ZALIMKAH AKU?

MENDERAKAH ITU?

Cara didikkan aku pada anak2 mcm org kg je...tak de le 'bersaiko' segala bagai!kalau marah pun nada mcm mak2 nenek je,almaklum,orang MUO!bahasa ori kampung je..

Nak di jadilkan cerita,anak2 aku ni nakal2 juga,membentak,melawan cakap...bukan tak di ajar,tapi...usia ibunya dah lanjut,makanya...malas nak layan!lantak je...malas nak dengar bbdk nangis!bingit telinga...apa shj yg mereka maukan,akan aku bagi utk mengelak drp mereka memekak!

Walau pun demikian.sabar ibu ada limitnya...silaphb,blh kena campak klr pagar!
Alif ni..panas baran orangnya,pantang silap sikit melenting je!mcm laksamana bentan!bersilat je...
Pada satu hari....masa nak hantar ke sekolah,dia ni..perbuatan lambat,nak pakai baju pun lambat..sempoiii je....aku ya naik darah!jam dah menunjukkan pukul 1 tghari!ini bermakna kelas dah mula le...

Dalam kereta,seperti biasa...pakar motivasi berleter panjang lebar le...bla,bla,bla..
Semasa nak turun,mamat ni sudah hentak pintu sambil berkata....Boleh diam tak?
Wah!melawan tu...aku mcm nak jadi hantu,mujur..dia lari masuk sekolah..dalam hati...siap ko!balik nanti...pasti kena marah!..
Seperti biasa...masa balik,hati dah sejuk....buat mcm tak de apa2 berlaku.Dia pun senyap atau dia sendiri lupa kejadian tu.
Nak jadi citer,sampai di rumah,member buat hal!marah tak tentu pasal!apa lagi.....
Ambil cili...dan cili lah mulut yang suka sangat marah2 tu...


Sambil nangis...sambil siram air utk keredaan,kesian mmg kesian...tapi...itulah yang semua adik beradiknya kena jika suka sgt marah2 atau bersikap biadap dgn org tua atau pun mengeluarkan bahasa2 kesat!


Kesan cili memang nampak dahsyat,walhal...sikit je..
Mulai hari itu,jika dia nak buat sesuatu yang tak wajar,cililah yang akan membantu atau mengajar dia menghargai mulut sendiri!
Walaupun nampak kasar,tapi....org2 kg mcm aku dah biasa....sbb tu...jika mak2 dulu marah anak mereka,dialognya mesti begini......
Jaga mulut tu...kang emak cili baru tau!


Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK