Posts

Showing posts from February, 2014

TONG GAS

DALAM TAK SEDAR BAKAL MENGUNDANG MAUTTT!

Sering terbaca,angkara TONG GAS!rumah terbakar!rumah meletup!
Wah!Hebatkan?
Pembunuh senyap!

AKU?
Sebenarnya sangat TAKUT!
Kalau ikutkan hati,nak pegang TONG GAS pun takutttt..
Yang ada kat akal fikiran...
GAS dan TONG adalah pembunuh senyap.
Jika meletus!pasti kita akan di bawa terbang jauh di angkasa.

Kelmarin..
Baru lepas panaskan lauk pauk..
Selesai,tutup api dan...naik Solat macam biasa...
Turun balik,dalam hati nak kemaskan meja dan makan malam...

Sedang sibuk menyenduk makanan,terdengar bunyi SSSSSsssssssssssssssss
Pusing keliling,tak tahu dari mana datangnya bunyi itu.
SSSsssssssssss...
Pandang atas pandang bawah...
Apa bunyi tu?
Jelas kedengaran di balik pintu kabinet dapur...
Sebaik buka!
Gas dan bau seiring!
Subhanallah,mujur dia tak keluar masa panaskan lauk tadi.
Subhanallah,mujur aku tak 'KLIK' dapur...
Jika tidak....
Pasti aku jadi mangsanya.Kedudukan yang sangat rapat dan orang pertama yang ada di situ..
Syukurrrrr..
Per…

SAYANG ANAK ROTAN ROTANKAN

Image
KALAU NAK ANAK BERJAYA DI DUNIA DAN AKHIRATLAHHHH..

Kisah satu keluarga Melayu menetap di Sweden.
Punya anak 4 dan membesar dalam persekitaran berbeza dari kita.Pendidikan awal mereka akan agresif namun masih terkawal.
Anak2 nakal di pukul sayang..
Anak2 mencuri juga di pukul tanda sayang..
Anak2 tak buat kerja sekolah juga di sergah di marah!
Anak2 melawan juga di pukul atau di marah!
Itu kan NORMAL..
Kalau sayang anak,kita memang kena marah dan sesekali kena hukum!
Walaupun dengan ROTAN sekali pun!
Ada adab memukul anak2,tapi...kalau dah marah sangat!mana ada ingat semua tu..
Namun...
Masih terkawal!
Anak2 ini pulang ke Malaysia tanpa cacat anggota badan,sihat dan ceria..
Tiada parut bukti penderaan oleh bubapanya.

Kita akan panggil apa anak2 ini?
Mengada2,melampau dan DERHAKA!
Baru berusia 12thn,dah beri masalah besar pada ibubapanya.
Bukan sedikit dugaannya,BESAR!
Perbuatannya menyebabkan ibubapa menrengkuk di penjara,juga bukan perlakuan yang NORMAL.

Ibubapa pukul  atau denda ana…

KASSIM AHMAD

Image
PUNYA PENDAPAT SENDIRI MENGENAI AURAT.

Dulu2..
Dah timbul citer dia..
Tapi..sebab masih muda! Tak ambil kisah langsung!'Lantak le Pak Kassim... Kubur masing masing..
Nak tolak hadis ke nak campor hadis ke...suka hati hangpa lah!
Sekarang... Rasa cemas di hati.. Bimbang pendapatnya akan di guna pakai dek anak2 muda. Bimbang  pemikiranya akan di terima oleh anak2 muda termasuk lah anak2 teman.. Bimbang sangat sangat..

Umur Pak Kassim pun dah terlebih 20thn!
Umat Nabi Muhammad,biasanya sekitar 60thn je...
Tapi...Pak Kassim dan terlajak begitu lama!
Biasanya ustaz kata..
ALLAH sengaja bagi ruang untuk si polan bertaubat,bukan lah panjang umur tu tuah badan,tapi..ALLAH mahu si polan sedar bahawasanya..AKU BERSAKSI TIADA TUHAN YANG DI SEMBAH MELAINKAN ALLAH DAN AKU BERSAKSI,BAHAWASANYA MUHAMMAD ADALAH PESURUH ALLAH!

