PULUT OH PULUT

CATATAN KE 265
BILA MAKAN,PASTI KEMBUNG PERUT

Weh!makan lah seri muka tu,aku penat buat tau!kata Sahabatku
Tak mahu lah!aku alah pulut..jawapku ringkas
Tak ada maknanya,alah alah ni...jawap sahabatku lagi
Ya....aku kalau makan pasti kembung perut...kataku lagi
Aku tak pernah dengar pun!jawap sahabat ku lagi
Ya...aku memang kalah perut..pulut,nangka atau makanan berangin,aku alah...kataku untuk menyakinkan sahabatku
Aku tak percaya!kau jamah je...penat aku buat untuk kau tau,rayunya lagi
Malas nak bersoal jawap,aku pun makan....
PANTANG!aku lagi....
Kalau dah makan,kalau sedap rasanya,selagi guruh tak berdentum!selagi tulah....makan,makan,makan...

Hasilnya...
Perutku penuh angin!sebu dan tak selesa..
Krak,kruk,krak kruk...angin tu berbunyi,berirama bagai ombak di laut.
Dalam hati...kenapa lah aku makan kuih Mariah tu,buka satu tapi 5!
Dasar perempuan kuat makan!getus hati sendiri...

Hello...kan aku dah kata,aku tak boleh makan pulut....sekarang ni,aku rasa macam2 tau!nak muntah,nak pitam...aduhai....
Oppss!sorry,,,aku ingat kau main2 jawap sahabat
Wak lu lah!mana ada main2.....lain kali jangan bagi aku pulut atau apa2 aje yang berangin,nanti aku jadi ayam berak kapur je..serba tak kena!kataku lagi
Ok...aku janji....jawap sahabatku yang degil bak ungkal maarif ni..

Tetiba...ibu,makanlah pil ni....kata anak daraku
Terima kasih...jawapku

Akhirnya,aku temui penawar bagi kembung perut angkara pulut
PIL 'CHI -KIT TECK AUN!pil jenama lama yang aku telah aku gunakan sejak turun temurun.


Pil ni tak bagus lah!kata suami
Tak kisah lah....dari kecil..
kalau mabuk,inilah pilnya
Kalau cirit birit,inilah pilnya
Kalau muntah2,inilah ubatnya
Kalau perut mual2,inilah juga ubatnya
Pendek kata...
Sakit yang melibatkan ketidak selesaan perut,inilah jawapnya...
Orang kampung mana tau ubat lain,nak pergi klinik jauh di pekan...
Lebih2 lagi sekarang ni,minyak dah naik 20 sen!tak berbaloi wehh!belum lagi kira minyak motor,belum lagi kira kesesakan,buang masa nunggu doktor,nunggu dia je...1jam tapi dapat tatap muka doktor adalah 5 minit,tu pun lewat sebab nurse baru nak ambil fail...itu belum bil dia lagi.. selangkah duit selangkah duit!
Biasanya orang kampung akan kata gini bila kita tanya..
Tak pergi klinik ke?
Gi kelinek apanya,buang duit je,dahlah jenuh nunggu,boleh terberak kat kelinek tu nanti...makan aje PIL CHI-KIT TECK AUN ni,baik le nanti,kalau cirit birit tak kebah2,minum je air teh o pekat2,elok le nanti.
Jangan lupa hujung ayat mesti ada ayat ni......
dengan berkat doa lahillahahillallah(alasan mereka,dosa nanti sbb kita akan sangka pil ni sebagai penyembuhnya walhal...ALLAH yang memberi jalan)

Bila sakit,ambillah jalan paling mudah!
Makan apa sahaja,asalkan boleh buat kita kembali selesa..
Orang bandar tak macam tu,sana sini tak boleh!banyak sungguh PANTANGNYA!
Kemahiran hidup kurang...tak tahan lasak!lembek macam agar2
kalau orang kampung,sakit sikit usaha banyak,setakat sakit sikit2 macam ni,ubat sendiri je...janji sihat dan tak menyusahkan orang.

BILA MAKAN,PASTI KEMBUNG PERUT!
Hahaha...cukup payah jika alah makanan berangin.Sebaik habis makan,tunggulah setengah jam kemudian...
Perut pasti macam belon!keras,bulat dan sebiji macam wanita mengandung 4 bulan!

Mariah,Mariah...kan aku dah kata,aku alah pulut!dengki betul kat aku tau...
BENCILAH!






Popular posts from this blog

JERAGAT

SUMBANG MAHRAM 2

APA HUKUM GUNA MINYAK PENGASIH PADA SUAMI?