WARGA ASING

TELAH MEMENUHI RUANG HIDUPKU

Di mana2 ada warga asing
Di pekan,di bandar,warga asing dah macam warga kita!seiring sejalan..hahaha
Malaysia ni..negara paling pelik!macam2 berlaku...kalau dulu,hanya ada 4 bangsa je..sekarang ni,rasa2nya dah ada 10 bangsa kot?ramai sangat orang luar membanjiri setiap sudut bumi ALLAH ni,Tak tahu bagaimana pihak berwajib membuat kerja,tak terfikir kesan2 mendatang ke ?kadang2 hati terdetik...lantak ko orang le..tanggungjawap ko orang le,esok lusa jawap sendiri,jika mereka dah jadi tuan tanah kedaung!


Di pekan tempat teman membesar,sudah seperti negara luar..Nepal,Indonesia,Myanmar,Bangla,Cina tanah  besar dan lain2 lagi.Walaupun begitu,Rasa kesian juga kerana mereka tiada keluarga untuk menyambut ramadhan bersama.Mereka hanya ada rakan2 seperjuangan,apa nak buat,itu pilihan mereka,meninggalkan kampung halaman untuk mencari rezeki yang halal.

Tapi,bila fikir2 gejala sosial yang mereka bawa,kita akan rasa menyampah dan berdoa agar kita di jauhi dari malapetaka dunia!


Gambar di bawah akak 'curi' dari kakisembang.com...hehehe


Teman pesan kat mak..
Mak baik2 tau,orang Nepal tu lalu lalang kat belakang rumah,kalau boleh mak jangan le pakai rantai2 macam ni,takut dia apa2 kan mak nanti..
Tapi..mak jawap,
Ish!budak ni,budak2 tu baik lah!hari2 tegur mak...
Teman kata lagi...
Mak jangan percaya sangat mak,nenek pungut durian pun ada orang selera!hati orang kita tak tahu...
Jawapan paling tak tahan nak dengar...
Tak pe,ALLAH jaga mak...
Subhanallah!hampir lupa aku,Betul! ALLAH jaga mak...
Insyaallah...
Tak ada apa2 akan berlaku.
kesimpulannya...
Orang melayu memang terbaik!Boleh buat kawan,boleh buat rakan,bolah tumpang kasih,boleh tumpang makan dan boleh tumpang segalanya.

Popular posts from this blog

JERAGAT

MINYAK TURUN NAIK

PERSIAPAN SEKOLAH