Anehnya,Pak Kassim macam tak takut jerr,macam selamber jer..
Walhal,dah terbukti Pak Kassim salah!
Pak Kassim mungkin baca ayat tak pernah habis!
Baca separuh jalan dah TUTU…

CERITA LAMA YANG HANYA MAMPU DIUNGKIT UNGKIT...

Image
KESUDAHAN TETAP TIADA...


Sedari dulu,lelaki ini terlibat dengan kanak2.
Kumpulan AL Mansor di kenali satu waktu dulu...
Daripada aku belum kahwin sehingga anak 5!Dia masih BEBAS!
Apa lah hebatnya dia kan?
Tak tahu nak kata apa,bila keluar cerita ini,hangat seketika dan senyap kembali.
Lelaki ini,terus menapak kukuh tanpa masalah.

Pernah di datangi seorang anak perempuan..
Bertanya tapi...dia seolah olah tak minat atau cuba menyembunyi sesuatu.
Selalu jumpa mereka di station minyak,RNR dan kedai2 makan.
Suka mendesak!
Akan marah jika kita tak bagi sumbangan atau beli barangan yang dia jual.
Adakalanya kita beli atau kita bagi atas dasar kesian.
Melihat mereka kehulu kehilir menjaja minyak urut,CD..

Pernah beli CD nyanyian lelaki ini,bukan minat tapi nak tahu isikandungannya.Sebaik dengar...
Mengucap panjang!
Di luar tercatat lagu nasyid!
Tapi didalamnya....
lagu nasyid pop!
Mengigil kepala lutut,sebaik melihat gelagat lelaki ini dengan pasangannya.Berpeluk peluk u!
Dengar2 penyanyi pe…

TAMAN SYURGA

19HB FEBRUARY 2014

Dari rumah,dah bawa kitab ustaz Sufi iaitu tafsiran Al Qur an Sebaik melangkah masuk... Awat ustaz hari ini lain beno? Berkulit gelap dan agak asing  bagiku
Signal Sahabat...Siapa tu? Ustaz ganti...... Oooooo.....
Tajuk yang di bawa.. Kelebihan kelebihan menuntut ilmu. Bagus ni,menuntut ilmu sampai mati pun tak akan habis!
Satu persatu ustaz sebut..... Salah satu darinya ialah mengenai ketuaan. Dulu2... Orang panggil kita adik,kemudian kakak,kemudian mak cik dan sekarang OPAH! Orang lelaki juga mengalami proses yang sama,mula2 adik,abang,pak cik dan ATOK! Muahahaha! sama je... Dulu2,kita kuat!kita gagah!Mak Cik Bedah boleh basuh periuk dari pagi hingga ke petang! Laaaa ni, Mak Cik Bedah dah tak kuat,sakit sana sini.... Basuh pinggan kejap pinggan,bahu,leher dan sakit! Nak tahu kenapa? Sebab Mak Cik Bedah dah TUA!
Mencelah pula seorang warga emas... Ustaz nama siapa? Mak aiiii...setengah jalan baru nak tanya nama ustaz? melampau! Tersipu2 ustaz di buatnya... Ustaz da…

GARA GARA IPHONE

PETANG KAKAKKU TERCALAR!

Kakak kesayangan call masa dalam kelas,tak dapat jawap tapi...msg akan call semula.
Selesai kuliyah,cepat2 call dia untuk tahu apa hajatnya.
Dengan nada tercunggap cunggap,dia mulakan bicara..

Aku minum kat kedai kelmarin..
Tetiba,ada 2 orang wanita melayu seksi marah2!berbaju T bertali halus,ketat melekat dibadan.Berseluar juga ketat melekat sehingga alur seluar dalam pun nampak!
Riuh dan hangat petang tadi.

