TAKZIAH UNTUK SAHABAT


AL FATIHAH UNTUK PUAN JAMIAH AHMAD

Sebaik bangun dari tidur,mata meleret melihat skrin phone...
Ada pesanan dari Lan dan Rosnah
Isteri Ajit meninggal....
Subhanallah...
Masih terbayang2 raut wajahnya
Lemah lembut orangnya
Redup matanya penuh dengan ciri2 keibuan
Putih bersih ,kurus dan serba sempurna
Ziarah kerumah kami lewat tahun lalu...
Tak banyak cakap,pendiam dan hanya senyuman menghiasi bibir

Jika di bandingkan dengan Ajit,jauh benor rupanya....
Ajit lelaki yang agak kasar tapi...isterinya lemah gemalai...
Amat sempurna ALLAH jodohkan

Selepas beberapa hari kematiannya,Ajid telefon aku untuk meluahkan rasa...
Isteri aku orang baik,aku garang dengan dia tapi...dia hanya mampu senyum je..
Kalau berkumpul sedara mara,sepatah katapun isteri aku tak keluarkan!yang ada hanyalah senyuman memghiasi bibir.
Membantu aku mencari nafkah,menjaga anak2 orang,menjaga kedai kecil dalam rumah,berkebun dan berbagai bagai lagi pekerjaan untuk mencari sumber kewangan keluarga.
Sedikitpun dia tak pernah mengeluh.
Aku sedih...
Masa kat hospital...dia kata badan dia sakit2,dia suruh aku tolong gosokkan...
Tapi...
Aku tak buat,cuma membalas dengan kata2 yang buat aku trauma sampai sekarang!
Dah nama pun sakit,mestilah sakit semua  badan!hanya itu yang aku berikan padanya di saat dia di ambang maut.Aku menyesal.....
Peringatan untuk semua suami,bila isteri minta sesuatu....lakukan aje jangan banyak cakap!
Bila dah tak ada,menyesal tak sudah!

Tiada kenangan yang mengusik jiwa,hanya jumpa beberapa kali...
Namun,dek arwah seorang yang pendiam,komunikasi antara kami langsung tak ada...
Tiada sakit hanya demam,sakit dada dan meninggalkan kita semua.
Cukup mudah jalan ceritanya.
Semuga Arwah di tempatkan di kalangan orang2 yang beriman.

Kesimpulan...
Mati tak menentu masa
Tengah sihat,tengah suka...
Jika ALLAH kata....





Maka semuanya akan terjadi dan berakhir tanpa mengira tempat dan masa.....

                                                           Kenangan bersamanya...


Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK