ROMBONGAN CHE KIAH

16HB DISEMBER 2014

Masuk hari ke 3, teman makin mengenali mereka,kita bagi duit,mereka sayang kita.Kita tak bagi duit...mereka bolayan kat kita.
Sehari suntuk! teman di pasar Ben Thanh,di sana sebut sahaja apa yang kita kehendaki pasti ada...
Bau asap,bau manusia silih berganti.Semua bersatu menjadi satu.Tapi pasar ni lebih baik dari China Town,tenang sedikit dan tak menyesakkan jiwa.
Kedudukannya yang di tengah2,buat kita mudah faham untuk keluar atau masuk dan mustahil untuk sesat.
3 jam di sana,masa tak terasa.Teman balik bila anak dara teman muncung sedepa,anak bujang dah tak dok diam.Jujur teman nak kata..di sini bukan dunia meraka,salah percaturan jika kita rasa mereka suka.Hati mereka merana mengikut kita,dah jalan penyelesaian,teman terpaksa mengundur diri.Balik dan rehat seketika.
Teman pesan dengan mereka,lepas ni jangan nak buat hal lagi.Masih banyak yang belum di beli,untuk atok,untuk mokde,untuk maklang...semua kena di beli,yang tak dapat jangan lah berkecil hati,kemampuan di luar batasan.Harap semuanya faham,teman hanya kahwin dengan jurutera dan bukan Perdana Menteri!

Teman jelajah lagi,teman tahu...mereka tak mengharap,sekadar cenderahati itu normal untuk di beri.Kebetulan teman akan pulang ke selatan tanah air,jadi teman tak mahu pulang dengan tangan kosong.
Paling tidak,seorang satu jubah lycra itu kira dah memadai.
Jubah2 yang di sini berharga RM150.00 di sana boleh di beli dengan harga bawah RM50.00 sehelai.
Teman beli itu dan ini,akhirnya....teman terpaksa beli satu beg lagi.Penuh!beg yang teman bawa tak mampu nak tampung pakaian yang di beli.

Selesai semua....
Teman sekadar berjalan2 menghabiskan masa yang ada..
Teman pandang keliling,teman tahu....di sini juga bukan dunia teman.Suasana di sini sama macam Jalan Tuanku Abdul Rahman.Baju sana sini.Kain ela bergulung2.Teman pening sebenarnya.
TETAPI!
Untuk mereka yang berniaga,Vietnam pilihan paling tepat.

Malamnya,kami hanya menghabiskan sisa sisa wang dong yang ada..
Teman membeli sebab orang lain membeli sama,walhal,teman tak perlu pun semua tu.
Hehehe...
Tak perlu semuanya konon....
Tapi...beg dari satu jadi 2,mujur tak jadi 10!
Opps!bukan teman beli untuk teman,tapi untuk saudara mara terdekat sahaja.

Di Vietnam,teman temui pengalaman baru.Teman akui,teman tak begitu teliti,bagi teman,semua orang baik hati,rupa2nya.....rambut sama hitam tapi hati lain2.
Di berinya anak teman sebiji kacang tanah rebus,sebaik kacang bertukar tangan,SAH!teman dan kena beli sebungkus dengan harga RM10.00.Termanggu manggu teman dek terkejut beruk dengan gelagat mereka.
Mungkin,di Malaysia golongan menipu pun ada,cuma tidak kena pada kita.
Tapi..teman yakin!pasti ada...

Lagi satu,beli ikut RM baru kita tahu nilai sesuatu barangan yang kita nak beli.Kadang2, kita tak terfikir,penipuan di mana2,perempuan cantik,lelaki hensem...semuanya mengambil kesempatan.Di mana2 tempat perlancongan,pasti orang menipu dan orang kena tipu...hidup seiring.
Bila kawan2 gelakkan teman....
Hati bengkak juga..tapi...teman balas balik...Dia menipu,itu kerja dia.Tapi...lagi 5thn,seandai kita menapak lagi ke Vietnam....DIA tetap berniaga kacang tanah rebus cuma dah tua kereput.DIA tak akan kaya raya,sebab dia penipu!
Sahabat kata..mak aiiii!marah nya!
Teman jawap.....memang saya marah,sebab pantang saya kena tipu bodoh2 macam tu!Citttt!
Saya akan sumpah dia jadi KATAK!
Sahabat lain pujuk teman...dahlah!biarlah dia,anggaplah duit yang hilang tu bukan milik kita....

Teman hanya diam,teman simpulkan begini...
Untuk hidup,orang akan buat apa sahaja!
Untuk hidup di zaman serba moden ni,kasihan tiada lagi di hati....
Asalkan untung,apa nak jadi!jadilah!!!!


Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

KAHWIN LAGI