Aku perhatikan aje..
Tetiba2 dia datang,ke meja..
Perasan tak ada orang ambil phone saya?
Tak...kata kakakku
Saya letak atas meja,hilang!jeritnya kuat.
Jenama apa?tanya kakakku lagi
Dengan muka agak2 perasan kaya...
IPHONE5 (C)....kaler gold!jawapnya lantang..
Oooo...IPHONE?tanya kakak
Ya....RM2400 harganya!katanya lagi
Saya rasa bebudak ni yang curi!sambungnya lagi
Awak tak boleh tuduh mereka,saya kenal mereka...Mustahil mereka buat kerja tu!kata kakak
Masalahnya,IPHONE saya dah hilang!jeritnya macam orang kurang siuman.
Cuba le lihat CCTV...saran kakak …

LELAKI CURANG MILIKI IQ RENDAH?

Image
YA KE?

HAHAHA!
Pandai sungguh pengkaji sikap manusia ni..
Betul ke?orang curang  IQ rendah atau orang kampung gelar akal pendek!
Betul ke?
Macam tak caya jer,macam tak logik jer....
Pada aku,ketegori ni bukan IQ rendah tapi terlampau TINGGI!
Mereka terpaksa mencari 1001 macam alasan setiap kali CURANG!
Bukan calang2 orang boleh CURANG wehhh!
Kalau tak pandai menabur janji,mana ada orang akan percaya?

Selalunya,KeCurangan bukan terletak pada akal tapi nafsu!
Orang yang berakal pendek tapi nafsu ala2 kadar tak mungkin CURANG!
Orang Curang,nafsu atau bayangan seksnya tinggi,apatah lagi kepada yang suka makan benda bukan2 termasuk permaisuri anai2,muncung rimau,muncung bagai..hahahaha
Dan yang paling penting....orang yang  CURANG ni ketegori kurang kasih sayang.suka berpoya poya dan lebih tepat!tak ingat TUHAN!

Namun begitu,CURANG dan IQ rendah lebih kurang juga...boleh di guna pakai artikel ni.
Orang yang CURANG tak akan fikir jauh2.
Masa depan?
Untung sabut timbul,untung batu tenggelam.

SOLAT ADALAH..............

Image
SOALAN PERTAMA YANG BAKAL DI TANYA...


Huhuhu...
seriau teman ..
Bila ingat2kan kata ustaz..Sama seperti di bawah....


Itulah bait2 ayat yang sering ustaz atau ustazah katakan pada kami...
Bukan sekali!
Bukan dua kali!
tapi..
Berkali kali!
Setiap kali masuk bab solat,bab akhirat....
Inilah pesanan yang sering mereka ucapkan.
Terbukti!betapa besarnya peranan solat dalam hidup kita sebagai umat islam.
Sehingga solat di umpamakan sebagai tiang agama.
tanpa solat,semua nya tak bererti lagi..
Solat juga merupakan sempadan masa seharian hidup kita.
Subuh,Zuhor,Asar,maghrib,isyak.....begitulah seterusnya.
Bayangkan kalau tak ada sempadan masa ini?
Hidup kita selari tanpa liang lengguknya.
TUHAN maha mnegetahui...

Seorang kawan berkata..
Orang alim pun susah nak masuk syurga,apatah lagi dia!
oleh itu,dia kata...baik tak payah buat!baik tak payah solat!tiada jaminan untuk ke syurga pun...
Boleh gitu ustaz?

Sambil tersenyum,sambil mengurut janggut di dagu..
Dia tak boleh kata gitu,ALLAH mendengar…

CINTA LELAKI

SAMA MACAM CHIPMORE!

Semalam...
Borak dengan rakan taulan,
Macam2 keluar!kisah anak2,kisah dulu2 dan akhirnya terselit juga kisah suami.
Bukan suami teman...tapi...suami si polan.

Dalam tawa,rupa2nya ada tangis dalam hatinya.
Sedih...
Sebagai kawan2,kami sekadar mendengar
Kami tak mampu pergi jauh dalam urusan keluarganya.

