KOMEN USTAZ


MENGENAI TAJWIDKU

Seperti biasa,setiap pagi selasa,kelas tajwidku bermula..
Bila Ustaz sibuk,kelas akan cuti..
Mis akan hantar msg mengatakan itu....
YES!esok kelas cuti....
Tak baik kan?tapi....itulah hakikatnya,godaan syaitan lebih kuat dari iman.

Ustaz kata...
belajarlah selagi mampu..
Berdoalah agar ALLAH kurniakan hidayah untuk kita menimba ilmu
Belajar Al'qur'an tak akan ada kesudahannya
Belajarlah selagi nyawa ada di badan

BAIK USTAZ...
SAYA AKAN DATANG TANPA JEMU JEMU!

Mula2 dulu...
Ustaz kata...bila sebut makhraj huruf biar terang2 dan lembut2...
Biar jelas di telinganya
Bila dia mengajar....
Tatap mukanya...
Ustaz kata....pandang muka guru,tak mengapa...
Untuk belajar menyebut makhraj,kita kena lihat mimik mulut ustaz supaya mudah kita faham.
Ustaz kata....sebutan biarlah lahan2,lembut dan kalau boleh ikut le macam orang arab bercakap!


BAIK USTAZ..
SAYA AKAN CUBA...
Walaupun lidah dah keras,saya akan cuba dan cuba...

Sebulan dua bulan....
Makin banyak ilmu aku dapat,kalau dulu...sibuk berkerja siang malam pagi petang
Tapi...kini...dok goyang kaki je..
Tak ada alasan mengapa tak boleh timba ilmu..
Sebulan dua bulan....
Makin baik sebutan...
Tak kasar dan paling ketara..
Dah tak bunyi orang jawa!
Hehehe...ada2 aje Ustaz ni....

Dulu2..
Belajar dengan orang2 tua lama..
Mana ada kaedah mudah belajar atau sebagainya..
Mana ada mad2 bagai...
Yang ada hanyalah muqaddam kertas yang hanya perkenalkan huruf2 sahaja


                                                                        Dalamnya...


                                                                          Luarnya...

Bila naik Al Qur an,atok akan ajar sambil lalu hukum tajwidnya
Bila jumpa wau bunyi macam ni...
Bila jumpa kaf bunyinya macam ni lak..
Bila jumpa Ya...bunyinya begitu lah pulak!
Begitulah...
Sampailah Khatam
Khatam sekali,terus simpan Al'Qur an
Simpan rapi2
Simpan elok2 dalam almari

Masa berjalan
Tahun bertukar..
Hidup makin sibuk!
Tambahan setelah berkahwin
Dapat anak2,Al Qur an makin jauh....Kalau buka pun bila ada masa...
Selebihnya tutup rapat helaiannya..

Syukur..
Tuhan bagi peluang untuk aku mencari ilmu itu
Setelah tak bekerja...
Aku dapat meluangkan masa barang seketika untuk mengaji dan memperbaiki mutu bacaan...
Sehingga Ustaz kata...

Kan bagus tu...
Sebutan dan mcm orang arab
sebutan dan elok ustaz dengar...
Kalau dulu hom sekarang dah hum
kalau dulu khan sekarang an
Kalau dulu kap sekarang khaff
Sedap telinga ustaz dengar...hilang bunyi jawanya!
Hehehe.....ada2 aje ustaz ni...

Terima kasih ustaz.ajar saya..
dah tua2 macam ni....orang kampung sebut aje kebenak!belajar susah nak dapat.
Otak dah jadi tumpul....
Otak dah jadi beku sebekunya!
Jangan kata gitu....
Kalau ALLAH mengkehendakinya..
Maka akan dapat lah kita ilmu itu dengan mudah
Asalkan
Kita tak putus asa
Kita akan terus belajar dan terus belajar...

InsyaALLAH....


Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MISTIK