Posts

Showing posts from March, 2014

BUNUH KUCING?

Image
CATATAN KE 500
BERI MAKAN NASI IKAN YANG BERACUN?
ISH,ISH,ISH....

Satu hari yang sunyi...
Alif kata...
Dia nak jaga kucing.
Aku jawap..
APA?nak jaga kucing?
Dia jawap...
Yalah!kitaorang nak jaga haiwan peliharaan.
Aku hanya mampu jawap..
Bukan tak mahu bela,ibu jaga kau orang pun dan tak larat!lagi nak jaga kucing!kalau kita tak jaga baik2,berdosa tau!
Dia jawap..
Tak pe lah!kitaorang yang jaga..
Aku pula membidas!
Nak jaga diri sendiri pun tak reti!lagi nak jaga kucing!MUAHAHAHA
Memang tak le wehhh!aku juga yang kena nanti...

Kalau kucing berak kencing siapa nak cuci?
IBULAH!
Kalau kucing tu nak mandi,siapa nak buat?
IBULAH!
Kalau kucing tu nak makan siapa yang buat?
IBULAH!
Kalau kucing tu sakit,siapa pula nak jaga?
IBULAH!
Kalau dah semua ibu,baik ibu je yang bela kucing!pegiiii dahhh!cakap lawa je...
Cittttt!

Terbaca artikel 20 kucing mati di syaki di beri racun! Apalah masalah manusia itu? Sehingga sanggup membunuh kucing. Nak tahu tak?Kucing ialah binatang kesayangan Nabi. Kucin…

KAMPUNG MEMALI DALAM KENANGAN

Image
CATATAN KE 499
SATU KISAH DAHULU KALA...



Masa tu,umur aku dah 17thn.dah faham apa yang berlaku cuma kurang penghayatan sahaja.
Kejadian berlaku pada 19hb Nov.1985.
Masa tu,kami tak tau apa2 pun,bila keluar paper,baru tahu,ooo...semalam ada kes tembak menembak,antara Polis dan orang kampung je.Pastinya,orang kampung tak berbekal apa2 pun.Parang?mana mungkin....orang islam di didik dengan penuh keimanan.Mana mungkin orang islam berani melawan TUAN!Walaupun ramai yang berani lawan TUHAN!
Apa yang di laporkan di dada2 akhbar ,itu sahaja yang kami baca..
Kami tak pernah meragui apa jua yang pihak kerajaan lakukan!ateeee.....sampai tahaf membunuh!
Yang kami tahu,kerajaan melakukan yang terbaik buat rakyat jelata.
Yang kami tahu,sebagai pemerintah,mereka mesti menyelesaikan segala urusan dengan jujur tanpa berniat jahat.
Itu aje yang kami tahu,selebihnya,hanya ALLAH maha mnegetahui.

Masa tu,nak kata memyokong pun tak,nak kata tak menyokong pun tak...diam itukan tandanya setuju?
Makanya...dala…

CELOTEH ANAK

ANTARA AHMAD AMMAR DAN AMMAR BUDAK SWEDEN TU!

Sedang berbual dengan suami,tersebut nama AMMAR,budak sweden yang saiko tu.Beriya2 kami bercerita mengenainya.Budak tu teruk lah!ada ke patut tuduh makbapak macam tu!Budak tu yang nakal,mak dia suruh ngaji,dia kacau adik kakak,mak dia suruh buat hwork dia tengok youtube,bila mak dia marah2 dia lagi kuatkan volume,Nakal dak AMMAR tu!Dia tuduh mak dia pukul dia dalam setahun lebih 1000 kali!setahun ada 365 hari,maknanya hari hari mak dia dok bantai dia..NGARUT!

Ibu!kata AMMAR tu baik sangat!kata Alif
Aku jawap...yalah!nakal sungguh!ada ke patut susahkan makbapak sampai masuk penjara!
Ibu kata dia baik sangat...sambung Alif lagi
Aku jawap...tulah pasal!nakal sungguh!
Ibu kata dia mati syahid...balas Alif lagi..
Baru aku teringat,mungkin Alif maksudkan ARWAH AHMAD AMMAR,kesayangan ramai tu..
Ooo..bukan AMMAR tu,ini AMMAR lain,dia tuduh mak dia pukul dia sampai mak dan bapa dia masuk penjara.
Tapi..ibu kan kata AMMAR tu baik nooo
Aku jawap...AH…

MH370 LAGI!

Image
CATATAN KE 497
MASIH BANYAK PERSOALAN TAK BERJAWAP...

