SABTU YANG INDAH!

RUTIN HIDUPKU

Suami tak balik awal hari ini,ada tugasan di luar...wah!aku blh santai2 mcm sekarang ni..FB,baca blog,tulis blog tapi...rumah masih tak terurus!Bila fikir rumah...letihnya...tak habis2 buat kerja rumah,kemas,masak,basuh baju,sapu sampah,siram pokok dll lagi..letihnya.....huh!
Memang le kita tak boleh mengeluh tapi...mustahil pula tak akan mengeluh jika kita dah penat!letih sebenarnya nak jadikan rumahku syurgaku.Penuh kesabaran dan penuh kegigihan...wpun tiada waktu yang di tetapkan..tapi..jadual menguruskan anak2 sekolah yang berjadual tu yang buat aku lelah!

Tapi...sabtu kali ini,aku buat tak tau...malas nak fikir!
Hingga sekarang..anak2 belum dapat susu,belum sarapan,pendek kata...semua rancangan tergendala sebentar!
Malas?mungkin le...bosan pun ada....Baju nak iron dah selonggok!awat lah banyak sangat baju ni?getus hati ni selalu..Hari2 mesti basuh baju,hari2 mesti ada baju...huh!
Belum lagi kerja lain...letihnya...bila lah nak berehat daripada buat semua kerja...bosanlah..kemas belah kiri tak habis lagi..belah kanan dah sepah!kemas atas bawah sepah...kadang2 terfikir kat dalam hati...mau pengsan mcm ni...letihnya..

Pernah beritahu suami...saya hanya akan berehat bila keluar cuti je..bila balik je...jadi takut sebab kerja tak habis2!Rumah 2 tingkat atas bawah dengan keluasan 40x80 depan belakang luar dalam..semua atas bahu ni..letih tau!Siram pokok je,..hampir 2 jam!letih2 nya....
Emak aku selalu pesan..jaga diri..jangan buat kerja teruk2...lagipun rumah kamu tu bukan masuk 'beradu'(pertandingan)..huh!mak cakap senang le..yang tanggung aku mak oiii....
Aku pula mmg tak boleh tgk keadaan yang bersepah2 ni...kepala boleh jadi buntu!tekak boleh jadi mual!pendek kata...rumah bersepah bukan pilhan hatiku...

Masa berlalu...aku tak boleh begini...
Mana semangat?mana kegigihan?semua dah hilang ke?hehehehe
Weii...mai lah....hehehe...
Aku kena bangun sekarang untuk memulakan hari sabtu yang ceria!

Bersiap untuk ke pasar...
Nampak itu nak beli,nampak ni nak beli...mujur sempat berfikir!duit tak ambil lagi...aduh!macam mana boleh lupa ni...sampai pasar duit ada RM30 je...mana nak cukup!
Mira!ada duit?pinjam ibu dulu...pintaku
Ibu pulang tau...RM50 di unjuknya...
Dapatlah aku beli daging + tulang untuk buat Sup,juadah tengahari ini....
Lepas tu pergi minum dan balik....
sampai rumah...seperti biasa!singsing lengan singsing kaki seluar....PERANG DGN KERJARUMAH YANG TIADA KESUDAHAN!HUH!!!

Aku sering terfikir,kalau ALLAH ambil aku,bagaimana agaknya hidup anak2 dan rumahtanggaku ini?
Tak pe..pandai lah saya uruskan,jawap suami
Bagaimana?tanyaku pula
Cari mak baru untuk anak2!jawapnya selamber..
Grrrrr..


Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MISTIK