Apa cer?
Biasalah...
TELAH DI BUAT KAJIAN,TIADA ISTILAH SETIA DALAM HATI SETIAP LELAKI.
Tak semua,10 orang lelaki mungkin,terselit cuma seorang yang setia.
Mana tau?
Rajin membaca le....

Berbalik pada sahabat tadi,panjang lebar ceritanya..
Sedih,sayu  mengenang nasibnya.
Suami yang dulu di puja,telah pergi tanpa pesan gara2 berpacaran baru.
Tinggalah ia bersama anak2 meneruskan hidup dengan kepayahan.

Dalam hati,tak sangka begitu kisahnya,selalu dia senyum,jarang lihat dia masam mencuka.Ketawa dan terus ketawa..
Suami tinggalkan dia tanpa pesan!
Suami tinggalkan dia tanpa wang!
dan suami tinggalkan dia dengan bebenan hutang menimbun!
Dalam hati...
Itu bukan suami,ta…

VELENTINES DAY!

Image
SELAMAT HARI KEKASIHHHH!




Dulu2,banyak orang sambut hari ini,termasuk le temannnnn
Dengan rasa tak bersalah,semua umat islam sambut hari kekasih bagai ni..
Biasanya,pergi makan2,pergi minum2 dan bertukar hadiah!itu je...Konon konon cinta bangat!

Dulu2,kebanyakan kita kurang ilmu,sambut hari ini sekadar untuk menunjukan kasih sayang kepada si polan,suami atau BF!
Nawaitu pun sekadar itu je....
Kami tak le terfikir benda lain,yang kami fikir..HARI UNTUK KEKASIH!itu je...

Leter sahabat!
Itu le...suruh mengaji,kamu lari!
Laaa...ni,tak faham2!Hari Valentine Day ni,kita umat islam tak boleh sambut!HARAM hukum nya!kita tak boleh atau tak sepatutnya menyambut hari2 yang bangsa lain sambut.Jika kita buat juga,bermakna kita meyetujui atau mengikut cara atau pemikiran mereka!Tak ke jatuh HARAM tu?
Ustaz pernah kata sebagai ingatan untuk kami...
Rasulullah pernah bersabda,Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum makan dia termasuk dalam kaum tersebut!
(Riwayat Daud) Subhanallah!banyak nya kelakuan yan…

KISAH SAHABAT..

GARA HON KUAT,JIRAN SUDAH MARAH!

hehehe... Macam2 dia tu! Sehari,kalau tak buat kecuh!pasti hidupnya tak bermakna.
Saya hon kereta panggil bibik 3 kali.Jiran saya seorang warga asing telah keluar dan marah2. Dia suruh saya tekan loceng bukan Hon! Salahkah saya kak?tanyanya.. Saya marah dan rasa nak gaduh dengan dia!
Wah,wah....kuatnya nak gaduh dengan orang cik kak oiiii....
Akak tak boleh kata apa2,sebab akak tak ada masa tu...kataku Masalahnya,ini rumah saya!katanya bertegas... Betul...ini rumah kamu,tapi..kamu menganggu jiran pun salah!kataku lagi.. Dalam rancangan TANYALAH USTAZ,ada kupas isu ini,tak menghormati orang lain juga menunjukkan diri kita tak beriman dan tak berakhlak yang baik. Nabi dan islam tak ajar kita begitu!
Saya rasa dia memang gitu kak,orang French anggap kita 3rd class citizen kak tau tak?katanya penuh yakin. Aku sekadar diam sahaja. Teringat kata seorang teman... Entah bila dia bercampur gaul dengan orang French,pandai2 je keluarkan hujah!
Aku juga bunyikan h…

BILA KOMUNIKASI TAK JELAS..

Image
SEMUA JADI BERANTAKAN!

Seperti biasa,kelas dewasa bermula tepat pukul 5.30 petang.
Seperti biasa,suami di tugaskan untuk mengambil anak2 pulang dari sekolah.Seorang 5.30 petang dan si kecil 5.55petang.Tugas bermula sejak awal tahun kecuali jika suami kesayangan bertugas di luar kawasan.
Tang ni...kawan le yang kena ambil kedua2 anak kesayangan teman tu!
Maknanya,kelas CUTI!