Walaupun PM kesayangan  rakyat Malaysia,mengumumkan MH370 telah berakhir di Lautan Hindi berdasarkan pengesahan dari panggilan pihak berkuasa Australia (lihat gambar)


                 Gambar ini bukti paling tulin,menunjukan PM sedang berbual mengenai MH370.Sat,sat tu juga,sidang akhbar di lakukan.Semuanya berjalan pantas dan cepat!

Dengan wajah penuh kesugulan,PM berkata.....MH370 telah berakhir di Lautan Hindi,walaupun pengunaan bahasa PM sangat halus dan begitu berhati2 agar tiada hati yang tercalar,namun...dalam tak sedar,sebenarnya ramai yang macam nak cabut kepala sebab benggang sehhh!dah hampir 2 minggu,ini jawapan pada penantian mereka selama ini.Tak tidur tak rehat,makan minum tak teratur,hidup berantakan.Ini sahaja hasil pencarian pihak kerajaan untuk mereka?
MH370 telah berakhir di Lautan Hindi....TITIK!
Mudahkan?semudah makan kacang.
Kalau nak tahu,ayat macam tu di namakan ayat tergantung.Ayat tak sampai ke matlamatnya. …

AKHIRNYA...

Image
CATATAN KE 496
MH370 DI SAHKAN BERAKHIR DI LAUTAN HINDI.


Dengan ini,di umumkan MH370 berakhir di Lautan Hindi...
Setelah sekian lama menanti,akhirnya inilah berita paling menyayat hati.
Sah!MH370...
Terhempas!berkecai!dan hilang tanpa pesan...
Benar atau tidak,itulah kenyataannya.
Benar atau palsu,itulah hakikat yang perlu kita semua terima.
Kepada ahli keluarga sanak saudara,takziah untuk anda semua.
Sabar,bertenanglah...kerana itu adalah takdir yang perlu kita terima dengan dada terbuka.



Kita tak terasa kerana tiada orang yang kita sayangi di perut MH370.Bagi mereka,bukan ini yang mereka nak dengar.mereka hendak dengar cerita2 indah sahaja,kalau boleh mereka nak memeluk orang yang di kasihi dan berharap mereka selamat sampai ke pangkuan.

Bila tahu,PM nak umumkan sesuatu...
Semua tunggu depan TV,asyik sungguh!
Sebaik habis di perkatakan...
Kita dengar,biasa biasa je...Ada rasa sedih tapi...sikit je,ada rasa terkejut pun sikit je...
Maknanya,tak ada apa2 yang menganggu fikiran
Tapi..
M…

PULAU PINANG @ PENANG....

Image
CATATAN KE 495
KUNJUNGAN ENTAH KE BERAPA KALI...

Bila cuti,destinasi paling gemar kami kunjungi ialah P,Pinang.
Bukan sahaja dekat,tapi tak menjemukan.
Mula2 dulu,nak bagi pengalaman anak2 naik jembatan panjang dan Ferry lama penuh nostalgia
Feringgi antara tempat paling menenangkan hati mendamaikan jiwa.
Beberapa hotel menjadi tempat berteduh
Bagi melepaskan tekanan perasaan.

Malamnya di temani oleh bazar2 menjual berbagai bagai barangan
Beg,baju,jam dan lain lain menjadikan malam di Feringgi hidup!dan bertenaga!
Cuma..
Satu menjadi masalah,makanan halal sukar sikit di sini.
Mungkin ada,mungkin tiada..
Yang pasti,jika ada pun sekadar melepas batuk di tangga.
Untuk gaya santai dan bersahaja,kena gi ke kedai2 yang dari luar dah nampak deretan botol2 minuman keras.
Tak menuduh tapi dah pernah terjadi..
Suamiku menyusuri pagi untuk mencari sarapan,sampai di sebuah kedai,pelayannya melayu bertudung litup.
Duduk dan lihat menu,Sarapan ala2 Amerika menarik perhatian.
Tapi...
Dengar jujur,pel…

SEMALAM YANG SURAM

Image
CATATAN KE 494
ADAT  BERKAWAN...LEBIH TIADA,KURANG JANGAN.

Bila kita berkawan,matlamatnya adalah berkekalan hingga akhir hayat.
Adat berkawan,bertikam lidah itu biasa.Tak mustahil akan terjadi dalam kita berjaga jaga
Akan Tetapi..
Jika kita tahu imbangkan diri,kita berpijak di bumi nyata.Perkara2 remeh akan dapat kita atasi.
Dalam berkawan,hormat menghormati itu perlu.Jangan perlekehkan bab ni.
Jika kita saling bermuafakat,hubungan itu akan selamat!

Amir Bin Said dari bapanya berkata..
Satu hari,Rasulullah s.a.w datang dari daerah berbukit.Apabila Rasulullah s.a.w sampai di masjid Bani Mu'awiyah lalu baginda masuk dan menunaikan solat dua rakaat.kemudian,Rasulullah s.a.w berdoa yang agak panjang kepada ALLAH.Setelah selesai berdoa..
Rasulullah pun berpaling...

Aku telah memohon kepada ALLAH 3 perkara,hanya dua di perkenankan dan satu di tolak oleh ALLAH S.W.T
Pertama- Aku memohon kepada ALLAH supaya ia tidak membinasakan umatku dengan musim susah yang berpanjangan.Permohonan itu di…

CERITA SEORANG KAWAN

Image
CATATAN KE 493
YANG SUSAH NAK FAHAM...
Dalam beberapa minggu kebelakangan,aku tak makan,tak minum pagi berdua seperti kelazimannya.
Kami ada rakan baru!
So far so good..
Tak ada apa yang perlu di risaukan..
Dia seorang wanita yang cantik dan bergaya
Masih muda di bandingkan dengan kami.

Hari2,tiada biji butir yang khusus untuk kami ceritakan melainkan ragam anak2 dan hal ehwal semasa.
Biasanya,cerita sensasi jadi tajuk perbualan.
MH370.Raja Bomoh dan isu2 politik yang lain.

Mengumpat?
Tak ada...kami tahu dosa pahala.
Kalau ada pun,isu Hanez Suraya kot?
Atau MH370!
hehehe

Namun begitu,rakan bual kami ada masalah tersendiri.Acapkali mengeluh suami itu dan ini.
Dia kata suami cemburu,suami pula kata dia cemburu.
Tak tahu mana satu yang benar!

Kami hanya mendengar tanpa bantahan kerana...
Urusan rumahtangga biarlah mereka yang selesaikan.
Urusan anak2 juga,mereka lebih tahu apa yang anak2 mereka perlukan.
Urusan bibik dia?
Pun kami tak ambil pusing sekadar mendengar tanpa kata apa2.
Dengar…

PESANAN UNTUK ANAK2 DAN SUAMI

Image
CATATAN KE 492
JIKA BERLAKU KEMATIAN,USAH PANIK!LAKUKAN YANG TERBAIK UNTUKNYA.

Anak2,sebelum seseorang tu pergi,ada tanda yang akan muncul...
Antara tanda2 yang akan kita rasa,penglihatan terganggu,kelabu je...
Mulut mesti kata....
Eh!kenapa mata ni?kelabu je....tak nampak apa2 le,kabur!
Itu maknanya...ALLAH dah tutup hijab kita,mungkin nak jaga pandangan mata dari melihat benda2 yang buruk dan kotor!
Mata,hidung,telinga,kaki akan layu dan jatuh.
Macam mana nak tahu?
Mata hitam dah tak berkaca,tiada bayangan dan kaku.
Hidung tak cantik dan tak terletak seperti selalu.
Kaki atau tapak kaki akan tegak lurus tak seperti selalu.Di bahagian atas tengah kaki sebelahan buku lali,akan ada ruang kosong.
Badan sejuk bermula dari kaki.Sedikit demi sedikit naik ke kepala.
Keluar peluh berlebihan yang berwarna kekuning kuningan dan melekit.Tak seperti lazimnya.Jika orang mati dalam keadaan Husnul khatimah,ada peluh menitik di dahi dan kelopak mata.Lap bagaimana sekali pun,peluh itu akan tetap kelua…

MH370...IF YOU LISTEN TO THIS, PLEASE RESPOND...WE LOVE YOU

CATATAN KE 491
LUAHAN YANG MENYENTAP HATI.




“MH370, we hope the radar can see you. If you copy, keep flying at your current height until you reach your destination. We’ll clear the way for you. Everybody is more than happy to let you be the first to land. The sky is clear, with temperature in Beijing at five degrees Celsius, a little bit cold. Please wear your coats to keep warm. Remember to hug your family and friends after you disembark. They love you, they really do.”
“MH370,

kami berharap radar akan dapat melihat kamu. Jika kamu dengar, teruskan terbang pada ketinggian kamu sekarang sehingga kamu sampai ke destinasi. Kami akan lapangkan jalan untuk kamu. Semua orang akan berbesar hati memberi kamu peluang untuk mendarat terlebih dahulu. Langit cerah, dengan suhu di Beijing sebanyak lima darjah celsius, agak sejuk. Tolong pakai kot kamu untuk memanaskan badan. Ingat untuk peluk ahli keluarga dan sahabat setelah kamu turun. Mereka sayangkan kamu, benar-benar sayang kamu.”

