JIRANKU

CINA DAN INDIA SAHAJA

Kebanyakkan jiranku adalah kaum Cina,Dulu2,aku rasa asing bila bersama mereka tapi...tidak kini...Pada aku,yang membezakan kami hanyalah agama,adat dan warna kulit je...
Kalau dah manusia tu sama je,ada nafsu ada rasa dan ada dengki!

Hidup di kelilingi mereka,sama macam rusa masuk kampung sebenarnya,tetapi di sebabkan Malaysia ni tanah kelahiranku,makanya tiada lah terasa sangat.Pada aku sama je.Melayu,Cina,India!kita kan 1MALAYSIA!

Berjiran dengan mereka menjadikan kita mudah bergerak!tiada siapa ambil peduli,jalan kaki ke atas pun!diorg buat dek je...hehehe
Cuma satu je,perkara yang membuatkan aku tahu mengapa kita tak akan selesa bersama mereka ialah ANJING!Yaaaa! ANJING!
Bau busuk najis anjing peliharaan mereka buat kita sakit jiwa.Bab ni,blh buat aku semput!kalau aku ada magic,mau tergolek anjing2 tu!tau2 dah terjelir lidah!Menyalak atau bising aku tak berapa kisah bab bau je aku rasa OMG!OMG!stress!
Patut le org kata susah hidup di kawasan mereka.Kawan2 ada menasihati tapi...hanya sekadar menasihati tidak di sertakan dengan contohnya.

Namun begitu,mereka juga perihatin,mereka akan pastikan najis2 tu setiap hari di cuci agar tidak menimbulkan kemarahan jiran,khasnya aku kot?
Bab gaduh2,biasa bro!mereka kalau bercakap pun macam gaduh!ketawa pun mcm gaduh!pendek kata dek suara yang kuat buat kita sentiasa menyangka mereka bergaduh!hehehe...kelakar2..

Seperkara lagi...mereka dgn mereka pun tak ngam gak,cemburu semua ada tapi dgn kita!bereh!blh ajak mengumpat gitu...
I tak sangka U!jiran Cina I ajak I ngumpat jiran depan rumah!
I suka je....
Tapi..I bukan faham sangat pun hal mereka,tapi dah kesukaan wanita mengumpat!Melayu,Cina,India!sama je..

Walau apa pun yang terjadi!selagi aku ada di sini,merekalah jiranku,40 kiri kanan depan belakang.Semuanya jiranku.Hanya agama,adat yang memisahkan ku dgn mereka.
Kadang2 terfikir,seandainya mereka di beri hidayah oleh ALLAH,alangkah indahnya hidup.
Tapi...pesan ustaz
jangan berhenti berharap..



Popular posts from this blog

JERAGAT

PERSIAPAN SEKOLAH

MINYAK TURUN NAIK