Hari ini dalam sejarah!
Suami lupa,ambil anak kesan dari salah faham atau komunikasi tak jelas.
Seperti biasa,ku kata....YANG BESAR TAK SEKOLAH,KAMU AMBIL SI KECIL SAHAJA!
Jawapnya.....OK
Selesai!

Balik dari kelas,nampak kereta guru di hadapan sekolah...
Dada berdebar debar..
Dalam hati..apa kehenya,cikgu datang rumah?

Turun dari kereta dan terus tanya...
Apa hal cikgu?
Gini kak,saya hantar Aaliya...katanya
Ayah dia tak datang ke?
Tak...saya nak balik, nampak dia terperuk kat pondok guard,saya tanya Pak guard,dia kata...budak ni lambat balik.Saya tak sedap hati...saya call cikgu kelas dan minta alamat.Tapi..Aaliya …

FACEBOOK TEMPAT MENCURAH RASA

SEHINGGA YANG KUSUT BERTAMBAH MASAI!

Hehehe...
Ada status yang lucu
Oklah...boleh buat hati gembira
Ada status marah
Alamak!buat hati gundah gulana
Ada status seram sejuk
Pasti malam tak boleh lena
Ada status lucah
APTB!
dan ada status saja cari pasal!
Yang ni,banyak sangat!adakalanya,terfikir di benak akal,diaorang ni tak takut gaduh ke?
Kang kalau di balas balik,jadi hal kelak?

Contoh2nya:
Ada status macam ni...
Jd la ejen insurn yg jujur..jgn aniaya org..kitorg dpt surat premium trtunggk smpi seribu lbh..tp bila tnya ejen kata dh byr..klu dh byr nape pulk smpi surat tunggkn.bile kite mintk dia explain smpi skrg xde respon..busy ngalahkn pm.ape kes ni?

Rasa2nya cara ini tiada penghujungnya,Masalah bertambah kusut dan masai!
Sepatutnya bawa berbincang,lahan2 cari punca,jangan le membabi buta tulis kat FB!malu di baca orang...
Si polan tu,mungkin sibuk,mungkin ada masalah lain yang buat dia tak sempat nak layan atau mungkin malas nak layan kerenah kita yang suka mendesak!

Seperti biasa,age…

MANUSIA YANG SUKA MENUNJUK NUNJUK

ADALAH MANUSIA YANG HANYA MENAMBAH DOSA ORANG LAIN!

Dalam ramai2,ada beberapa kawan2 yang kita miliki punya sikap bangga diri,cakap besar dan suka prong prang prong prang!
Perasaanku?
Merimaskan!
Memualkan!
Dan rasa buang masa melayannya...

Kalau bercakap,aku lah ni karang!
Kalau bercerita,aku lah yang hebat!
kalau berbual,dia akan pastikan di mendahului semua rakan seperbualan!
Gelihati juga...
Tak sehebat mana pun,sekadar manusia biasa je...
Kalau ada kelebihan pun..sekadar di dunia ini sahaja!
Mati tanam dalam tanah juga,mati kena kapan guna kain kapas juga,mati kena mandi dengan kapur barus juga!...
Hahaha!
Apa lebihnya?
Lainlah,kalau mati dapat layanan istimewa...
Lainlah,kalau mati kena bakar!abu buang kat atas Gunung Kinabalu!
Barulah lain sikit daripada orang lain!
Barulah boleh di katakan...Kencang sehhhhh!

Mujur le jumpa dia di kala umur pun dah nak setengah abad,kalau zaman muda2 dulu...kenyang kena perlekeh je le manusia jenis ni..
Pernah berlaku,di campaknya atas meja IPH…

UNDANGAN KAHWIN ZAMAN MODEN

BILA TERLAMBAT BALIK GIGI JARI LE JAWAPNYA...:(

Dulu2,jemputan kahwin akan berlangsung hingga lewat petang.
Orang kampung berbondong2 pergi makan kenduri,semua gembira semua bahagia
Satu hari,jiran tetangga tak perlu masak!
Bila zaman berubah,kat Taman2,jika majlis kahwin mesti ada kad,jika tak ada...maknanya,kita tak di undang.Boleh le duduk diam2 kat rumah.
Kad jemputan pun ada tertulis...
Jemputan dari pukul 11 pagi hingga ke 5 ptg sahaja.Kalau lewat...Tak dapat makan!
Muahahaha!

