USTAZ ALIAS

GURU TUA YANG BERSAHAJA..

Kali pertama berkenalan...
Ustaz ku lihat sudah sangat tua.
Berjubah putih dan berkopiah putih..
Tiada yang menarik kerana beliau tak sekacak shah Rukh Khan
Usianya pasti melepasi 60thn
Mulutnya becok meninggalkan pesan
Loghat bahasanya pekat bahasa orang Perak!sepatah orang kata....Oghang Boteeee
Bergulung  gulung lidah ustaz ketika menyampaikan pesan
Macam2 di katakannya...

kita hidup jangan 'lara' sangat!
Jangan suka menyongkit!
Jangan suka bertandang rumah orang!
Jangan buang masa!
kalau ada masa terluang,gi ganti solat yang dulu2
Jangan leka!
Ganti puasaaa....
Mohon pada ALLAH..
Ya ALLAHHH,kau matikan aku setelah kau ampun kan akuuu
Ya ALLAHHH,kau matikan aku dalam kasih sayangmu ya ALLAHH..

Ada seorang jiran tu,suka benor menyongket,akhirnya...mati kat Melakaaaaa
Tak Mati kat ghumah,tapi kat hotel...
Sedang bersuka ria!
Dah tua2 tu dok je nghumah!nak menyongket buat apa?
Dah tuaaaa...
Jangan sibuk ngemas nghumah je...gi cari amal untuk bekalannnn

Semalam...
Ustaz citer bab zikir..
Ada ada lapang tu...zikir!
sambil ngenjut cucu,zikir.....
Mohon kat ALLAH,Ya ALLAHHHH...jadikan cucu aku ni orang yang bertakwa!
Doa selalu jangan putus asaaaa!
Kalau bangun malam tu...
Solat!
Zikir!
ALLAHALLAHALLAHALLAHALLAHALLAH......sampai menangis..
Jangan le sebut tapi tak menjiwai
Tak ada maknanya!

Kalau bangun malam tu..
Bukan takat gi buang hajat je..
Solat!
Zikir!
Jangan pulak makan kepek!
ALLAH gerakkan kita masa tidur tu satu hikmah!
Bukan suruh makan kepek!
Zikir paling baik bukan zikir di mulut tapi...di hati!
Nanti bila nak mati...oghang ajo mengucap!mudah!...mulut tak nyebut tapi hati...insyaallah..
Tapi kalau makan kepek je...
Oghang ajo mengucap!nanti kepek,kepek,kepek yang di nyebutnya..
Ish!

Sambung ustaz lagi...
Kamu semua untung!
Bijak cari tempat untuk belajar!
ada tu...
gi kumpul2 ghamai2
mengumpat!
memfitnah!
mencerca oghang!
Akhirnya.....masuklah kamu neraka jika tak nyempat tobat!
Kamu mengumpat oghang sana,ngumpat oghang sini...
Bila nak minta maafnya!
Sanggup ke kamu cakap apa yang kamu ngumpatkan pada si polan tu?
Kalau tak mahu kena seksa neraka jahanam!
Tobat le.......
Jangan suka benor!

Itulah ustaz ku...
Berleter untuk kita berubah,cuma cara orang2 tua le...

Walaupun ringkas tapi...TEPAT!

Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK