GLUKOS KU NAIK TINGGI!

CATATAN KE 278
SEDIHNYA.....

Dik!nak pekse glukos....orderku masa kat farmasi tadi.
Keputusan keluar...
Kak 12.4 ,tinggi ni...katanya
Apa?12.4!tak boleh jadi...mesti kena buat sesuatu kataku sendiri
Akak makan ubat?tanya jurujual tu lagi
Belum lagi...akak cuma makan makanan tambahan sahaja..kataku.Hati dah tak seronok,glokus dah tak terkawal gara2 kuih tat,kuih kelapa dan segala macam kuih raya.Aku dah tau kesannya,selalu makan ok je...tapi...dek tersalah suka.Habis berbalang2 kuih raya aku telan!
Aduh!tak ada lagi teh tarik,tak ada lagi kuih2 manis...
Semua kena STOP!

Akak tak rasa apa2 ke?tanyanya lagi
Tak...akak ok je,sebenarnya akak dah tau kesan setiap makan yang masuk perut,tapi....dek buat2 lupa..terimalah akibatnya aku merunggut sendiri.
Akak cuba kontrol makan,minggu depan datang lagi...kalau tak turun akak kena gi hospital sebab glokus tinggi pun tak bagus untuk organ dalaman.Terangnya panjang lebar.
Ok....nanti akak cuba dulu...kataku lagi

Sepanjang jalan,hati dah tak seronok,selalunya boleh nyanyi2 ria.Tapi..hari ini....BORINGGGGG

Langkah pertama
Tak ada lagi nasi
Tak ada lagi teh tarik
Tak ada lagi kuih2 manis
Tak ada lagi makanan2 yang bergula,berkanji dan ber segala ber...
Menu kena tukar!
Roti gandum  dan milo O untuk sarapan
Biskut Jacob Hi fibre untuk pukul 10.00 pagi
Sedikit nasi atau mee atau pasta dalam kuantiti yang kecil untuk tengahari(sesudu besar)
biskut Jacob Hi fibre untuk minum petang 
Dan...
Makanan yang boleh buat aku kenyang hingga ke pagi atau apa sahaja asalkan dlm kuantiti yang sedikit.
Makan 5 kali tapi...sikit2,makan 5 kali tapi bukan macam tak pernah makan,makan 5 kali tapi....agak2 lah!jangan tipu diri sendiri wahai si penyakit kencing manis!
GERENTI!
Glokus aku akan turun semula.Aku Yakin!inilah menu yang aku buat sebelum aku terlupa dan tersalah suka sehingga tanda bacaan sampai ke 12.4(18hb Sept 2013)
Harap dapat kontrol nafsu makan,harap jujur pada diri sendiri dan harap aku berjaya!

Jaga makan,kamu muda lagi...anak2 kecil lagi...kalau dah sakit siapa nak jaga?pesan mak setiap kali kami berbual....
Perkembangan terkini,mak tak tau..
Pss...Rahsia..kalau dia tau,pasti hatinya susah kembali.
Yang pasti!UBAH!aku pasti sihat dari diabetes yang di perturunkan oleh keluarga.
SEMUGA BERJAYA...


Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK