JAGA MAKAN

SEBAB DAH GEMUKKKK!!!

Dulu2...
Bila timbang...
53 kilo sahaja!
Sekarang bila timbang....
60 kilo sahaja!
Subhanallah!
Badanku telah naik 7 kilo!
7 kilo?
Ish,ish,ish...
Kacau bangat nih!

Habis lahhh....
Sakit nanti,habis lahhh..
Azam tahun baru...
Antaranya,nak turunkan 7 kilo itu!
YES!aku boleh!

Caranya?
Itu lah yang tengah aku fikiaq ni!
Boleh pasti boleh..
Nafsu makan tu yang payah nak bendung.

Kena ikut cara lama....
Menu makanan untuk orang2 diabetes
5 kali sehari dalam jumlah yang sikit2 bukan banyak2!
Tanpa nasi tapi di gantikan dengan roti gandum
Nasi boleh makan tapi sehari 2 sudu je..
Elakkan roti putih,elakkan mee,pasta,macaroni tapi mee hoon bisa aje..itu pun sikit je..
Kalau boleh..katakan tidak pada karbohidrat!

Makan banyak sayur sayuran..
Oh TIDAK!
Kalau boleh makan macam kambing,siang malam pagi petang sayur je...
Banyakan makan atau hirup sup2 bagai..
Elakkan makanan manis
Oh TIDAK!
Itu yang aku suka....
Kuih kuci,kuih sri muka,kuih tart atau semua jenis kuih muih..I LIKE!
Elakkan minuman bersoda dan bersusu dan manis seperti teh tarik!
Aahhh!!Teh Tarik tu lah yang menawan hati..
Sebagai ganti minumlah milo kosong tanpa perasa tambahan
Sebagai ganti,minumlah air masak,air putih,air suam atau orang Johor sebut air jarang!atau atok panggil plain water..Muahahahaha!

Elakkan makanan bergoreng,ganti dengan cara masakan rebus atau celup atau main campak je dalam air,pastinya tanpa minyak!jika teringin juga,gunalah minyak zaitun.
Senam jangan lupa...
Kalau boleh lakukan selalu agar badan sihat dan kurus melidi!
Muahahaha!
Aduhai...cakap,tulis atau bagi petua memang mudah!
kita yang nak mulakan hidup sihat ni yang susah!
Tapi kena cuba ya perempuan..
baju2 yang ada tu,semua dah tak muat!kalau pakai juga,sebiji macam sarung nangka.
Sana sini ada daging lebihan..
Tak kemas dan tak menawam...
Lagi pun, badan gemuk dan besar buat kita tua 10thn!
melainkan kita gemuk dan besar tapi..tinggi!paling tidak orang akan kata wah!macam gergasilah!
Jika kita rendah tapi gemuk!orang akan nampak kita macam pokok rendang yang sedang berjalan!
Atau kelambu berjalan!

Senang kata......
Jangan suka2 makan,semua kena control
Barulah badan tu jadi slim, ramping...
Kalau makan je 24jam!pantang nampak matahari...
memanglah jadi macam TONG!

Kalau nak kurus,ikut cara pemakanan ini,Bukan main cakap,tapi...dah terbukti!
tanpa sedut lemak,tanpa sapu sapu ubat bagai,tanpa bungkus macam mumia..
Anda pasti kembali menawan.

Walaupun nampak mudah!sebenarnya....
untuk membendung nafsu itu yang paling SUSAH!
Kalau boleh...
elakkan nampak makanan2 itu,jika terpandang...istifar banyak2,tutup mata dan jalan!
Nescaya...badan  ini akan kembali sihat dan kurus sikit macam dulu2..

Boleh ke?boleh ke?boleh ke?
Tak tahu nak kata....
Boleh kottttttttttt............
Muahahaha!

Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

THAQIF