tua hebat yang di panggil ALJUBURI.
Orang tua yang sangat di takuti oleh rakan juangnya.
Orang tua yang telah di ketepikan haknya.
Orang tua malang yang gagal menyelamatkan air mukanya.
Hanya kerana dia orang politik yang berpengaruh.
Jikalau dia orang biasa2,kesnya tak akan dapat liputan meluas.
Jikalau dia orang macam kita,kes tak akan kemana mana.

Sejak pagi,para penyokong dekat dan jauh hadir bersamanya.
Sama2 berha…

TAK SOLAT JUMAAT,NANTI MATI JUGA TAK LAYAK DI SOLATKAN DIMASJID

Image
NAMPAK KASAR TAPI ITULAH HAKIKATNYA.


Memo ni nampak kasarkan?nampak pelik kan?nampak biadap kan?
TAPI....
Itulah yang sepatutnya.

Kita ambil dari sudut positif,jangan nak mengamuk je.
Sesekali cuba kita ikut apa yang pihak masjid buat.Asyik nak berbalah,apa pun tak boleh.
Sesekali cuba kita ikut apa yang pihak masjid mahukan.Mereka yang akan solatkan mayat kita kan?
Apasalahnya kita SETUJU?
Asyik nak berbalah je...

Keburukkannya..pihak masjid macam mengugut je,macam memaksa,islam tak begitu.
Kebaikannya...supaya orang sedo diri.
Jangan bab mati baru jenggah masjid.Masa tu,semua dah tak berguna lagi.
Orang masjid wajib uruskan tapi....kat rumah le sendiri le.
AJK masjid rasa kita tak layak nak di solatkan di rumah ALLAH tu,almaklum,masa bernyawa batang hidung tak nampak!bila dah jadi mayat baru nak maiiii...
Tak patut tak patut....

Sahabat tanya...boleh gitu?
Teman jawap...boleh aje!sekali seminggu pun tak sudi.Elok le mati mandi kat rumah je..
Kebanyakkan kita nak mudah je,mentang2 ka…

SAKIT YANG TAK DI JANGKA AKAN HADIR..

HANYA KERANA TULANG IKAN.

Teman kenal dia,5thn lalu.
Teman kenal dia hanya kerana anak2 sama kelas.
Dia dan isteri sering bergilir menghantar anak2 macam teman juga.Setiap hari!kami pasti jumpa,walaupun melalui cermin kereta.

Tak lama kemudian,teman dah tak nampak kelibat si isteri,rasa hairan teman simpan dalam2,teman tak terfikir apa2 pun...hinggalah teman terjumpa isteri di sekolah agama.
Teman lihat perutnya besar bagai orang mengandung.
Teman kata...wah!tahniah Lily,nak dapat orang baru...
Dia jawap...terima kasih kak,tapi...bukan dengan ayah budak2 tu!
Teman tercopong dek tak tahu..
Dalam hati,patut le dia jarang teman temui,selalu nampak si ayah menguruskan anak2,selalu nampak si ayah mengalas perut hanya dengan anak2,selalu nampak anak2 tu kat Masjid solat maghrib.Ada juga bertanya...
Emak tak ikut?
Mereka jawap...mak kerja.
Teman terima alasan tu walaupun hati tertanya2 juga..sibuk benar si Lily hingga terlupa hari dah malam.
Teman juga pernah jumpa si ayah.Teman pernah tanya…

APA DAH BERLAKU NIIII...

Image
INIKAH ISLAM YANG MEREKA FAHAMI?
ISH,ISH,ISH...

Abang ipar teman kongsi gambar yang berjaya buat air mata teman mengalir keluar.
Teman sayu lihat semua ni...
Teman takut sebenarnya.
Teman tak tahu...apakah doa teman dapat lindungi anak cucu cicit teman kelak.

Teringat senikata laku TANYA SAMA ITU HUD2,nyanyian M Nasir..
Ada 73 pintu dan kita pilih hanya satu pintu.
Apakah benar pintu yang kita pilih itu?
Yakin kah?

Teman sekadar kongsi untuk renungan bersama.
Sahabat kata....jangan share!jangan ambik tau!
Teman tak kata macam tu...kita wajib kongsi untuk tatapan bersama,untuk renungan dan pengisian agar kita tak terpesong sama.

























Teman tunjuk Aaliya...
Tengok dik!boleh ke sambut Maulidur Rasul macam tu?
Aaliya berkerut dahi,sambil geleng kepala.
Salahkan ibu?mana boleh buat macam tu kan?
Lega hati...
Anak sekecil ini faham mana benar mana salah.Dia faham..bukan itu cara betul sambut Maulidur Rasul.Pada dia,sayang Rasulullah....buat apa yang di suruh dan tinggalkan apa yang di tegah.

Tem…

ISMAIL SABRI MENTERI KITA

Image
ALAHAI.....
MADAH BERHELAH LAH PULAK!

Teman kenal dia,sebagai Menteri Pertanian sahaja.
Teman pernah nampak kelibat dia masa makan kat kedai menantunya di Bangsar.Itu pun anak2 yang ajak,kalau tak kerana mereka,tak mungkin teman pergi.Masa tu,mereka sedang makan sekeluarga,termasuklah penyanyi lahir dari AF tu.Entah siapa namanya,teman lupalah pula.
Teman ni bukannya apa....Teman tak suka terlalu beriya2 dengan manusia.Kaya ke miskin ke...pada teman sama je.Kaya mereka bukan teman,miskin mereka bukan teman.

Nama gah!tapi sajian hanya nasi padang je.
Masa teman masuk,mereka bagi menu yang kelihatan HEBAT sangat.
Sedang2 memilih,pekerjanya kata...Puan boleh pilih,ada hidangan yang dah tersedia.
Teman arahkan anak2 je yang memilih.Sumpah!teman tak terfikir akan nasi padang,teman ingat menu apa kebende lah...almaklum...restoran moden,tapi sajian hanya nasi padang macam kedai Indonesia yang lain juga.
Bila dapat bil...
Subhanallah! mahalnya.Kalau teman makan kat kedai nasi padang mesti dui…