Terkedu masa ba…

RAJA BOMOH LAWAN KHAIRY JAMALUDDIN

Image
CATATAN KE 490
AGAK AGAKLAH....SIAPA YANG MENANG?




Video kat atas,video terbaru...Tok Bomoh marah kat Khairy,gara2 Khairy tulis status kat Tweeter.
Khairy cadangkan agar Tok Bomoh yang telah buat onar di KLIA di tangkap!

Tok Bomoh marah bukan kepalang!
Habis di cerita,habis di singkap...
satu,persatu....kisah2 ahli politik terbuka...
Si polan,si polan...ada masalah je dengan dia,hukumnya....MELINGKUP LE!
Rapat Tok Bomoh dengan ahli politik.Cara sebut nama Najib macam manja je,macam biasa je...
Muahahaha!

Sandiwara apa yang sedang di lakonkan.seriau hati ni..
Suka bawa duka..

Tengah rancak cari MH370,Tok Bomoh pula naik angin!Si Khairy ni pun satu hal..
Buat apa hang kutuk dia?biaq je le...
lantak piii lah!dia nak bawa tikar terbang kah?bubu tangkap ikan kah?apa hang sibuk?
Kalau dah tahu,bakal malukan Malaysia.Apasal piiii panggil dia mai?
Berita Indonesia sebut dia di undang!bukan datang mai sendiri.Siapa yang Undang?
Faham sama faham le....

Semua orang kan tahu hukum,Jamil Khir, Oppps…

SATU UMMAH,MARTABAT SYIAR ISLAM

Image
CATATAN KE 489
BETUL KE CARA KITA?

Sedang melepak sambil baca blog2 yang melambak kat alam maya ni..
Terjumpa lak gambar ni..
Aku kesat mata,mungkin mata aku dah rabun atas faktor ketuaan atau mata aku tersilap pandang.

Wah!betullah!barisan ULAMA kat Malaysia.
Tapi...mata tertumpu tajam kat hamba ALLAH baju kuning tu.Dia tu bukan kah isteri PM?
Apa kene mengena dia dalam kerja2 kerajaan?
Atau dia penasihat ULAMA?

Dengan hanya selendang menutup sebahagian kepala,dia dengan penuh yakin,dok di tengah2 barisan ULAMA UMARA MALAYSIA.
Tak tahu nak kata apa..
Dia hanya isteri kepada PM kita,Dia hanya isteri kepada Ketua Negara kita.

Macam aku...
Aku isteri kepada seorang PM(Ingat PERDANA MENTERI JE DI PANGGIL PM,'PROJEK' MANAGER PUN ORANG PANGGIL PM GAK!Muahahaha!Nak juga!)
Sepatutnya kan aku tak layak dok kat tengah2 barisan PM walaupun aku isteri ketua PM.Tak boleh kan?tak sesuai kan?
Tapi...mengapa,wanita itu BOLEH?
Apakah kerana kat MALAYSIA ni....semua serba boleh?maka wanita itu…

BILA TOK BOMOH DAH MARAH!

Image
CATATAN KE 488
AMBIK KO!




Dari percakapannya,ternyata betul dia bukan calang2 orang.Pengaruh kuat!
Dari nada bualan nya,ternyata dia punya orang2 kuat di belakang.
Tok...
Kami tak perlekeh usaha Tok,cuma tak kena caranya.Tok masih boleh berusaha di belakang tabir.Jangan takbur Tok,jangan cakap besar sangat,Suka2 nak tampo orang macam tampo buaya.Jangan sombong Tok,nak saman Juta2!

Walaupun saya tak kenal pun si Khairy tu,dalam waktu yang sama,Tok jangan le cabar2 orang macam tu!mentang2 Tok orang lama,ramai pengikut...'Tok boleh cakap macam tu!
Khairy mungkin cakap lepas,sebab dia generasi moden,saya pun yang tak tua sangat ni pun tak setuju apa yang Tok buat.Malu!
Bawa bubu,bawa kelapa bagai...
Malu Tok....Malu...Orang luar ramai melihat,Tok bangga kerana itu kebolehan Tok.
Perseolannya?
Mana MH370 kalau Tok dah terror sangat?
Mana?
Cakap sahaja,pun tak guna...MANA?tergantung di mana?kalau Tok nampak,lambai le diaorang supaya turun,buat apa dok atas tu?Kalau Tok dah nampak,Tok ambi…