Walaupun waktu dah di beritahu awal,masih ada yang datang lewat atas sebab2 tertentu...
Namun,kedatangan mereka tak menjadi masalah pula buat tuan rumah.Kalau pun dah kering kontang makanan,tetamu masih boleh di jamu dengan apa sahaja!asalkan tak balik perut kosong,atee roti kering cecah air kopi o sekali pun!
Jamu tetap di beri,agar tetamu tak kecewa.
Pantang!tuan rumah membiarkan mereka pulang tangan kosong,berlenggang kangkung!bukan itu cara nya.Orang melayu amat pandai melayan tetamu.Bagi orang melayu,…

BOLA SEPAK!

ATAU SEPAK BOLA?

Sejak dua menjak ni... Macam2 kita dengar.. Keganasan penyokong masing2 Aku orang JOHOR,pastilah JOHOR DARUL TAKZIM yang teratas. Tak kiralah lawannya,aku tetap menyokong JDT. ATEEEE Lawan Perak sekali pun!JDT tetap pujaan hatiku.
ATEEEE..
Untuk plat Nombor pun,aku tak bersedia untuk guna plat luar dari JOHOR atau Wilayah(ikut suami le...)
Sepatah kata kak Anum...
MUKA TAK MALU!CARI MAKAN KAT PERAK TAPI NAK PAKAI PLAT PERAK PUN TAK MAHU!CITTT!
Dalam hati....tak kira le,semangat kenegerian tu mesti ada dalam hati setiap rakyat JOHOR.
MESTI!
Tapi... Sejak dua menjak ni,rasa tak selesa bila ramai kutuk JDT Keganasan,kenakalan dan kesamsengannya di kaitkan dengan JDT Siapa yang tak marah? Siapa yang tak sakit hati? Bila orang ramai kutuk JDT.
Mengapa semua negeri benci yang amat pada penyokong JDT? Cer lihat sat diri masing2..
Kita salah kot?
Atau.. Mungkin kah JDT punca kebencian dan kemeluatan orang? Mungkinkah kita keterlaluan?
Dari dulu,JOHOR tak boleh jumpa KELANTAN …

BAYANGKAN!JIKA SOALAN BERUNSUR SEX DI TANYA KEPADA KANAK2 10THN

Image
PASTI KECUH DAN LUCU!


Borang penyelidikan ini,di beri kepada murid2 tahun 4 di sebuah sekolah di Negeri Sembilan.Lucunya,soalan berunsur sex ini di tanya secara terperinci seperti dalam artikel di bawah.

SEREMBAN, 6 FEBRUARI: DAP Negeri Sembilan menggesa Jabatan Pendidikan Negeri Sembilan (JPNS) agar bertanggungjawab ekoran membiarkan tinjauan berhubung isu seks dibuat di sebuah sekolah rendah kebangsaan di Nilai, walaupun menafikan terlibat menjalankannya. Ahli Dewan Undangan (Adun) Senawang, P Gunasekaran berkata, hal itu dibawa kepadanya dan Adun Nilai, J Arulkumar oleh seorang bapa yang terkejut apabila anaknya yang baru berusia sepuluh tahun meminta penjelasan berhubung soalan yang terkandung dalam tinjauan itu. “Beliau memaklumkan anaknya bertanya apa itu seks, onani dan soalan berkaitan yang lain berdasarkan tinjauan itu,” katanya memetik laman Free Malaysia Today. Katanya lagi, beliau dan Arulkumar sudah berjumpa dengan Timbalan Pengarah Komunikasi dan Pendaftaran JPNS, Muhama…